Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vitamiinit ja lisäravinteet


TimoDee

Recommended Posts

Jos mennään kaivamaan myrkkyjä yhdistetasolle niin väitämpä että esim omenassa on myrkyllisiä yhdisteitä kvalitatiivisesti enemmän kuin esim tupakassa.

Onhan omenoissa myrkkyjä, kasvin omia ja siihen lisättyjä torjunta-aineita ja säilöntäaineita (paitsi luomussa). Kuinkahan monta niitä lopulta on (en äkkiseltään löytänyt mitään listausta)? Nimimerkillä syön aika paljon omenoita, kuorineen. On niitä myrkkyjä tosin tupakassakin aika monia (löysin listauksen, jossa mainittiin 19 kappaletta savussa).

Link to comment
Share on other sites

Eli esim Suomalaiset elintarvikkeet eivät olisi mielestäsi turvallisia käyttää koska kaikissa on elintarvikelisäaineita? Lisäaineiden turvallisen käytön rajat ovat aivan ehdottoman varmasti paljon suuremmissa pitoisuuksissa kun mitä niitä on sallittu elintarvikeisiin annostella.

Uskon että kaikki elintarvikkeet joissa on näitä E-lisäaineita ja muita vieraita aineita, suomalaiset yhtä hyvin kuin ulkomaiset, ovat pitkässä juoksussa haitallisempia kuin vastaavat elintarvikkeet ilman lisäaineita, ja jotkut voivat olla hyvinkin haitallisia.

Elintarviketeollisuuteen ja viranomaisiin en näissä asioissa luota.

Mutta hyvää ruokahalua sinulle ja kaikille, ruokavalinnoista huolimatta! :party0021:

Link to comment
Share on other sites

hyvää ruokahalua sinulle
kiitos.

Minä olisin ennemmin huolissani ilmansaasteiden vaikutuksista terveyteemme tai esim vesien saastumisen myötä raskasmetallien yms yhdisteiden kulkeutumisesta ihmisravinnoksi tai vaikkapa kaikenlaisen käristyksen yhteydessä syntyvien PAH yhdisteiden pupeltamisesta tai sitten vaikkapa vaan 2-tyypin diabeteksen räjähdysmäisestä kasvusta.

Link to comment
Share on other sites

Koska en kovin syvältä tunne erilaisten lisäaineiden koostumuksia, enkä tiedä tutkimustuloksista, luotan täysin suomalaiseen elintarvikevalvontaan, ja siihen että jos seuraa tiedotusvälineitä, siellä kyllä toitotetaan meille maaillikoille takuuvarmasti riittävästi haitallisista, ja myös mahdollisesti haitallisista elintarvikkeista, ravintolisistä ym. Orteju on kirjoittanut minun mielestä ihan perusjärkeviä asioita.

Olen myös aika satavarma, että minkään elintarvikkeen pitkällekin viety jalostaminen ei sinänsä tee siitä terveydelle haitallista, useimmiten on jopa päinvastoin, näinä funktionaalinen-muotisanan aikoina. Itse otan osan hiilihydraateistani ja proteiineistani pulverimuodossa, kulutuksen ollessa niin iso, että ei kiinteänä saa mätettyä, ja myös hivenaineista ne, joita urheiluravitsemusgurut ovat suositelleet varmuuden vuoksi ottamaan riittävän saanin varmistamiseksi, otan päivittäin pillereinä.

Syön lähes pelkästään muuten kasvis- ja viljatuotteita (näistä täysjyvällisinä melkein kaikki), ja tiedän eläväni tämän puolesta ilman riskien ottoa. hivenainepilleirissä ne tasan samat aineet, joita on siellä kasviksissa, lihassa ja muualla, on ainoastaan eristetty puhtaaseen muotoon, tavallaan siis "ilman lisäaineita".

Pillerimuodossa epäilyttäviä... höpö höpö. Tuo luonnomukaisuushaihattelu kuuluu juuri niihin vanhakantaisiin asenteisiin, joita itää tietämättömyyden maaperässä.

Nimimerkki "Kärpässieni on luomutuote"

Link to comment
Share on other sites

Pillerimuodossa epäilyttäviä... höpö höpö. Tuo luonnomukaisuushaihattelu kuuluu juuri niihin vanhakantaisiin asenteisiin, joita itää tietämättömyyden maaperässä.

Nimimerkki "Kärpässieni on luomutuote"

Itse asiassa en ole sanonut että vitamiinit pillerimuodossa olisivat epäilyttäviä, ja otanhan itsekin vitamiini- ja hivenainetabletteja. Sen sijaan sanoin että vitskut tehoaa vielä paremmin suhteessa syötyyn määrään kun syö niitä esim. vihannesten ja hedelmien muodossa. Se tietääkseni johtuu siitä, että siinä hedelmässä, vaikkapa appelsiinissä, on paljon muitakin aineita jotka edesauttavat (C-)vitamiinin toimintaa. Silti voi olla vaikeata saada tarpeeksi vitskuja, jonka takia tabujen syöminen voi olla suositeltava.

Mutta höpö höpö itsellesi... Oma kirjoituksesi on malliesimerkki tietämättömyydestä ja kapeakatseisuudesta. Ei kuitenkaan ole aikaa eikä halua aloittaa tarkemman väittelyn asiasta, eikä ole tarvetta puhua ketään ympäri, joten lopetan todella tähän (kuten oli tarkoitus jo aikaisemmin). Eli voitit tän väittelyn! :kumarrus:

Link to comment
Share on other sites

Minä olisin ennemmin huolissani ilmansaasteiden vaikutuksista terveyteemme tai esim vesien saastumisen myötä raskasmetallien yms yhdisteiden kulkeutumisesta ihmisravinnoksi tai vaikkapa kaikenlaisen käristyksen yhteydessä syntyvien PAH yhdisteiden pupeltamisesta tai sitten vaikkapa vaan 2-tyypin diabeteksen räjähdysmäisestä kasvusta.

Kyllä, huolissa ollaankin...

Link to comment
Share on other sites

I

Mutta höpö höpö itsellesi... Oma kirjoituksesi on malliesimerkki tietämättömyydestä ja kapeakatseisuudesta. Ei kuitenkaan ole aikaa eikä halua aloittaa tarkemman väittelyn asiasta, eikä ole tarvetta puhua ketään ympäri, joten lopetan todella tähän (kuten oli tarkoitus jo aikaisemmin). Eli voitit tän väittelyn! :kumarrus:

En ole edes lukenut sinun viestejäsi tässä ketjussa, ihan tosi, joten väittelystä tuskin voidaan puhua.

Tietämättömyydestä ja kapeakatseisuudesta kysyisin, onko se sitä että tiedostaa oman kyvyttömyytensä arvioida erilaisten mikro- ja makroravinteiden vaikutukset elimistössä, ja haalii tietonsa luotettavista asiantuntijalähteistä, sen minkä saa halittua. Tarkoitan oikeastaan sitä, että siellä täällä pöpistään ummet ja lammet vitamiineista, ilman että on edes aavistusta minkälainen aine on esimerkiksi askorbiinihappo, ja minkälaisia prosesseja elimistössä tapahtuu sen ja muiden lukemattomien aineiden ja yhdisteiden kesken. Moniko tietää edes perusteita? Antioksidantti on, joo-o, ja siinä se. Jne Jne...

En usko sinun väitteeseesi, että c-vitamiinin ottaminen sellaisenaan (pilleri, liuos, pulveri) haittaisi ratkaisevasti sen imeytymistä, tai tehoa tarkoituksessaan, kunhan perussyöminen on ok. Ja tuo appelsiiniteoria oli vähän ontuva. Se totta, että appelsiinissa on paljon muita hyötyaineita, mutta eipä tässä oltukkaan pilleriravintoon siirtymässä.

Itse olet kapeakatseinen, tietämättömyydestä en tiedä.

Link to comment
Share on other sites

Suurin vaikutus lisäravinteilla on pääkopan sisälle..etenkin jos uskoa löytyy (palstalaisillakin). Mikäs siinä..itsekin nappeja popsin ajoittain. Opiskeltuani alaa hiukan olen kyllä vakuuttunut siitä että terveen ihmisen suorituskykyyn niillä ei ole mitään vaikutusta. Erityisasemassa ovat "painonhallinta"-lajien urheilijat, vähän syövät yleensä, erityisruokavaliolliset (esim vega), naiset erityistapauksissa (amenorrea, ..):but:

Urheilijat syövät yleensä paljon (ainakin mä), näinollen vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti hoituu normaalisti. Monipuolinen ruokavalio on kaiken A ja O. Jos sitä ei ole mahdollisuus toteuttaa niinkuin kiireisellä ihmisellä tuppaa olemaan..voi lisäravinteista olla järkevässä suhteessa hiukan apuja (..toimintaan). Antioksidanttienkin toiminnasta kaivattaisiin lisää luotettavaa tutkimustietoa. :fighting0056:

Homma on valtava bisnes niinkuin urheilu yleensäkin nykypäivänä. Onneksi yksittäinen räntäsateessa juokseva lenkkeilijä saa juosta markkinavoimien ulottumattomissa, jos sitä vahvasti haluaa. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Suurin vaikutus lisäravinteilla on pääkopan sisälle..etenkin jos uskoa löytyy (palstalaisillakin). Mikäs siinä..itsekin nappeja popsin ajoittain. Opiskeltuani alaa hiukan olen kyllä vakuuttunut siitä että terveen ihmisen suorituskykyyn niillä ei ole mitään vaikutusta. Erityisasemassa ovat "painonhallinta"-lajien urheilijat, vähän syövät yleensä, erityisruokavaliolliset (esim vega), naiset erityistapauksissa (amenorrea, ..):but:

Urheilijat syövät yleensä paljon (ainakin mä), näinollen vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti hoituu normaalisti. Monipuolinen ruokavalio on kaiken A ja O. Jos sitä ei ole mahdollisuus toteuttaa niinkuin kiireisellä ihmisellä tuppaa olemaan..voi lisäravinteista olla järkevässä suhteessa hiukan apuja (..toimintaan). Antioksidanttienkin toiminnasta kaivattaisiin lisää luotettavaa tutkimustietoa. :fighting0056:

Homma on valtava bisnes niinkuin urheilu yleensäkin nykypäivänä. Onneksi yksittäinen räntäsateessa juokseva lenkkeilijä saa juosta markkinavoimien ulottumattomissa, jos sitä vahvasti haluaa. :thumbsup:

Olli Ilander on kirjoittanut Juoksija-lehdessä aiheesta, että jos kestävyyslajin harrastajalla harjoittelu on erittäin kuluttavalla tasolla (mulla on usein), niin kannattanee varmistaa C, B, ja ehkä myös E-vitamiinin riittävä saanti lisällä. Näitä olen nakannut kitaan yhden päivässä silloin kun tulee juoksua niin paljon kun kroppa kestää. Kevyillä jaksoilla en lisiä vetele.

Mä olen melko varma, että tulee muutenkin riittävästi, mutta koska se melko-sana oli tuossa, otan varmuuden vuoksi.

Kun harjoittelen sellaisen muutaman kuukauden määräputken, siinä ollaan todella kropan siteokyvyn rajoilla, ja niin selkeitä ylirasitustilan merkkejä on mukana lopussa, ettei tarvitse leposykkeitä tarkistella.

Ruokapuoleen kiinnitän paljon huomiota, ja varsinkin energiansaanti on tärkeä. Sillä ei tietenkään väliä, vaikka päivä muutama menisi pelkällä roskaruoalla, kunhan polttoainetta, ennen kaikkea hiilareita, on riittävästi.

Ostan nuo kolme vitamiinia aina 100 tai 200:n pakkauksissa, eikä niihin juuri rahaa kulu. Harvoin pitää paikallisessa apteekissa käydä.

Rasvalisän jota joudun kanssa ottamaaan, kun on kasvivoittoista syönti, otan kylmäpuristetusta rypsiöljystä, jota kaadan pari kertaa päivässä salaattilautasen päälle. jotain 50 g päivä, niin tulee se ~100 g/vrk pehmeitä rasvoja yhteensä. Kovia rasvoja saattaisi tulla 20-30 g päivää kohti.

Link to comment
Share on other sites

Kun haluaa tutustua aiheeseen niin kannattaa mielestäni lukea useita teoksia ja lähteitä aiheesta. Lähdekritiikki pitää aina muistaa. Ilander on ihan asiallinen herra.. se on yksi kirjoittajista tossa 2006 ilmestyneessä Liikuntaravitsemus teoksessa. Hyvä kirja, suosittelen. Muuta luettavaa on mm.

- Aro A., Mutanen M., Nuutinen L. & Uusitupa M. 1993. Kliininen ravitsemus. Porvoo: WSOY:n graafiset laitokset.

- Fogelholm M & Rehunen S. Ravitsemus, liikunta ja terveys 1996. Gummerus Kirjapaino Oy Jyväskylä. -->Fogelholm = Guru?.?

- Jeukendrup A. & Gleeson M. 2004. Sport Nutrition – An Introduction to Energy Production and Performance. Human Kinetics Publishers, Inc. The United States of America. --> Luin just. Helppolukuinen selkeä ja johdonmukainen. Aika paljon tutkimustietoa selkokielellä.

- McArdle W., Katch F. & Katch V. 2007. Exercise Physiology. Energy, Nutrition & Human Performance, Sixth edition. Lippincott Williams & Wilkins. Philadelphia. -->Perusteos.

Sit tää seuraava pitäisi saada käsiin. Onko jollain vinkkiä??

-Van Erp-Baart A.M.J., Saris W.H.M., Birkhorst R.A., Voos J.A. & Elvers J.W.H. 1989. Na-tionwide surveys on nutritional habits in elite athletes. Part I: Energy, carbohydrate, protein and fat intake. Int J Sports Med 10. supp l1:3-10.

Link to comment
Share on other sites

Kun haluaa tutustua aiheeseen niin kannattaa mielestäni lukea useita teoksia ja lähteitä aiheesta. Lähdekritiikki pitää aina muistaa. Ilander on ihan asiallinen herra.. se on yksi kirjoittajista tossa 2006 ilmestyneessä Liikuntaravitsemus teoksessa. Hyvä kirja, suosittelen.

Tarkoititko "Tutkimustietoa urheilijan ravinnosta"-kirjaa? kirjoittanut Christer sundqvist.

Kansantajuinen ja helppolukuinen kirja, jossa aakkosjärjestyksessä valtava määrä tietoa lähteineen. Eikä maksa kun 10 €.

En ole keksinyt vielä sellaista aihetta alueelta, mikä ei löytyisi tuolta.

Hyvää se, että kirjoittaja ei pistele omiaan juurikaan, ja jos omia mielipiteitään heittää, mainitsee sen selvästi. On siis koottua tutkimustietoa.

Hakusanalla hiilihydraatit, löytyi pelkästään niin paljon asiaa, että siitä jo olisin tuon kympin maksanut.

Link to comment
Share on other sites

Tarkoititko "Tutkimustietoa urheilijan ravinnosta"-kirjaa? kirjoittanut Christer sundqvist.

Kansantajuinen ja helppolukuinen kirja, jossa aakkosjärjestyksessä valtava määrä tietoa lähteineen. Eikä maksa kun 10 €.

En ole keksinyt vielä sellaista aihetta alueelta, mikä ei löytyisi tuolta.

Hyvää se, että kirjoittaja ei pistele omiaan juurikaan, ja jos omia mielipiteitään heittää, mainitsee sen selvästi. On siis koottua tutkimustietoa.

Hakusanalla hiilihydraatit, löytyi pelkästään niin paljon asiaa, että siitä jo olisin tuon kympin maksanut.

Eikun tällainen teos:

- Ilander O., Borg P., Laaksonen M., Mursu J., Ray C., Pethman K. & Marniemi A. 2006. Liikuntaravitsemus. Gummerus Kirjapaino Oy Jyväskylä.

Tutkimustietoakin voi kerätä tarkoituksellisesti tai tahattomasti suuntautuen johonkin tai jotenkin vääristyneesti. Eli luotettavuus paranee, jos ainakin lueskelee useita kirjoittajia/asiantuntijoita.

Kaikkea ei tarvitse itse ostaa, koska meillä on tuo hieno "kirjastolaitos" vielä toiminnassa. Siellä on kivoja "tätejä":love0034:

Link to comment
Share on other sites

Olli Ilander on kirjoittanut Juoksija-lehdessä aiheesta, että jos kestävyyslajin harrastajalla harjoittelu on erittäin kuluttavalla tasolla (mulla on usein), niin kannattanee varmistaa C, B, ja ehkä myös E-vitamiinin riittävä saanti lisällä. Näitä olen nakannut kitaan yhden päivässä silloin kun tulee juoksua niin paljon kun kroppa kestää. Kevyillä jaksoilla en lisiä vetele...

Entäs syötkö hivenaineita lisinä esim magnesium, rauta? Niihinkin kai yleensä kehotetaan kiinnittämään huomiota.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy