Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Geelit kisan aikana


Kerpo
 Share

Recommended Posts

Teippasin saumapuolelta aukileikatut patukat pyörän tankoon/runkoon yhdellä maalarinteippi kierroksella. Näin patukka irtoaa helposti, pysyy sateelta suojassa, ja on heti syötävissä ilman ongelmia paperin avaamisessa.

Geeliä en käyttänyt pyöräilyosuudella, koska samaa tavaraa ( maltoa ) saa halvemmalla juomapulloon. Toinen pulloista voi olla vahvempaa, jolloin energiaa jää vielä mukaan, vaikka laimeamman pullon vaihtaisi matkalla järjestäjien "mitä sattuu" juomiin.

Juoksuosuudella minulla oli kevyt lannevyö, jossa muutama geelipussi. Myös pienet taskut paidoissa on hyviä geelijemmoja. Housun saumaan työnnetty geelipussi ei oikein tuntunut minusta hyvälle.

Link to comment
Share on other sites

Minkälaisilla eväillä porukat suoritti Joroisten kisan?

Itsellä oli pyörässä litran vesipullossa 2,5dl maltoa,1rkl.hedelmäsokuria ja 1tl suolaa.

4:nnellä kierroksella siellä "korpitankkauspisteellä" otin/sain puolenlitran urheilujuomapullon jonka join vielä pyöräilyn aikana.Olipa mietoa.

Juoksussa mulla oli kädessä 100g:n geeli, jonka otin veden kanssa kolmella asemalla,muuten pelkkää vettä.

Semmonen tunne jäi, että kisan aikaisesta energian/nesteen saannista 5h:n alitus ei ainakaan kiikastanut.(Jos ei lasketa sitä nestettä joka tuli taivaalta,heh heh)

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli toisessa pullossa urheilujuoma+malto ja toisessa suolavettä (mietoa). 20min välein otin vuoroin urheilujuomaa / geelin tuon suolaveden kanssa pyörällä.

Juoksussa join järjestäjien urheilujuomaa mukin joka pisteellä ja 10km kohdalla vielä yhden geelin.

Tuntui ihan toimivan tämä, sama kaava suurin piirtein oli myös viime vuonna.

Link to comment
Share on other sites

Itselläni meni Joroisilla pyöräilykierroksilla aina järjestäjien (hyvin laimea) urheilujuomapullo + 1 geeli. Viimeisellä pyöräkierroksella join oman vähän vahvemman urheilujuomaseoksen ja otin ihan vaihteluksi puolikkaan banaanin. Juoksussa otin järjestäjiltä toisella juottopaikalla mukin urheilujuomaa ja toisella mukin vettä, jonka kanssa nautin geelin.

Tämä toimi itselläni hyvin, eikä energian kanssa ollut ongelmia. Vauhtia olisin kyllä kaivannut lisää, mutta onneksi se aika kuitenkin parani viime vuodesta, vaikka matka olikin pidempi :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jatketaan nyt sitten tähän, ei tohdi uutta aloittaa.

Kesä lähestyy ja matkat pitenee. Miten ootte öljynnyt itseänne treenatessa/kisoissa?

Mulla on aiemmin, kun vain juoksua harrastelin, ollut tapan sinnitellä pelkällä pohjatankkaukselle ja vedellä puolimaraan saakka treenaukset, ja sitten HCM:llä joka pisteessä juoda/syödä jotain.

Nyt vetäsin vähän aikaa sitten ekan tri-yhdistelmätreenin pelkällä (vähäisellä) vedellä, ja se oli harvinaisen typerä veto; juoksussa näkyi tähtiä ja jalat huusi leipää.

Eli miten tankkaatte etukäteen ja nautitte suorituksen aikana sanotaan pidemmissä (> 100 km) pyörätreeneissä tai perusmatkan ja sitä pidemmissä skaboissa?

Mulle geelit, jauheet (?), patukat, glukoosinapit (tms?) ei sano mitään, mutta alkaisi olla ilmeisen aiheellista tutustua..

Link to comment
Share on other sites

Puolimatkassa blogissa oli juuri juttua kisaravinnosta.

Ite olen sekakäyttäjä :viheltely: (geelejä, urheilujuomaa ja patukkaa) ja tykkään syödä myös jotain kiinteääkin pyöräillessä pidemmillä matkoilla.

Pelkällä vedellä en mene juuri koskaan, koska se ei imeydy niin hyvin kuin urheilujuoma.

Perusmatka ei vaadi tankkausta, mutta sitä pidemmille kannattanee jotain harrastaa. Samat säännöt tässä menee kuin marallekin tankkaillessa. Foorumin Ravinto-osiosta löytynee enemmän juttua.

Link to comment
Share on other sites

Ruokien valinnassa kannattaa tehdä testisyöntiharjoitus. Parhaiten tuo onnistuu juoksemalla radalla 1000 m vetoja Cooperin testi vauhdilla. Testi on yksinkertaisesti sellainen, että tuon vedon aikana pitää saada testattavan tuotteen kerta-annos mahaan asti. Pienen verryttelyn (400 m pk-vauhdilla) jälkeen pitäisi seuraava tonni pystyä juoksemaan siten, että tuo kerta-annos myös pysyy mahan sisällä.

Esimerkiksi, jos juokset Cooperissa 3600 m ja aiot pitkässä kisassa syödä tasaisin välin puolikkaan powerbarin ja juoda päälle pari desiä vettä, niin nuo tonnin vedot pitää juosta aikaan 3:20 ja vedon aikana pitää saada syötyä tuo puolikas patukka ja juotua vedet. Jos patukan murut päätyvät suusta keuhkoputkeen tai lentävät nurmikolle, niin sama kohtalo on edessä kisoissakin.

Link to comment
Share on other sites

Ihan loppumatkasta tehokasta on ottaa myös hyvin lyhyttä sokeria kuten kolajuomaa. Kannattaa joskus testata. Nuo tonnin vedot oli mulle ihan uutta..en ehkä vielä ihan uskonut tuota juttua. Ehkä olympiamatkan kisassa noin, mutta vaikea nähdä yhteyttä cooper-vauhdin ja ironman-kisan kanssa. Minusta kannattaa tehdä testit kisavauhdissa. Tuskin sellaista patukkaa onkaan jonka saisin nieltyä cooper-vauhdissa tai ainakin pitäisi olla ambulanssi varuiksi paikalla ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy