Jump to content
Juoksufoorumi.fi

puolimaratontavoite


Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Olen juossut muutaman vuoden pari kertaa viikossa ilman mitään erityisiä tavoitteita, mutta nyt olisi tarkoitus juosta syksyllä ensimmäinen puolimaraton. Viime viikkoina olen alkanut vähentämään vauhtia ja lisäämään kilometrejä, niin että pitkän lenkin 10-15km juoksen noin kolmesti kuukaudessa todella löysään tahtiin. Ongelmana minulla on ollut korkeat sykkeet (niinkuin varmaan monella muullakin). Nyt olen noin kuukauden juossut melkein pelkästään todella hidasvauhtisia lenkkejä ja yrittänyt parantaa peruskuntoa. Tällä hetkellä lenkin keskisyke pyörii siinä 135-140 tienoilla, kun ennen se oli 155-160. Lisäksi pelailen kerran pari viikossa jalkapalloa, joka tuo vähän vaihtelua noihin hitaisiin lenkkeihin. Nyt mietinkin, että kuinka jatkaa tästä? Pitäisikö lisätä myös vauhdikkaampia lenkkejä mukaan vai jatkaa hissuttelua? Käyn lenkillä 2-4 kertaa viikossa riippuen ihan viikon muusta ohjelmasta ja miten monta kertaa käydän pelailemassa sitä futista. Muita vinkkejä puolimaratonharjoitteluun? Välillä vähän epäilyttää, että miten jaksaisin sen juosta, kun 15km lenkin jälkeen on ihan poikki :/ Millaisia aikoja olette juosseet ekoilla puolikkailla? Onko muita, jotka tähtää vaasan puolimaratoniin syyskuun alussa?

Link to comment
Share on other sites

Ihan kun olisin itse tuon tekstin kirjoittanut! Olen juossut kolme vuotta, mutta vain kesäkaudella (eli huhti-syys suurin piirtein) ja talvisin sitten muuta treeniä. Tavoitteeksi olen minäkin ottanut puolimaratonin syksylle ja ihan samalla tavalla nyt alkanut juosta aina välillä (n. joka toinen lenkki) puolentoista tunnin pätkiä sykevälillä 120-140. Vauhti ei todellakaan päätä huimaa :icon_rolleyes:. Kilsoissa kertyy vajaat 14, joten siitä on helppo laskea että tällä hetkellä ei kovin hyvää puolimaratonaikaa olisi tulossa. Itse haluaisin saada ajaksi 2.15 mutta nyt tuntuu että ei siihen voi päästä! No, onhan tässä vielä aikaa, mutta se pitäisi käyttää tehokkaasti. Ajattelin että loman aikana juoksisin kerran niin, että menen sen vaki puolitoista tuntia matalalla sykkeellä ja jatkan siitä "normaalilla" sykkeellä niin kauan kun potkua riittää. Sen perusteella sitten näkee että jaksaako korkeammalla sykkeellä loppua edes vetää. Tuntuu siltä että en saa keskisykettä alenemaan ja minäkin olisin kiitollinen hyvistä treenivinkeistä - apuva :sign0163:

Link to comment
Share on other sites

Tuntuu siltä että en saa keskisykettä alenemaan ja minäkin olisin kiitollinen hyvistä treenivinkeistä - apuva :sign0163:

Muuten en tähän puutu, tehkööt fiksummat sen, mutta: se syke kyllä alenee kun tarpeeks kauan hissuksiin nylkyttää. Oikotietä onneen ei taida tässäkään asiassa olla. Pika-pikaa mitään tulosta ei saa, kärsivällisyyttä vain!

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän sitä jaksaa nylkyttää, kunhan tietää tekevänsä oikeita asioita. Se tässä on mietityttänyt, että kannattaako lisätä matalasykekertoja, vai kenties lisätä yksi lyhyempi korkeasykejuoksu. Matalalla sykkeellä on vähän turhankin mukava juosta, sitä jolkottaa kuin juna eteenpäin, mutta VR:n tyyliin; aikatauluista turhaan nipottamatta..

Link to comment
Share on other sites

...puolentoista tunnin pätkiä sykevälillä 120-140. Vauhti ei todellakaan päätä huimaa :icon_rolleyes:. Kilsoissa kertyy vajaat 14, joten siitä on helppo laskea että tällä hetkellä ei kovin hyvää puolimaratonaikaa olisi tulossa. Itse haluaisin saada ajaksi 2.15 mutta nyt tuntuu että ei siihen voi päästä!

apuva :sign0163:

Katsotaanpa tilannetta:

Jos pystyt juoksemaan 14 km puoleeentoista tuntiin, eli 6:25/km, niin se tekee just 2:15 loppuajan puolikkaalla, kun jatkat samaa vauhtia vielä 7 km.

Minä olen ilmeisesti (?) puoli tuntia nopeampi puolikkaalla, mutta PK vauhdit näyttää olevan minulla hitaammat kuin sinulla.

Link to comment
Share on other sites

Katsotaanpa tilannetta:

Jos pystyt juoksemaan 14 km puoleeentoista tuntiin, eli 6:25/km, niin se tekee just 2:15 loppuajan puolikkaalla, kun jatkat samaa vauhtia vielä 7 km.

Minä olen ilmeisesti (?) puoli tuntia nopeampi puolikkaalla, mutta PK vauhdit näyttää olevan minulla hitaammat kuin sinulla.

Jep, kannattaisi ehkä hidastaa pk-vauhtia yli seitsemän minuutin kilometrivauhtiin. Ellei sitten tarkoituksena ole mennä puolikastakin hissuksiin peruskestävyyshölkällä enempää repimättä?

Minäkin juoksen pk:ta tuolla vauhdilla (6:00-6:30 min/km) ja puolimaratonennätykseni on 1:44:48.

Link to comment
Share on other sites

En ole maratonia juossut ja kaipaan kipeästi vahvistusta ajatukselle juosta se syksyllä. Nuoruudessa hiihdin kilpaa ja nuorena aikuisena harrastin useita kertoja viikossa aerobiciä, sitten tuli muutaman vuoden tauko (kolme lasta ...) Nyt olen taas treenannut kolme vuotta enemmän ja vähemmän aktiivisesti, viimeiset 2 aktiivisesti. Urheilen keskimäärin 3krt/vko. Vaihdellen juoksun, pyöräilyn, sauvakävelyn ja hiihdon kanssa. Pelkään että kuntoni ei kuitenkaan kestä maratonia. Myöskään sykerajoista en ole oikein vakuuttunut. Minun max on 210, lepo 40-45. Suurimman osan lenkeistä vedän 145-170, paitsi sauvakävelyn joka jää 120-140. Juoksulenkkieni pituus on yleensä 50min - 90min. Pyöräilen kyllä 2-3h tunnin lenkkejä, mutta yleensä en juokse niin pitkiä matkoja. Pitäisikö minun lisätä treenamiseen 2h juoksulenkit? Ja kuinka usein?

Link to comment
Share on other sites

Guest Rekisteröimätön

Muuten en tähän puutu, tehkööt fiksummat sen, mutta: se syke kyllä alenee kun tarpeeks kauan hissuksiin nylkyttää. Oikotietä onneen ei taida tässäkään asiassa olla. Pika-pikaa mitään tulosta ei saa, kärsivällisyyttä vain!

Eli olisiko minun järkevää vain jatkaa pääasiassa noita matalasykkeisiä lenkkejä? Ja miten kauan (on varmaan yksilökohtaista, mutta jotain suuntaa?) pitää jolkotella, että sykkeet alenee sillai pysyvästi tai että peruskunto paranee. En vieläkään oikein saanut selvyyttä, että kannattaisko lisätä vauhtilenkkejä/sputteja lenkkiohjelmaan?

Iso kiitos jo kaikille vastanneille, on kiva kuulla muiden mielipiteitä ja huomata ettei ole asiansa kanssa ihan ypöyksin :)

Link to comment
Share on other sites

Eli olisiko minun järkevää vain jatkaa pääasiassa noita matalasykkeisiä lenkkejä? Ja miten kauan (on varmaan yksilökohtaista, mutta jotain suuntaa?) pitää jolkotella, että sykkeet alenee sillai pysyvästi tai että peruskunto paranee. En vieläkään oikein saanut selvyyttä, että kannattaisko lisätä vauhtilenkkejä/sputteja lenkkiohjelmaan?

Ne matalasykkeiset lenkit on pysyvä ilmiö. Ihan kilpajuoksijat tekee niitä ja jopa suurin osa lenkeistä on sellaisia.

Muutokset perusjutuissa on hitaita. Esimerkiksi luuston muutokset (vahvistuminen) kestävät 10 kk juoksun aloittamisesta (Noakes).

Peruskuntoaan pystyy parantamaan 3-8 vuotta. Tämä on todella lohdullinen tieto, että kehitystä on kauan tarjolla. (Jääskeläinen)

Jos treenaa kuusi viikkoa samalla tavalla, niin kehitys jotakuinkin loppuu. Treeniä kannattaa muuttaa jotenkin kuuden viikon välein. (Noakes)

Jos matalasykkeisen treenin LISÄKSI ei tee reippaita lenkkejä, niin myöskään elimistö ei kohta (6vko) vastaanota peruskuntotreeniä (Jääskeläinen).

Reippaita treenejä kannattaa olla viikossa yksi kpl. Huipuillakin niitä on max. kolme kappaletta. (Jääskeläinen)

Reippaan treenin max. kesto on tunti. Pitempi ei paranna kuntoa. (En muista lähdettä).

Treenaaminen on hyvin yksilöllistä. (Noakes ja viimeisin Ultrajuoksija-lehti) Joten rohkeasti kokeilemaan, mikä sopii itselle parhaiten.

Link to comment
Share on other sites

Vaikka olenkin aloittelija kaikinpuolin, ehdottaisin edellisten konstien lisäksi, että vois välillä ihan rauhallisella lenkillä ottaa nopeampia spurtteja ikäänkuin avaten paikkoja ja sitä semmosta leikittelyä. Kun kukaan ei nää ja vaikka näkiskin vois ottaa loikkia ja ponnistuksia leikkimielisesti. Ei käy se rauhallinen lenkkeily niin tylsäksi.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy