Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pitkän matkan MM 15.7.

226
 Share

Recommended Posts

Pitää nyt vanhan herran sanoa ajatus, joka on ollut mielessä, mutta jolla en ole halunut häiritä urheilijan keskittymistä. Ehkä Teemu jo nukkuu nyt, eikä taatusti huomenna aamulla ennen starttia tule tänne Seppolaan notkumaan. Kisa on vasta edessä, enkä halua olla jälkiviisas. Joten sanonpa, että teen jonkinlaisen esikääntymisen haudassani, jos Teemu tekee huomenna tavoitteittensa mukaisen suorituksen. Triathlonin harjoittelussa ja kilpailuissa kaiken a ja o on itsensä tunteminen, omien heikkouksien ja vahvuuksien tiedostaminen suhteessa siihen mitä maailman kärjen vauhdissa tarvitaan. Jos tuo kuvio on hieman hukassa, niin 40. sijakin on ihan hyvä saavutus 50 kilpailijan joukossa. Joulupukille kirjoittelu ei auta. Voitte vapaasi hattuilla huomenna, jos olin väärässä.

Harmi juttu tosiaan. Kyllähän tuo valmistautumista haittaa. Toivottavasti pääsee starttaamaan, ja katsomaan mitä vauhtia maailman kärjessä mennään. Tietenkin pitää ottaa huomioon, että tämä on Teemulle alimatka, mutta uskon, että hän kuitenkin lähtee tavoittelemaan vähintään 15. sijaa.

Joten sanonpa, että teen jonkinlaisen esikääntymisen haudassani, jos Teemu tekee huomenna tavoitteittensa mukaisen suorituksen.

Sorry, mutta en ihan ymmärrä alkuperäistä viestiäsi... mitä sijoitusta sinä veikkasit?

Muistelen, että ennen viime vuoden Irinmania et paljonkaan luottanut Teemuun, mutta nyt olit käntämässä takkia - eli vaikkaamassa hyvää sijoitusta? Toisaalta miksi Teemu olisi veikannut huonoa sijoitusta...ja miksi puhuisin sijasta 40?

Minä olen kyllä mestari ymmärtämään tekstiä väärin, mutta jos saisi maallikko rautalankaa...Nykyään ei tule kaikkia foorumin viestejä luettua, joten väärinkäsysten todennäköisyys kasvaa.

Tässä rautalangasta väännettynä. Luulen, että Teemu lähtee tavoittelemaan parempaa sijaa, kuin mitä hänellä jo on MM-kisoista, eli 14. sija. Ehkä top 20 on hänelle jo ihan OK, vaikka ei hän siihenkään varmaan ihan tyytyväinen olisi.

Minä puolestaan veikkaan, että hän ei ole ainakaan 30 parhaan joukossa, eikä sijat 40-45 ole mitenkään yllättäviä. Eli en ole kääntänyt takkia viime syksyn Havaijin kisaan verrattuna, vaan ole sitä samaa mieltä, että Teemun kunto ei ole niin hyvä, kuin hän itse luulee.

Teemussa on kyllä ainesta parempaa, ja olen jopa ajatellut, että mielellään valmentaisin häntä edes yhden vuoden, ja katsottaisiin pääsisikö hän eteenpäin. Tiedän varsin hyvin, että Teemu satsaa tosissaan treenamiseen, ja se varmasti syö miestä, jos kaksi kautta peräkkäin menee perseelleen. Jossain vaiheessa tulee vaan mitta täyteen, ja laittaa pelin poikki, vaikka ehkä toisenlaisella valmennuksella olisi päässyt paljon pitemmälle. Teemun valmentajalla Antilla on ihan hyvät meriitit Tiinan valmenuksessa, mutta ehkä Teemulle sopisi täysin erilainen linja. Noin 1,5 vuotta sitten Teemu kirjoitti sivuillaan jotenkin näin, että hänen ripakinttuihin ei voima tartu, eikä hän sen vuoksi punttitreeniäkään tee. Voisiko yksi syy huonoon pyöräilyyn juuri olla surkea jalkojan voimataso. En tiedä, mutta tuon kyllä saisi helposti tietää jos sen testaisi punttisalilla.

Tuloksia miehet http://www.onlinetri.com/ipitosLive/replay.php?org_id=200729&event_id=1

naiset http://www.onlinetri.com/ipitosLive/replay.php?event_id=2&org_id=200729&checkpoint_id=75

Teemua ei listalla näkynyt, joten ei tainnut valitettavasti saada varusteita. Kovaa sielläkin mentiin ja pitkän matkan nimimiehiä oli 40.:n kieppeillä. Selvään voittoon miehissä Ranskan Julien Loy ja naisissa ykkönen britti Leanda Cave.

Ranskan liigan pikakisassa Merja Kiviranta oli 14.

Alkaa olla tosiaan 226 ajatukset kuin Juha Miedolla. Omaa meriittiä urheilusta kyllä hieman löytyy, mutta eipä ole kumpikaan herroista USKALTANUT lähteä valmennukseen mukaan. Aika tarkaa tietoa tuntuu Teemunkin harjoittelusta ja mahdollisista testi tuloksista löytyvän, selvännäkijän ainesta.

Sitä en vaan ymmärrä miksi 226 on ottanut Toivasen hampaisiinsa? Onko se niin saatanan tuomittavaa Suomessa jos asettaa kovia tavoitteita ja tekee niiden eteen töitä? Tai sitten 226:n itsetunto ei ole kovin aikuismaisen kypsällä tasolla kun pitää jossain nettisaitella arvostella ihmisiä tietämättä taustoja kunnolla. Menestymättömyyttä on helpompi ennustaa kuin menestystä!

Tälläiset tyypit kuten 226:kin on ovat Suomalaisen urheilun syöpä. Jauhetaan yleisellä tasolla sontaa ja julistetaan omaa ylivertaisuutta eikä kuitenkaan tehdä OIKEASTI yhtään mitään. Nettisaiteilla ja lauantai iltoina kello 24.00 jälkeen Suomessa on helvetisti maailmanmestareita ja huippuvalmentajia!

Kannattaa ehdottomasti ottaa omia valmenettavia ja ohjata heidät menestykseen, koska sen jälkeen 226:n omat halut arvostella urheilijoita vähenee huomattavasti. Sitten kun on jotain saanut aikaan, niin osaa myös arvostaa niitä ihmisiä jolla on unelmia ja päämääriä!

Kiitoksia mielipiteestä. Valmentaminen ja huippu-urheilu on tosiaan varsin vaikeaa ja monimutkaista. Vaikka urheilija kaikkensa tekee, niin viimekädessä täysin ulkopuolinen taho, kuten lentoyhtiä voi pilata pääkilpailun.

Olet ihan oikeassa, että tämä oli minulta hieman raukkamaista ennustaa huonoa menestystä jo ennen kisaa, mutta jos olisin sanonut mielipiteeni kisan jälkeen, niin se olisi tulkittu jälkiviisaudeksi. Ei minulla ole mitään Teemua vastaan, ja ymmärrän, että tämä ketjun aloittaminen ja viime syksyn Havaijin kisan aikaiset kommentit tuntuvat Teemuvastaiselta. En ole Teemun harjoitusohjelmia seurannut sitten Havaijin kisan, jolloin hän lopetti niiden julkistamisen netissä. En myöskään tiedä mitään Teemun testituloksista.

Faktat, jotka minulla on ovat nämä. Ensinnäkin olen valmentanut itseäni, ja ollut kaksi kertaa MM-kisoissa 7. ja Tompan ja Mikan kanssa tuli myös joukkue pronssi. Itseni valmentaminen + neljän muun triathlonistin valmentaminen on myös tuonut runsaasti triathlonvalmennuskokemusta. Kun seurasin Teemun viime vuoden ohjelmia, niin minusta niistä puuttui lepoa, voimaa ja tehoa. Näytti siltä, kun olisi keskitytty vaan määrän keruuseen. Itse en sellaisella harjoittelulla pääsisi kovin pitkälle, eikä Teemukaan varmaan ollut tyytyväinen viime kesän kokonaissaldoon, vaikka Lazarote menikin kohtuullisen hyvin. Tänä kesänä taasen on vaikuttanut siltä, että Teemu ei oikein itsekään tiedä missä kunnossa hän on, ja olen sitä mieltä, että MM-kisoissa ei 10 tai edes 20 parhaan joukkoon pääse pelkästään toivomalla, että palaset vihdoin loksahtaisivat kohdalleen. Triathlonissa palaset eivät loksahda kohdalleen parissa viikossa, siihen tarvitaan huippumieheltäkin vähintään kokonainen harjoituskausi, jos pahoja puutteita on.

Pyydän Teemulta anteeksi tätä öykkärimäistä käytöstä, samoin Teemun valmentajalta. Suomessa ei vaan ole runsaasti Teemun kaltaisia kykyjä hukattavaksi väärän valmennuksen suhteen ( ei siis mikään fakta, vaan minun henkilökohtainen mielipiteeni ). Jotta henkilö saavuttaisi Teemun lähtötason, niin siihen on jo tehtävä vähintään 10 vuotta työtä. Sitäpaitsi en nyt ihan täysin karta valmennusvastuuta, jos luet hieman tarkemmin tämän ketjun. On vaan työn, perheen ja muun kuntoilun ohessa vaikea revetä alueelle, jota ei hoideta vasemmalla kädellä.

Tuota bicilettan ja 226:n keskustelua kommentoimatta haluan kuitenkin tuoda esiin sen,

että 226 on esim. tällä palstalla jakanut erittäin paljon neuvoja, ohjeita ja omia kokemuksiaan sekä aloittelijoille että kokeneemmillekin kuntoilijoille ja kilpailijoille.

Nämä ovat olleet ainakin itselleni erittäin arvokasta tietoa, ja tässä kohtaa haluan esittää niistä kiitokset. Mielestäni on hienoa, että kansainvälisen tason huippukestävyysurheilija on foorumilla mukana.

Teemun puolesta kyllä harmittaa vietävästi, ja toivon mukaan mies löytää kipinän vielä! Ainesta varmasti on!

Joo en tiedä kuinka paha Juha Mieto on ollut, mutta olen tosiaan valmentanut neljää triathlonistia ( Riikka Keljaa, Katja Tirkkosta, Janne Hinkkasta ja Tomi Sairaa ) 90-luvulla. Lisäksi olen tehnyt maratonohjelmia kuudelle muulle henkiölle. Tämän palstan lisäksi olen auliisti jakanut kokemustani myös triathlonlehdessä, ultrajuoksijalehdessä, sekä Tommi Lindholmin triathlonfoorumilla. Järjestöpuolella olen perustanut triathlonseuran Imatralle, toiminut seuran puheenjohtajana, ja ollut Suomen Triathlonliiton hallituksessa kilpailuvaliokunnassa ajamassa urheilijoiden näkökulmaa.

Lupaan kuitenkin lopettaa Teemun harjoittelemisen arvostelun tähän.

En malta olla puuttumatta keskusteluun, vaikka en kovin innokas nettikolumnisti olekkaan.

Urheiluvalmennus on periaatteessa yksinkertaista, mutta käytäntö onkin sitten toinen. Pelkän urheilullisen puolen kuntoon saattaminen on helppoa, niin kauan kuin "sekunti on sekunti ja metri on metri". Urheilemiseen ja urheilijan/valmentajan elämään kuuluu aika moniakin asioita, jotka vaikuttavat tuloksen tekemiseen. Suomessa urheileminen ja myös valmentaminen on mm. taloudellisesti yksilölajeissa monelle liian haasteellista. En väitä että raha ratkaisee, mutta kyllä se tiettyyn pisteeseen asti elämää helpottaa (raha ei ole ongelma, niin kauan kuin sitä on...). Urheilijat joutuvat liian usein tuhlaamaan energiaa siihen miten saadaan matkakassaan rahat ja mistä voita leivän päälle sekä moniin moniin muihin asioihin, mihin urheilijan ei pitäisi joutua liikaa päätään vaivaamaan.

Ulos päin monet asiat näyttävät hieman toisilta mitä ne todellisuudessa ovat. Mitä tulee omiin valmennettaviin, niin kyllä heillä kaikilla on omat ohjelmat, joissa huomioidaan muu elämä ja henkilökohtaiset kehityskohteet mahdollisimman tarkasti. Silti tulee virheitä, niin valmentajalle kuin urheilijoillekkin ja välillä tulee seikkoja joihin ei paljon itse edes pysty vaikuttamaan.

Valmennettavieni asioita en täällä palstalla käy kertoilemaan, niin perkaamisen foorumi on joku ihan muu paikka kuin yleinen keskustelu palsta. Yleisesti valmennuksesta keskustelu, kriittisestikin on erittäin suotavaa, mutta pitää kuitenkin muistaa se tosiasia että monella eri tavoin pystyy menestymään. Yhtä ja ainoaa oikeaa tietä menestykseen ei ole. Toivottavasti keskustelu palstalla jatkuu, mutta ainakin itse näkisin keskustelun mielummin positiivisemmassa sävyssä. Triathlon on kuitenkin hieno laji, joka tarvitsee taakseen yhteen hiileen, eikä kynttilään puhaltavan joukon. Eri mieltä voidaan ja pitääkin asioista olla, mutta arvostelun pitäisi perustua faktoihin, ei fiktioihin (mm. irralliset lauseet lehdistä, netistä tms. eivät ole faktoja).

Kiitos vielä Joroisten osallistujille, ensi vuonna jatketaan. Palautetta järjestelyistä, risuja tai ruusuja otan mielelläni vastaan: antti.hagqvist@realsport.net

Kiitoksia Antille asiallisesta kommentista. Teet todellakin tärkeää työtä triathlonvalmennuksen parissa. Suomen naistriathlonin kansainvälinen menestys lepää lähes sinun hartioillasi tällä hetkellä. Ei Lanzaroten kisaa voiteta, jos valmennus on pielessä.

Toivon, että Teemu jaksaa vielä jatkaa harjoittelua kohti kautta 2008. Minun valmennettavani Katja Tirronen ( vahingossa väärä sukunimi viime viestissä ) lopetti triathlonin kun hänen kahden hyvin meneen harjoituskauden jälkeen kilpailukausi meni pilalle. Ensin toukouussa puhjenneen astman takia, ja seuraavana vuonna ylikunto tuli Australian talviharjoittelun jälkeen suomeen palattuaan. Voin ihan avoimesti myöntää, että vika ylikuntoon menemisessä oli nimenomaan valmentajan, eli minun vika, kun en ymmärtänyt keventää harjoittelua riittävästi pitkän lennon ja Australiassa ennen lähtöä olleen puolimatkan kisan takia.

Ihan hyvä, että Biciletta lähti Teemua puolustamaan, vaikka aikamoista paskaa tuo viesti sisälsikin. En varmasti tuomitse ketään liian korkeista tavoiteista, ja eihän huippu-urheilijan pidä lähteä huonompia sioja hakemaan, kun mitä on jo saavuttanut. Nyt jään pienelle kesälomatauolle, mutta ehkä elokuussa palaan näitä etäispesäkkeitä levittämään.