Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jalkojen kestävyys: puolikas vs. kokonainen

AMJ
 Share

Recommended Posts

Toistaiseksi elämäni pisin lenkki takana, 18km eikä oikestaan mitään ongelmia jaloissa. Eilinen palautumislenkkikin meni mukavasti.

Jos/kun puolikaskin sujuu yhtä kivuttomasti niin voiko siitä vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä jalkojen kestävyydestä kokonaisella maratonilla? Itse veikkaan, että täytyyhän sen jossain vaiheessa alkaa tuntua, jopa minulla.:cool0010:

Ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä. Mulla ekalla maratonilla 1,5 viikkoa sitten kipu etureisissä alkoi 30 km tienoilla ja samaan aikaan vasen jalkaterä alkoi vihloa joka askeleella. Lähempänä maalia huomasi kummasti myös pohjelihasten olemassaolon... Tavallisilla pitkillä lenkeillä ei tällaisia kipuja kyllä tunnu.

Parin päivän päästä alkoi myös mustua yksi varpaankynsi, vaikka juostessa en huomannutkaan siinä mitään kipuja tms.

Kyllä kivuista selviää, kun antaa vaan mennä oikealla asenteella. Siinä vaiheessa kannattaa tietysti lopettaa, jos alkaa tuntua, että paikat hajoavat ihan oikeasti.

Minulla pisin on 27,5 viime sunnuntailta. 24 km meni ilman mitään oireita,mutta loppumatkasta alkoi polvia ja etureisiä kolottaa. Jomotukset tulivat aivan yllättäen. Eivät olleet vielä kovin pahoja, ja helpotus tuli vauhtia lisäämällä. Sain kuitenkin vasta kalpean aavistuksen siitä mitä tuleman pitää.

Eli tuskin voit vielä puolikkaan kokemuksella lähteä arvailemaan kokonaisen loppumatkan tuntemuksia. Voit kuitenkin lohduttautua sillä että ainakin puolikkaan kestävät. Hankalanpaa olisi, jos jo puolimatkassa pitäisi könkätä.

Minulla pisin on 27,5 viime sunnuntailta. 24 km meni ilman mitään oireita,mutta loppumatkasta alkoi polvia ja etureisiä kolottaa. Jomotukset tulivat aivan yllättäen. Eivät olleet vielä kovin pahoja, ja helpotus tuli vauhtia lisäämällä. Sain kuitenkin vasta kalpean aavistuksen siitä mitä tuleman pitää.

Eli tuskin voit vielä puolikkaan kokemuksella lähteä arvailemaan kokonaisen loppumatkan tuntemuksia. Voit kuitenkin lohduttautua sillä että ainakin puolikkaan kestävät. Hankalanpaa olisi, jos jo puolimatkassa pitäisi könkätä.

Mulla tulehtui molempien polvien kierukat keväällä - tosin onneksi paranivat 3 vkon levolla ja särkylääkekuurilla. Nyt aina välillä polvet ilmoittavat olemassa olostaan, mutta ei ole ollut sen suurempia ongelmia. Tärkeätä taitaa olla antaa paikoilla lepoa, silloin kun ne sitä tarvitsee. Ja muistaa hoitaa lihashuolto kunnolla.

Mun pisin pitkä lenkki ennen maratonia oli sellaiset reilun 25 km, johon aikaa rauhallisella vauhdilla sain kulumaan sen 3 h. Muutaman tuollaisen kolmetuntisen ehdin juosta ennen maraa, normaalin pitkiksen ollessa sellaiset 2,5 h.

Varsinaisessa koitoksessa sitten tuo 3h tuli täyteen siellä vähän ennen 30 kilometriä ja kyllä se tietyllä tapa oli vedenjakaja. Pikkuhiljaa alkoi vauhti tasaisesti hidastua etureisien kipeytymisen takia. Viimeiset viisi kilsaa tuli sitten aivan hiipimällä, kipu oli jotain ihan ennen kuulumatonta.

Itselläni ainakaan puolimaraton ei jalkojen kestävyydestä kerro yhtään mitään, se kun menee suhteellisen ok ilman kipeytymisiä. Mutta kai tämäkin on yksilöllistä.

Tärkeätä taitaa olla antaa paikoilla lepoa, silloin kun ne sitä tarvitsee. Ja muistaa hoitaa lihashuolto kunnolla.

Niin ja yrittää opetella kuuntelemaan kehoaan. Joskus kipu on hyvästä, merkki siitä että harjoituksella on vaikutusta. Joskus taas kipu ilmineeraa sitä että jokin paikka on pettämässä, silloin pitää osata luovuttaa ajoissa.

Vaikeimpia on varmasti pienet kolotukset jotka eivät välttämättä juoksua haittaa, mutta joista voi tulla isokin riesa, jolle malta hoitaa rauhassa.

Varsinaisessa koitoksessa sitten tuo 3h tuli täyteen siellä vähän ennen 30 kilometriä ja kyllä se tietyllä tapa oli vedenjakaja. Pikkuhiljaa alkoi vauhti tasaisesti hidastua etureisien kipeytymisen takia. Viimeiset viisi kilsaa tuli sitten aivan hiipimällä, kipu oli jotain ihan ennen kuulumatonta.

Itselläni ainakaan puolimaraton ei jalkojen kestävyydestä kerro yhtään mitään, se kun menee suhteellisen ok ilman kipeytymisiä. Mutta kai tämäkin on yksilöllistä.

Mulle kävi samoin ekalla maralla, kylläkään en ollut juossut yhtään puolimaratonia pidempää juoksua. Nyt kun tulevana lauantaina on tarkoitus juosta mara, jonkinmoinen huoli on reisien toimivuudesta. Pisin lenkki tälle kesälle on 30 km.