Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratonille puolikkaan jälkeen

ansi
 Share

Recommended Posts

Viime lauantaina juoksin ensimmäisen puolimaratonini Rovaniemellä ja into juoksemiseen vain kasvoi! Ajaksi tuli 1:52:52, omasta mielestä aika hyvin kun lähdin "nollasta" keväällä treenaamaan. Ohjelmana oli osapuilleen Sepon Puolimaraton läpi-ohjelma, kilometreistä ja pitkistä lenkeistä olen yrittänyt pitää kiinni vaikka muuten olisi vähän lipsunut.

Nyt olisi tavoitteena juosta täysi matka 8. syyskuuta Levillä. Aikaa ei ole kuitenkaan kuin 7vk, ja vielä pitäisi palautua tuosta edellisestä joten käytännössä vain n. 6vk harjoitteluun. Mitä olette mieltä, onko realistista lähteä hakemaan n. 4h aikaa, ja miten soveltaisin vaikkapa Sepon 4h ohjelmaa? Takanahan on jo treeniä, mutta ei niin isoilla kilometrimäärillä mitä tuossa 4h ohjelmassa kehotetaan juoksemaan...

Äkkiseltään 4 h tavoite kuulostaa melko kovalta, jos 1:52 oli täysillä juostun puolikkaan aika ja jos treeniä on melko vähän takana. Esim. 4:30 voisi olla turvallisempi valinta.

Aikaa tosiaan on melko vähän, kovin maltilliseen kilometrien lisäyksiin ei ole aikaa. Suurin riski lenee se, että jalat tässä viimeisten viikkojen aikana ehtii juosta rikki.

Mutta miksipäs sitä ei voisi lähteä treenaamaan jonkin ohjelman mukaan, kunhan riskin tiedostaa. Jos ei tänä syksynä onnistu niin onpahan aikaa taas talvella treenata, vaikkapa enimmäkseen hiihdellen.

Oikeastaan itsekin otin itselleni kolme viikkoa sitten käyttöön ohjelman, jonka pelkäsin olevan turhan raskas. Kolotuksia kuunnellen olen huolehtinut venyttelystä normaalia paremmin ja jalkojen kylmähoitoja on tullut harrastettua melko säännöllisesti. Joitain palauttelevia lenkkejä olen jättänyt, jalkoja säästelläkseni, tekemättäkin ihan hyvällä omatunnolla.

Loppuun vielä jotain omakohtaisia kokemuksia juoksuharrastukseni alusta.

Helmikuu 2004 - aloittelin juoksuharrastusta pudotettuani painoa reilut 35 kg

Toukokuu 2004 - juoksin puolikkaan 1:47 (ei ihan täysillä)

Kesäkuu 2004 - en juossut ollenkaan, koska aloin treenata maralle siten, että molempien jalkojen akillesjänteet tulehtuivat. Tosin jonkin verran juoksin vedessä, uin ja pyöräilin.

Heinäkuu 2004 - treeniä periaatteella kaikki tai ei mitään, siis melkoisella riskillä, joka kuitenkin kääntyi oikeaan suuntaan...

Elokuussa 2004 - HCM 3:52

Marraskuussa 2004 - Täysillä juostu puolikas 1:35

Painoa kaudella 2004 minulla oli n. 82-86 kg, nyt siis n. 100 kg ja pituutta 188.

Joo, minustakin aika kovalta tavoitteelta kuulostaa. Itse olen tavoitteellisesti ja säännöllisesti juossut reilun vuoden. Nyt viime toukokuussa puolikas meni aikaan 1.49.47. Eka maraton oli sitten kesäkuun lopussa ja kovasti aijoin sen alle neljään tuntiin mennä. Reisissä ei kuitenkaan kestävyys riittänyt, ja ne kipeytyi puolikkaan jälkeen niin, että jouduin välillä kävelemään. Loppuaika oli 4.14. Pitkää lenkkiä olin kuitenkin juossut siis 13 kk kerta viikkoon aika säännöllisesti. Mutta ainahan toki voi yrittää!

Siltähän tuo alkaa kuulostamaan, että olisi viisainta asettaa tavoite vaikka sitten 4:15 tienoille. Kerranhan sen vain ensi kertaa juoksee, joten ehkäpä turha ottaa liian kunnianhimoista tavoitetta ja riskeerata hyvää kokemusta :smiley:

Jäi vain vähän (ei paljoa) harmittamaan, kun aloitin tuon puolikkaan juoksun omaan kuntoon nähden liian hitaasti (~5:40/km, 14km asti) ja tuntui, että kiriin jäi liikaa paukkuja. Toisaalta, mukavampihan se oli ohittaa muita kuin olla ohitettavana... Siitä tuo 4h tavoite alunperin mutta nyt alkaa varmaan tasaantumaan höyryt...

Sitten se toinen kysymys: kun tästä nyt jatkaa treenejä, niin jos nyt hyppään vaikkapa Sepon 4:30 ohjelmaan suoraan viikolle 6. niin ei taida mennä kovin paljoa metsään?

Taustaa: juoksua harrastettu pari vuotta mutta päämäärätietoisemmin vasta keväästä, painoa 65-66kg, pituutta 166.