Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
TimoDee

Vitamiinit ja lisäravinteet

Recommended Posts

Ei ole ongelmaa, mutta kuitenkin kysytyttää. Otan aamuisin 2 kpl c-vitskua, 2 kpl Möllerin tuplaa, 1 kpl magnesium ja 1 kpl kalium. Mitään kremppoja ei ole ollut vuosiin (kopkop) ja flunssatkin on mennyt muiden piikkiin. Mitens te muut tämän palstan lukijat? Meneekö lapiollinen pillereitä päivässä vai ei yhtään?

Pelaan sulkista ma n. 2 tuntia, kuten ti, ke palauttava 40 min lenkki, to vapaa, pe pitkähkö 10-12,5 km ja la nopea 10, su vapaa. :detective:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole ongelmaa, mutta kuitenkin kysytyttää. Otan aamuisin 2 kpl c-vitskua, 2 kpl Möllerin tuplaa, 1 kpl magnesium ja 1 kpl kalium. Mitään kremppoja ei ole ollut vuosiin (kopkop) ja flunssatkin on mennyt muiden piikkiin. Mitens te muut tämän palstan lukijat? Meneekö lapiollinen pillereitä päivässä vai ei yhtään?

Magnesiumia yritän muistaa popsia pillerin päivässä ja Heinixiä myös näin pahimpaan allergia-aikaan. Rautatabuja syön pienen kuurin aina verenluovutuksen jälkeen. Muita pillereistä en syö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just joo. Tuosta allergiasta tulikin mieleeeni, miten vähin vaurioin tänä vuonna selvisin pahimmasta ajasta. En tarvinnut kuin muutaman pillerin. Muuten on aina mennyt kuukauden päivät kuurilla. Katupöly taisi olla se pahin kuitenkin. Siitepölyä kun on ilmassa koko ajan. Taitaa tuuli viedä, kun ei ole ollut oireita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun aloin sattumalta ottamaan sekä pitkävaikutteisia että nopeavaikutteisia C-vitamiinia sisältävää Cebion Immun 2 -valmisteita, niin jatkuvat, todennäköisesti vastustuskyvyn heikkenemisestä johtuneet hengitysteiden tulehdukset ja flunssat ovat ollet poissa. Aloitin näiden käytön viime talvena.

Kaupunkilaisjärjellä luulen selityksen olevan siinä, että C-vitamiini lähtee kehosta vesiliukoisena helposti hien mukana. Siksi olisi jotenkin turvattava sen saaminen koko päiväksi. Tämä Cebion on minun kaltaiselleni mukavuudenhaluiselle (lue laiskalle) helppo ratkaisu. Lisäksi tästä saa kivennäisaine sinkkiä ja aminohappo L-histadiinia. Lisäksi otan E-EPA valmistetta. Kaikki on tosin valittu hiukan tuntumalla säätäen omien ruokailutottumusten mukaan. Noista olen olettanut olevan puutetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun aloin sattumalta ottamaan sekä pitkävaikutteisia että nopeavaikutteisia C-vitamiinia sisältävää Cebion Immun 2 -valmisteita, niin jatkuvat, todennäköisesti vastustuskyvyn heikkenemisestä johtuneet hengitysteiden tulehdukset ja flunssat ovat ollet poissa.

Olen ottanut 500 mg C-vitamiinia päivittäin eikä ole ollut flunssia *koputtaa puuta*

Ylen uutisissa tänään mainittiin, että erityisesti maratoonareilla C-vitamiini vähentää flunssia puolella: http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id65357.html.

Share this post


Link to post
Share on other sites

D-vitmiinia reilusti ja muita vitskuja ja hiveniä tuntemusten mukaan syynä 3 vuotta sitten todettu keliakia ,että vajausta voi olla vähä kaikesta mut toi d on tärkeä urheilijalle.www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=1128375:snoopy::snoopy:

Eikös sitä D-vitamiinia tule riittävästi ihan ulkoilemalla, auringonvalon kautta. Luulisi juoksijoiden jotka notkuvat alvariinsa ulkona melanooman uhallakin saavan aivan riittävästi vitamiinia. Talvella voi tilanne olla toinen jolloin joku kalanmaksaöljy tms. järkevästi annostellen voi olla paikallaan. Mutta tuo on rasvaliukoinen aine eli ei todellakaan kannata mättää niinkuin karkkia. En tiedä mitä erityisvaatimuksia keliakia voi tuoda tähän, mutta noin niinkuin yleisenä ajatuksena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän varmaan kohtuus pitää olla kerjätessäkin tapasi äitini aina sanoa.

Keliakiahan on ohut suolen imetymishäiriö,jolloin osa ravinteista jää imetymättä.

Pääasiassa nämä ovat :D vitamiini,foolihappo,B12,biotiini,ja K vitamiini .

Itselleni keliakia tuli täytenä yllätyksenä työterveys tarkastuksessa,veren rauta oli mennyt jonnekin 108 tietämille.Monta kertaahan keliakiaa aletaan epäillä vasta kun on jo kehittynyt osteoporoosi.Itse olen tämän keliakian toeamisen jälkeen alkanut kiinnostua ravitsemuksesta ja urheilusta ja kun meikeläinen kiinnostuu se on sit 100 lasissa (aikasa).Takapakkiakin on tullut ja kirjaa olen pitänyt omista lenkeistäni vasta n.4 kuukautta ,ikää 49v.

Ettei aihe unohtuisi, sanovat D vitamiinin auttavan tulehduksiiinkin.

Kevennys: Positiivista keliakiassa ummetus ei vaivaa.

Hoito gluteeniton ruokavalio loppuelämän ajan :ballchain::ballchain:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivittäin yritän muistaa ottaa magnesiumia, monivitamiinia ja rautaa. Keväällä aloin lääkärin suosittelemana syödä myös jotain kalaöljykapselia, jonka paketti tosin loppui juuri enkä ole saanut aikaiseksi ostaa uutta. Alkukesästä syksyyn syön lisäksi "aurinkokapselia", joka vahvistaa ihoa auringon säteilyä vastaan (en ole kahteen kesään palanut kertaakaan, vaikka aiemmin aina tahtoi joku kohta kropasta palaa rasvauksista huolimatta).

Joskus tuntuu että onkohan moinen pillerimäärä tarpeen, mutta eipähän noista kai haittaakaan ole muuta kuin kukkarolle. Tuota rautaa en tietenkään popsi jatkuvasti, mutta kehoni on taipuvainen hukkaamaan raudan jonnekin treenamisen myötä. Viime kesänä oli hb 106 kun en tajunnut syödä lisärautaa maratontreenin ohella...nyt oli 136 kun olen puoli vuotta syönyt joka pävä rautatabletin.

Tuo c-vitamiinin syöminen pitäisi kai aloittaa nyt pari viikkoa ennen HCM:ää - olis edes placebo-vaikutus flunssan torjumisessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä jälleen. Pelikausi alkaa tänään ja neljä ylen syönyttä terassi taiteilijaa käy sulkapallon kimppuun. Lopetin vitskujen joka päiväisen syönnin ja otin vain kun muistin. Mitään ihmeempiä tuntemuksia ei ole tullut, joten odotan innolla, repeääkö nivuset, pohkeet vai akillekset.

Rankan kesän jälkeen ryhti liike onkin paikallaan. Haastoimme kaveripiirin hemmot cooperin testiin, joka juostaan marraskuun lopulla. Mistäköhän löytyy tietoa, paljonko minkäkin ikäisen pitäisi juosta 12 min? Jossain olen taulukon nähnyt, mutta nyt ei ole osunut silmiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy