Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kipeät etureidet


Guest maratapio

Recommended Posts

Ensimmäisellä maratonilla tulivat etureidet kipeiksi jo 30 km kohdalla ja se haittasi juoksua. Olen pohtinut asiaa, ja arvelen sen johtuvan ensisijaisesti jalan laskutyövaiheesta eikä niinkään nostotyöstä.Osoituksena tästä on juoksun jälkeinen portaiden alaskävelyn hankaluus . Onkohan päättelyssäni ideaa?

Olisiko hyvää spesiaaliharjoittelua alamäkijuoksu, porrasjuoksu vai mikä?

Maratapio

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäisellä maratonilla tulivat etureidet kipeiksi jo 30 km kohdalla ja se haittasi juoksua. Olen pohtinut asiaa, ja arvelen sen johtuvan ensisijaisesti jalan laskutyövaiheesta eikä niinkään nostotyöstä.Osoituksena tästä on juoksun jälkeinen portaiden alaskävelyn hankaluus . Onkohan päättelyssäni ideaa?

Kyllä. Ns. eksentrinen (eli kun lihas supistuu ja venyy samanaikaisesti, kuten heti jalan maakontaktin jälkeen) lihastyö on kaikista vahingollisinta lihassolujen kannalta, ja se tuntuu käytännössä lihassärkynä. Tietysti samalla suorituskykykin kärsii.

Olisiko hyvää spesiaaliharjoittelua alamäkijuoksu, porrasjuoksu vai mikä?

Ymmärtääkseni ihan kelvollinen spesiaaliharjoittelu on juoksu. Alamäkeen juostessa kyllä tulee vielä tasamaajuoksua rankempi eksentrinen kuorma, ja siten se valmistaa lihaksia erityisesti juuri alamäkijuoksun rasitukseen, mutta on toisaalta hyvin kuormittava myös harjoitusmuotona. Perstuntumani mukaan myös voimaharjoittelu antaa valmiuksia tulla toimeen tuon lihasten hajoamisen kanssa; maalaisjärjellä pääteltynä, mitä enemmän lihasmassaa on, sitä enemmän sitä voi jauhaa matkan aikana ilman suuria haittoja.

Link to comment
Share on other sites

Minä olen tehnyt voimaharjoituksia ja pk-lenkeillä lyhyitä vetoja alamäkiin. Vedoissa iskutusta lihaksille, ja Salilta tietty sitä voimapuolta paremmaksi.

Ei ole ultrilla viime kertoina enää etureidet kipeytyneet juuri yhtään, mutta onhan tässä juoksumäärätkin olleet viime aikoina suuria, joten johtopäätöksiä ei voi tehdä varmuudella. Uskon kuitenkin tuohon Fubarin ja kysyjänkin jo ehdottamaan linjaan, eli voimaa ylämäkivedoista (lyhkäsistä) ja salilta, ja sitten iskutusta alamäistä. Ajan kanssa ei ainakaan pahaa tee. Ja juoksuvaihtiinkin on positiivinen vaikutus.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy