Jump to content
Juoksufoorumi.fi

maratonin veryttely


jukka-64
 Share

Recommended Posts

Tämän pitäisi olla tehtynä noin varttia ennen starttia.

Tähän voisinkin oikeastaan pyytää toisen mielipiteen joltain konkarilta. Itse olen ymmärtänyt asian niin, että lämmittely tulisi tehdä mahdollisimman lähellä starttia, sillä jo varttitunnissakin ehtii lihakset jäähtymään ja verryttelyllä saatu hyöty alkaa hiljalleen katoamaan sitä myötä.

Maratonille kuntoilijan kannattaa tosiaan tehdä cornerin mallin mukainen maratonvauhtinen muutaman kilometrin verryttely. Jos tekee vielä loppuun vastaavan jäähdyttelyn, niin yllättäen kisasuorituksen mitasta tulee paljon inhimillisempi.

Link to comment
Share on other sites

kaikilla marathoneillani ja puolikkailla on ollut aina sama verryttely. Jos juoksu on puolpäivän jälkeen, niin aikaisin aamulla 4-5K kevyt lenkki. Itte verryttely on 40-45min. Ensin 15 min hölkkää, 10 min. venyttelyä, 10min.kevyitä kiihdytyksiä. lopuksi 5-10min kevyttä hölkkää ja venyttelyä. Lähtöviivalle aivan viimeisellä hetkellä. Lyhyemmällä matkallä 15-20 minuutin hieronta voi korvata verryttelyn. Jälkiverryttely on myös tärkeää!!! Muutama kilsa hölkkää ja venyttelyä väliin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy