Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Marjanpoimintaa

lenkkimies
 Share

Recommended Posts

Harrastaako palstalaiset marjojen poimintaa?

Itse olen melko innokas poimimaan marjoja, minulle kelpaa mm. mustikat, puolukat, vadelmat ja hillat. Ajoitan yleensä lomanikin siten että pääsen hakemaan ilman kiirettä hilloja suolta, ja tuota hillojen pomintaa harrastamme tuolla Rovaniemen korkeudella aina useampana päivänä aamusta iltaan, käy muuten hyvästä liikunnasta.

• Replies 38
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mistä tämä Hatapa keksiikin nuo mielipiteensä?

Ihan omasta päästä, ystävä hyvä.

Mikään ei ole niin rentouttavaa kuin marjojen poiminta. Varsinkin kun taustalla on mökkiolosuhteissa muutaman tunnin irtautuminen appivanhemmista. Siinä sitä mies suostuu vaikka mihin, kuten marjanpoimintaan...

Minulle tämä on ihan laskennallinen juttu. Jos sangollinen puolukoita tai laatikollinen mansikoita maksaa n. 20 euroa, niin en minä vapaa-aikaani sentään noin halvalla myy. Mieluummin maksan tuon parikymppiä, että saan käyttää nuokin tunnit johonkin muuhun.

Minulle tämä on ihan laskennallinen juttu. Jos sangollinen puolukoita tai laatikollinen mansikoita maksaa n. 20 euroa, niin en minä vapaa-aikaani sentään noin halvalla myy. Mieluummin maksan tuon parikymppiä, että saan käyttää nuokin tunnit johonkin muuhun.

Voi voi sentään, jos käyttäisin puoletkin siitä ajasta mitä palstalla tulee notkuttua, marjojen ja sienien yms. poimimiseen. Niitä tunteja ja minuutteja arvostan sentään paljon enemmän kuin netissä roikkumistani...

Oma suosikkini on muuten sitten mustikka. :smiley: Mistähän sitä saisi vielä kohtuuhintaisen pakastekuivurin... :conf:

Minä olen joskus nuoruudessani sen seitsämänä kesänä tienannut vähän opiskelurahaa Suonenjoella mansikoita poimien. Pisin pesti taisi olla neljä viikkoa eikä vähään aikaan tehnyt kyllä mieli mansikoita.

On sitä tullut myös vadelmia, mustikoita, hilloja, puolukoita, viinimarjoja ja karviaisia poimittua -nykyisin tosin vähemmän.

Vaikka olenkin mies, olen silti marjanpoimija. Luonnonmarjat hilla, mustikka, puolukka, kaarnikka, vadelma kuuluvat kirjoon. Kylläkin vain kotitarpeiksi, lisäksi oman tontin marjat, mansikka ja viinimarjat tulee myös poimittua. Tämä harrastus on varmaan alkanut aivan pikkupojasta, sillä maalla ruukattiin aikoinaan luonnosta ottaa kaikkea mahdollista elämisen mahdollistamiseksi talteen. Ja mitenkään en pidä marjanpoimintaa vastenmielisenä tai jonakin pahana, päin vastoin...

Minä olen aina kuvannut asennettani marjanpoimintaan siten, että marjojen poiminta kyllä menettelee oikein mukavasti, mutta marjojen keräily ei pahemmin kiinnosta. Metsään tulee siis lähdettyä, kun tiedossa on mustikka- tai puolukka-apajia, joista parin tunnin rupeaman aikana saa enemmän kuin pohjapeiton ämpäriin. Yksittäisten marjojen takia ei viitsi selkäänsä kyyristää, mutta kun alle tunnissa saa ämpärin täyteen, niin kyllä silloin on suu virneessä.