Jump to content
Juoksufoorumi.fi

sykkeet pidemmässä kisassa


jiivee
 Share

Recommended Posts

Eilen Joroisilla törmäsin mielenkiintoiseen ilmiöön, eli alhaisiin sykkeisiin vs. tuntemuksiin kovasta tehosta.

Siis pyörässä ja juoksussa tuntemukset oli että menen niin kovaa kisavauhtia puolimatkalla kuin pystyn, mutta sykkeet olivat ajoittain välillä 140-150. Ehkä tämä johtui kylmästä kelistä/ kovasta sateesta, koska viime vuonna Joroisilla sykkeet oli normaalit kisasykkeet (155-160) ja nousivat loppua kohti, kuten yleensä esim. maratonilla mulla tapahtuu...nyt syke laski kuin lehmän häntä kohti maaliviivaa...?

Mitäs kommentteja tähän, myös ultraosasto...?

Link to comment
Share on other sites

Siis pyörässä ja juoksussa tuntemukset oli että menen niin kovaa kisavauhtia puolimatkalla kuin pystyn, mutta sykkeet olivat ajoittain välillä 140-150. Ehkä tämä johtui kylmästä kelistä/ kovasta sateesta, koska viime vuonna Joroisilla sykkeet oli normaalit kisasykkeet (155-160) ja nousivat loppua kohti, kuten yleensä esim. maratonilla mulla tapahtuu...nyt syke laski kuin lehmän häntä kohti maaliviivaa...?

Mitäs kommentteja tähän, myös ultraosasto...?

Ensinnäkin onnittelut jiiveelle, artturille ja kumppaneille hienosta kisasta! Triathlon on sellainen laji, jota ehdottomasti haluan kokeilla, joten ehkäpä nähdään Joroisilla ja Nokialla 1-3 vuoden päästä... Veteraanisarjat onneksi alkavat triathlonissa jo kolmevitosista, joten ei tarvitse välttämättä odottaa edes nelikymppiseksi, kuten artturi.:hali_hehe:

Tosta kysymyksestä sen verran, että kyllä kai sykkeet useiden tuntien urheilusuorituksessa alkavat osalla (= meikäläisen kaltaisilla nössöillä?) hieman jumittaa. Mulla on ollut sekä viime vuoden Masokistin unelmassa (5.47/km, lähes hellettä, ylimmillään muistaakseni 23-24 astetta) että Lohjan 12-tuntisessa (5.33/km, ihannekeli, n. 10 astetta?) niinkin alhainen keskisyke kuin 139.

Lohjalla syke oli aluksi hiljaisesta vauhdista huolimatta jopa yli 140, mutta tasaantui ja laski muutaman tunnin jälkeen alemmas. Ihan lopun tempoiluissa tietty taas vähän nousi.

LISÄYS: Maksimisykkeeni lienee 184-185.

Link to comment
Share on other sites

Eilen Joroisilla törmäsin mielenkiintoiseen ilmiöön, eli alhaisiin sykkeisiin vs. tuntemuksiin kovasta tehosta.

Kylmässä kelissä elimistön lämpötilaa pysyy helpommin alhaalla, jolloin verta ei tarvitse kierrätää ihon kautta jäähtymässä. Nestehukkakaan ei ole suurta, joten plasmatilavuudessa ei tapahdu laskua. Tällöin pumpun ei tarvitse kiihdyttää kierroksia riittävän verenkierron varmistamiseksi, vaan normaalin vauhdin hyytymisen myötä myös sykkeet laskevat (toisin kuin helteellä).

Link to comment
Share on other sites

Kyllä toi vesisade ja suht vähäinen vaatetus tekivät sen, että syke ei noussut kovin korkealle. Mutta sykkeen laskeminen loppua kohden on ainakin mun osalta selvä merkki voimien loppumisesta. Ja vaikka alussa olisikin mennyt suhteellisen matalalla sykkellä, niin voimat voivat hiipua siitä huolimatta, jos energiaa ei saa tarpeeksi lisää. Kaksi viikkoa sitten Lohjan souduissa osallistuin 50 kilometrin soutuun. Ja kun soutuharjoitukset olivat jääneet todella vähiin, niin ajattelin vetää lenkin todella pienellä teholla läpi, jotta jaksaisin soutaa koko matkan edes jonkinmoista vauhtia. Ekan 30 kilometriä (noin 3 tuntia) menin 133 sykkellä. Tolla sykkellä ei tullut kunnolla hiki ja kun parin ekan juottokerran jälkeen kusihätä alkoi vaivaamaan, niin vähensin aika radikaalisti juomista. Mutta kun energiatankkaus oli ajateltu juuri urheilujuoman ja malton sekotuksen varaan, niin voimat loppuivat kolmen ja puolen tunnin jälkeen.Syke laski jopa alle 130:n, eikä ollut juuri haluja mennä yhtään kovempaa. Mutta enrgiapatukan ja reilumman juomisen ansiosta voimia rupesi löytymään sen verran, että vika kolme varttia tuli jo reilusti paremmin (syke pyöri siinä 145-155 välillä).

Toisaalta eri lajeja on vaikea verrata keskenään sykkeiden mukaan. Mutta olen juossut yli yhdeksän tuntia 145 keskisykkellä (2005) ja hiihtänyt vajaa viisi tuntia 164 keskisykkeellä (2006). Teskun viime vuonna olleen testin mukaan aerobinen kynnys oli 138 ja anaerobinen 165 (max 180), joten hyvänä päivänä noita kynnysrajoja kovempaakin voi mennä, kunhan vain saa tarpeeksi lisäenergiaa. Joroisten kelissä oli vain pakko juoda reilusti, vaikka janon tunne ei juurikaan pyöräilyn aikana tullut. Toisaalta energiapatukat olisivat olleet ehkä parempi energialähde tuollaisen keliin. Varsinkin kun mun vatta ei oikein siedä kovin voimakasta urheilujuomaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Toisaalta eri lajeja on vaikea verrata keskenään sykkeiden mukaan. Mutta olen juossut yli yhdeksän tuntia 145 keskisykkellä (2005) ja hiihtänyt vajaa viisi tuntia 164 keskisykkeellä (2006).

Tämä eri lajien välinen syke-eroasia on askarruttanut minua jo pidempään.

Haluan tehdä pk-lenkkejä juoksun lisäksi uiden ja pyöräillen. Tiedän sykerajani juoksuun (max 192, ank 173, aek 139), joten osaa ohjata pk-juoksulenkin alueelle 104 - 139. Entäs kun pyöräilen tai uin?

Olen löytänyt epämääräisiä viittauksia siitä, että "monilla ihmisillä uinnissa ja pyöräilyssä sykerajat ovat jopa 15 lyöntiä alempia kuin juoksussa", mutten ole löytänyt ns. vakavasti otettavaa tietoa.

Kysymys: miten saan tietooni ja/tai määritän pk- ja vk- alueiden rajat uintiin ja pyöräilyyn?:conf:

Link to comment
Share on other sites

Juuh tuosta on aikalailla juttua ollut ainaki triathloni kirjallisuudessa ja muutamissa uintia koskevista kirjoista joita olen lukenut. Taisi olla tuollainen nyrkkisääntö jotain -5 sykettä juoksusta pyöräilyyn ja -10 uintiin, mutta tuo on kuulemma kuitenkin sitten sellainen henkilökohtainen juttu. Jossain youtube pätkässä joku jannu sano että 125-135 olis hänestä hyvä pk syke pyöräilylle. Itselle toi sopii aikalailla ku juoksu syke ois tollane 138-140 mikä tuntuu sopivalta ni toi 125-135 syke on suunnilleen sen -5 sykettä ylärajasta juoksuun.

Uinnissa en ole kyllä innostunut sykemittarista. Parempi tuntuu olevan se "oikean fiiliksen ettiminen" olen uinut tuolla tyylillä tässä ny pari vuotta ja tuntuu kylllä et tietää aina millä alueella vetelee. Lihakset alkaa kuitenkin menettää voimiaan jos vetelee turhan lujaa ja jos vetelee sillä pk-syke tuntumalla ni tietää et paukkuja riittää vaiks kuin pitkään kuha tietää suunnilleen kuinka pitkään haluaan uida ni osaa pistää sopivan tahdin :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy