Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Koskaan en ole täällä mitään kysynyt...


hatapa
 Share

Recommended Posts

...ja taas kyselen.

Ongelman nimi on 1.500 metriä numerolapun kanssa. Aikaa on kaksi viikkoa eilisestä lukien ja alla on eilen juostu puolimaraton.

Millä ihmeellä tästä hitaasta koneesta saisi rassattua ne viimeiset nopeat lihassolut esiin tässä lyhyessä ajassa?

Palautuminen tuosta puolikkaasta on hyvässä käynnissä ja ajattelin ajella tämän pari viikkoa työmatkat, 19,5 km, fillarilla aamuin illoin rauhallisesti pk-sykkeillä. Parin jonkinlaista nopeusharjoitusta viikoille mahtuisi juostenkin ja viikonlopulle myös, mutta millaisia? :sign0163:

Link to comment
Share on other sites

...ja taas kyselen.

Ongelman nimi on 1.500 metriä numerolapun kanssa. Aikaa on kaksi viikkoa eilisestä lukien ja alla on eilen juostu puolimaraton.

Millä ihmeellä tästä hitaasta koneesta saisi rassattua ne viimeiset nopeat lihassolut esiin tässä lyhyessä ajassa?

Palautuminen tuosta puolikkaasta on hyvässä käynnissä ja ajattelin ajella tämän pari viikkoa työmatkat, 19,5 km, fillarilla aamuin illoin rauhallisesti pk-sykkeillä. Parin jonkinlaista nopeusharjoitusta viikoille mahtuisi juostenkin ja viikonlopulle myös, mutta millaisia? :sign0163:

Toivon vilpittömästi Hatapa, että en joudu samaan liemeen... Mä tosin joutuisin kysymään miten kestävyys saadaan koneesen sullottua samassa ajassa.... Ovelana yritän kataluudella saada nylkyt kaverikseni 4x400m kisaan....

Link to comment
Share on other sites

...ja taas kyselen.

Ongelman nimi on 1.500 metriä numerolapun kanssa. Aikaa on kaksi viikkoa eilisestä lukien ja alla on eilen juostu puolimaraton.

Millä ihmeellä tästä hitaasta koneesta saisi rassattua ne viimeiset nopeat lihassolut esiin tässä lyhyessä ajassa?

Palautuminen tuosta puolikkaasta on hyvässä käynnissä ja ajattelin ajella tämän pari viikkoa työmatkat, 19,5 km, fillarilla aamuin illoin rauhallisesti pk-sykkeillä. Parin jonkinlaista nopeusharjoitusta viikoille mahtuisi juostenkin ja viikonlopulle myös, mutta millaisia? :sign0163:

Ja mistään en mitään tiedä mutta omien kokemuksieni mukaan ahkera pyöräily ei ainakaan nopeuta muuten jo rauhallista askellustani.

Link to comment
Share on other sites

Ylämäkisuoksua sen minkä jaloista lähtee. Tulee jerkkua reisiin ja pohkeisiin.

Ja sitten samassa lähdössä saisi olla mukana 15-kesäisiä juoksijanalkujakin, ovat erinomaisia kirittäjiä. Saa kummasti henkistä voimaa kun yrittää pitää näitä kloppeja ja likkoja takana:tongue0014:.

Viime kevään maasto 3-tonnisella yksi 15 vuotias veteli ohi että soi, sällillä oli farkut jalassa ja risat lenkkarit joissa kengännauhat auki.

Link to comment
Share on other sites

Ylämäkisuoksua sen minkä jaloista lähtee. Tulee jerkkua reisiin ja pohkeisiin.

Ja äkkinäinen saa jalat tukkoon... Tämä vaihtoehto on kyllä itsellänikin ollut mielessä, kun noita maksimeja ei muuten saa koneesta ulos. Ja ei kun Laajavuoreen...

Ja sitten samassa lähdössä saisi olla mukana 15-kesäisiä juoksijanalkujakin, ovat erinomaisia kirittäjiä. Saa kummasti henkistä voimaa kun yrittää pitää näitä kloppeja ja likkoja takana:tongue0014:.

Kyseessä ovat veteraanikisat ja juoksen nelikymppisten sarjassa, vaikka iän puolesta olen jos nelivitosissa. Eiköhän sillä ole kovia menijöitä. Siis jos on joukkueita muitakin.

Link to comment
Share on other sites

Kahdessa viikossa ei ehdi mitään jerkkua saamaan, korkeintaan jumin. En enää lähtisi mäkeen juoksemaan ainakaan niin kovaa, että se tuntuisi pahalta. Lyhyitä pätkiä juosten voi kyllä hiukan terävyyttä saada. Mäkijuoksussa vauhtikin voi jäädä vähän turhan hiljaiseksi, joka ei palvele tarkoitusta vauhdin löytämisessä.

Olemassaolevan vauhdin saa kaivettua parhaalla tavalla juoksemalla kovaa, kisavauhtia tai mielellään jopa ylivauhtia. Eli valmentajana laittaisin hatapan radalle juoksemaan 600m-800m vetoja hyyvin pitkillä palautuksilla. Esim. 3-4x600m/5' ja jokainen veto juostaan kovempaa kuin tavoiteltua 1500m vauhti eli siis hyvinkin rivakasti. Pitää tuntua pahalta yksittäisen vedon jälkeen, mutta harjoituksen kokonaisrasitus jää alhaiseksi johtuen matalasta toistomäärästä ja pitkistä palautuksista.

Tärkeää nimen omaan on pitää palautus pitkänä, vauhti kovana ja määrä kohtuullisena! Näillä voi saada koneen kisakuntoon nopeatikin.

Link to comment
Share on other sites

Millä ihmeellä tästä hitaasta koneesta saisi rassattua ne viimeiset nopeat lihassolut esiin tässä lyhyessä ajassa?

Tämä on sellainen laji mistä minulla ei ole mitään ymmärrystä saati kokemusta -- kaikki kolme nopeaa lihassäiettäni ovat erikoistuneet oluen juontiin -- mutta miten olisi alamäkijuoksu?

Link to comment
Share on other sites

Maileria lähtisin peesaamaan.

Ja myös kannattaa huomioida se, että kahdessa viikossa ei saa aikaan kestävyysurheilussa juurikaan yhtään mitään. (Minkä Hatapa kyllä varmaan tietääkin...:vrolijk_26:) Jumi tai vamma on todennäköisempi kuin terävyys, jos liikaa lähtee repimään esim. mäkiä.

Tarkoitushan nimenomaan oli saada edes vähän niitä nopeita soluja kaivettua esiin. Ne kun ovat olleet vähän käyttämättöminä viimeiset 30 vuotta.

Taidan tosiaankin ottaa tuosta Mailerin ohjeesta vaarin ja mennä sen mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Nyt saatan oksentaa kyllä omaan pakkiin, mutta miten olis toistojuoksut 150-200m rentoa juoksutekniikkaa hakien... Vaikka 5 x 200m 3 min tauoilla melkoisen kovaa, mutta rennosti juosten. Tuossa voit tulla ahaaelämys, joka nostaa vauhtia äkistikin, jos on ihan nylkystä kyse.

Noita voisi tehdä noiden mailerin esittämien jummiinjuoksujen lisäksi vaikka viimeisenä tehollisena treenikertana..

Link to comment
Share on other sites

Nyt saatan oksentaa kyllä omaan pakkiin, mutta miten olis toistojuoksut 150-200m rentoa juoksutekniikkaa hakien... Vaikka 5 x 200m 3 min tauoilla melkoisen kovaa mutta rennosti juosten. Tuossa voit tulle ahaaelämys joka nostaa vauhtia äkistikin ja vauhti parantua, jos on ihan nylkystä kyse.

Noita voisi tehdä noiden mailerin esittämien jummiinjuoksujen lisäksi vaikka viimeisenä tehollisena treenikertana..

Pannaan korvan taa. Ei kun siis pistetään tämäkin vinkki muistiin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy