Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Uskaltaako vaiko eikö?

Nooratin
 Share

Recommended Posts

Aiemmin jo kyselin, et uskaltaisin ko maratonille. Kannustusta tuli, mutta nyt tilanne on se, että juoksusta tuli taukoa loman ja todella pahan penikkataudin takia melkein neljä viikkoa. Pyöräilin jne. mutta varsinaisia pitkiä lenkkejä eilen ei tullut tehtyä.

Eilen kävin pitkästä aikaa juosten 2 h 15 min, eikä tehnyt tiukkaa, eikä jalatkaan kipeytyneet. Joten jos vaikka aikatavoitteet heittäisi kankkulan kaivoon ja siirtäisi ne ensi kesälle, niin olisko vielä mahdollista selvittää HCM kunnialla läpi?

Jos olet valmis unohtamaan aikatavoitteen, niin etköhän nyt ihan heittämällä maaliin pääse, jos kerran yli kahden tunnin lenkin heitit onnistuunesti ja aikaakin HCM:ään on vielä 2 kk.

Mulla pisin lenkki oli kestoltaan 2,5 h ennen ekaa (ja toistaiseksi ainoaa) maratonia ja viimeiset kolme viikkoa, eli käytännössä viimeistely meni sairastelun takia ihan pieleen. Niin vain maaliin tulin eikä kokemus edes muistuttanut helvetin esikartanoa, kuten olin pelännyt. :o)

Treenaat nyt vain niin hyvin ja fiksusti loppuajan kuin pystyt ja lähdet hissukseen matkaan terveellä itseluottamuksella, mutta riittävän nöyränä niin hyvä tulee.

Minulla oli 3 viikon juoksutauko loukkaantumisen takia 5 viikkoa ennen tämän vuoden Tukholmaa. Muutaman lyhyen noin tunnin mittaisen lenkin tein sitten siinä 2 viikkoa ennen koitosta ja hyvin meni.

Tosin ensikertalaisena otin matkan todella rauhallisesti, ilman suurempia aikatavoitteita jo lämpimän kelinkin takia ja varman päälle, mutta nautin koko matkasta täysin siemauksin.

Joo Nooratin, anna mennä vaan! 2 kk:ssahan (vajaassakin) ehtii tehdä jo ihmeitä!

Mulla eka maraton oli lokakuussa, sitä ennen polvileikkaus kesäkuussa ja juoksemaan pääsi uudelleen vasta elokuun alussa. Ennen maratonia pari 20 km:n lenkkiä heitin ja niinpä se maratonkin sitten taittui. Olihan ne kilometrit 28-35 ihan kuolemaa, mutta kovaahan sen pitääkin olla!

Ilman muuta HCM:lle. Itse juoksin Tukholmassa ekani ilman aikatavoitetta ja vieläkin on mielettömän hyvät fiilikset sittä että uskalsin yrittää. Viime syksynä oli polvien takia kuukauden tauko, mutta siitä toivuttua juoksu taas maistui.

Motivaatio säilyy parhaiten kun on jokin suht lähellä oleva tavoite johon tosissaan pyrkii. Tsemppiä yritykseen!

• 2 weeks later...

Voi itku! Kyllä se jää sitten ensi kesään, kun jalat ei vaan kestä vielä pidempää lenkkiä... :022: Noh, talvi aikaa treenata ja miettiä, jos ottais 4 tuntia tavoitteeksi. Oma hieroja sanoi myös, et voinhan mä sen juosta ja tehdä pitkät treenit muuten ku juosten, mutta sitten maratonin jälkeen luultavasti saisin kuulema vain jalat entistä pahempaan kuntoon. Pakko vain uskoa, että maltti on valttia penikkataudin kanssa ja hiljaa hyvä tulee!

Kiittäen kuitenkin kannustuksesta, Noora

Pää pystyyn! Ei kannata tuijottaa liikaa kesämaratoneja. Hienoja maratoneja on syksyllä ja keväälläkin. Esim Vantaa on mielestäni syksyllä ja siihen on vielä hyvin aikaa. Tai sitten aikaisein keväällä / alkukesällä. Minä olen suosinut aina

alkukesän tapahtumia, koska silloin kovin harjoitusjakso osuu kevääseen jolloin ei helle haittaa ja itse maratoninkin aikana on todennäköisesti mukavan viileää.

Onko Vantaa mihin aikaan? Se olis tossa ihan naapurissakin sopivasti :) Onko siellä millanen reitti (ettei hirveän rankka, kyseessä olisi nimittäin ensimmäinen kokonainen ja vasta yksi puolimaraton takana). Mutta tässähän voisi sitten ruveta vaikka treenaamaan jonkin ohjelman mukaan, kun aikaakin olisi!

Nyt iski kunnon maratonkipinä! ;)

Sittenhän on syksyn kattauksessa tarjolla myös "ulkomaan maraton kotimaassa" eli Ahvenanmaa, joka juostaan lokakuun lopussa. Itsekin ajattelin sitä yhtenä vaihtoehtona, mutta mies (lenkki- ja marakaverini) ei innostunut, vaan haluaa isompaan tapahtumaan.

Juttujen perusteella Ahvenanmaa vaikuttaisi kuitenkin ihan mukavalta tapahtumalta ja on oikein itsensä herra Holmenin suosittelema. :hali_hehe:

"Ã…land Marathon & ½ Marathon kuuluvat ohjelmaani olympialaisten, MM- ja EM-kisojen välillä. Pidän maratonin helppojuoksuisesta ja nopeasta radasta, viihtyisästä tunnelmasta ja tasokkaista järjestelyistä."

Janne Holmén

Ã…land Marathonin voittaja 2006, Euroopan mestari, Munchen 2002

Mihin aikaan Suomessa on vuoden viimeiset maratonit? Täällä olisi ainakin Lutonin maratoni joulukuun 2. päivä, joten voin vielä yllättää itseni sieltä, jos kunto pomppaa.

Käy kurkkaamassa juoksija-lehden juoksukalenteri http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=117.

Sieltä näet, että pitkin syksyä löytyy monta hyvää maratonia eri puolilta Suomea. mm. Rautaveden maraton marraskuun alussa 3.11. ja onhan aina toi Kuopion Itsenäisyyspäivän maraton 6.12. vielä.

Vantaa mm. on kuulemma hyvä ja tasanen ja niin on toi Kankaanpäänkin maraton. Kumpikin lokakuussa eli jos nyt tuntuu et kesä jää väliin, unohda kesämarat ja ota tähtäin Syksyyn. Ne on aivan varmaan kokemisen arvoisia myös.

Rautaveden maraton Vammalassa on perinteisesti loka-marraskuun vaihteessa, tänä vuonna 3.11. Viime vuonna juoksin siellä elämäni ekan maratonin, joten mieleen se kyllä jäi! Reitti on melko rankka, ylämäkiä on muistaakseni kolme isompaa ja pari loivempaa. Kannattaa tarkistaa reittiprofiili!

Viime vuonna se iso lumisade oli ollut vajaata viikkoa ennen maratonia, joten matka taittui -8 asteen pakkasessa lumisella reitillä. Eräässä suuremmassa alamäessä jalkani lipesi ja olin mätkähtää päistikkaa turvalleni, mutta viime hetken reaktio (vai oliko se puolivoltti) pelasti.

Järjestelyt tapahtumassa erinomaiset ja reitti rankka mutta kaunis!