Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mitenkä pysytte hereillä?


 Share

Recommended Posts

Vain neljä viikkoa Rogaineen ja ongelma on mitenkä pysyy hereillä. Sleep Monster ei ole oikein toiminut mulla ja kafeiini tabletit sekoittaa päätä. Onkohan saatavilla mitään mikä estäisi nukahtamista jaloille? Lähtö on keskipäivällä ja kello 22-02 on pahin aika. Dex herättää kuolleetkin mutta menee vähän dopingin puolelle ja voi peikot alkaa hyppmiään kartalla.Varmasti on jotain luonnontuotetta joka toimii?

Link to comment
Share on other sites

Stimulantteja ei tietty kannata ajatellakkaan, ne kun kiihdyttää aineenvaihduntaa, ja väsymyspotti on kahta kauhiampana hetken kuluttua edessä. Ja oikeestaan taitaa kahvi olla ainoa sallittukin.

Itse olen noilla kolmella kaksenelosella juonut kahvia pikkutunneilla, ja siihen aina tupla tai tripla-annos sokeria. Suklaa on jostain syystä maistunut öisin aivan uskomattoman hyvältä, ja sitä olen napsinut.

mulla alkaa se pahin henkisen väsymisen vaihe näköjään siinä aamuyöllä, mutta heti kun on alkanut aamu valjeta, sitä alkaa elintoiminnotkin kummasti herätä.

Minä uskon siihen että kannattaa yön raskaimpina tunteina ottaa tasaisesti (10-15 min välein) jotain sokeripitoista, ja selaista mikä kanssa maistuu hyvältä. Kun pitää annokset pienehköinä, ja välit lyhyinä, ei tule sitä insuliinipiikkiä ( tai mikä lie ), joka sitten romauttaa verensokerin alas.

Link to comment
Share on other sites

Kaukopartiohiihdoissa ( 48 h aikaraja ) olen pärjäillyt ensimmäisen yön ilman kahvia, ja olen jopa ajatellut, että mitä lähemmäksi Zombi-tilaa pääsee hiihdon puolivälissä, niin sitä vähemmän kuluu hereilläpysymisenergiaa. Eli ilman kahvia ensimmäinen päivä, ensimmäinen yö ja toinen päivä. Toisena yönä kahvia+kokista pahimpaan väsymisaikaan noin klo. 24 alkaen, jolloin kahvin negatiiviset vaikutukset jäävät ainoastaan viimeisille noin 6:lle tunnille, jolloin piristystä eniten tarvitaan. Olen kyllä juonut jonkin verran kokista/pepsiä ennen viimeistä yötäkin, mutta kolajuomassa on ehkä noin kymmenesosa kofeiinia kahviin verrattuna.

Juostessa on kyllä vaikeampi "nukkua" kuin hiihtäessä, etenkin jos alusta on epätasainen. Pellolla tai järvellä valmista latua hiihtäessä pääsee melko lähelle nukkumista.

Link to comment
Share on other sites

Muistan jostain lukeneeni tai kuulleeni että sodan aikana tarkkaa-ampujat tai vartiomiehet käyttivät piristeenä kahvinpapuja, joita naposteltiin kahvin sijasta, koska kahvi itsessään olisi käynyt kusettamaan - olisi ollut ymmärrettävästi kohtalokasta. Jotain tuollaista siis, tuo on vain hämärä muistikuva asiasta enkä löydä sille mitään vahvistusta netistä.

Link to comment
Share on other sites

Muistan jostain lukeneeni tai kuulleeni että sodan aikana tarkkaa-ampujat tai vartiomiehet käyttivät piristeenä kahvinpapuja, joita naposteltiin kahvin sijasta, koska kahvi itsessään olisi käynyt kusettamaan - olisi ollut ymmärrettävästi kohtalokasta. Jotain tuollaista siis, tuo on vain hämärä muistikuva asiasta enkä löydä sille mitään vahvistusta netistä.

Olen talvi- ja jatkosodasta kertovista kirjoista lukenut, että kun miehet hämärän rajamailla palasivat rajan takaa partioreissulta, tai vetäytyivät vauhdilla vihollisen hyökkäyksen alta, niin voimien ollessa kertakaikkiaan aivan loppu niin ettei metriäkään olisi enää jaksanut (esim. suota pitkin yöllä läpimärissä varusteissa), olisi ollut jokin nappi joka antoi hetkellisesti paljon energiaa ja mies jaksoi taas. Nythän sen muistankin, aine oli nimeltään pervitiini, joka taas taitaa olla metamfetamiinipilleri. Ei ehkä kannatakaan kokeilla... :viheltely:

Link to comment
Share on other sites

Olen talvi- ja jatkosodasta kertovista kirjoista lukenut, että kun miehet hämärän rajamailla palasivat rajan takaa partioreissulta, tai vetäytyivät vauhdilla vihollisen hyökkäyksen alta, niin voimien ollessa kertakaikkiaan aivan loppu niin ettei metriäkään olisi enää jaksanut (esim. suota pitkin yöllä läpimärissä varusteissa), olisi ollut jokin nappi joka antoi hetkellisesti paljon energiaa ja mies jaksoi taas. Nythän sen muistankin, aine oli nimeltään pervitiini, joka taas taitaa olla metamfetamiinipilleri. Ei ehkä kannatakaan kokeilla... :viheltely:

Se on varmaankin Dex Amphetaminia joka on monella vuoriikipeilijällä repussa pahimman varalta. Pitkänmatkan rekkakuskien suosikki myös.

Link to comment
Share on other sites

"Ex-elämässä" v. -96 pidin itseäni 6 vrk pystyssä metalla. Ruokaa ei grammaakaan, pelkkää nestettä vaaan. Paino tippui normaalista n. 62 kg:sta 55:een.

Ultrasuorituksessa tuosta aineesta (tai muistakaan amfetamiineista) ei saa hyötyä, koska se kiihdyttää lepotilassakin aineenvaihduntaa aika voimakkaasti, ja vaikka pää olisi kuinka menossa, fyysinen tiltti on takuuvarma. Hikeä puskee istuessakin koko ajan. Annosmäärän lipsahtaessa suureksi tulee myös juominen täysin mahdottomaksi. Aivan kuin olisi tulppa kurkussa, ja mikään mahti maailmassa, varma tieto uhkaavasta munuaisvauriosta esim. ei auta. Ei vaan pysty juomaan ja sillä selvä. Lisäksi tulee, ei kaikille mutta monille, aistiharhoja ja/tai voimakkaita paranoijjia.

Että jos haluaa ikimuistoisen (tahi hautaan asti jatkuvan) ultrasuorituksen kokemusgalleriaansa, eikä ole huolletevia elätettävinä, niin ei kun nappi huuleen lähtöviivalla!

Minä sain vierotettua itseni noista stimulanteista 10+ vuotta sitten, enkä missään olosuhteissa tuohon suohon enää tutkimusmatkoja tee, mutta vaikka en olisikaan ehdoton tämän asian kanssa, en yrittäisikään käyttää tähän aineryhmään kuuluvia emmeitä ultrapitkissä suorituksissa, koska ne oikeasti heikentävät lopputulosta joko matkallisesti tai ajallisesti. Fiilsitä kyllää saattasi piisata...

Link to comment
Share on other sites

Minä uskon siihen että kannattaa yön raskaimpina tunteina ottaa tasaisesti (10-15 min välein) jotain sokeripitoista, ja selaista mikä kanssa maistuu hyvältä. Kun pitää annokset pienehköinä, ja välit lyhyinä, ei tule sitä insuliinipiikkiä ( tai mikä lie ), joka sitten romauttaa verensokerin alas.

Mulle toimiva juttu on ollu kokis ja se taitaa olla just tätä eli sokeripitosta ja hyvänmakusta. Sitä loppupuoliskon joka pisteellä, niin kivasti rullaa. Mut popsin kyllä vähän sitä sun tätä mitä on tarjolla ni en tiedä onks toi just se mikä pitää valveilla. Aina kun johonkin pitkään kisaan pääsee, niin se on niin upee ja mahtava kokemus että pysyy varmaan senkin takia hereillä. On niin innoissaan, ettei tuis mieleenkään nukahtaa kesken leikin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy