Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Swiss Alpine Marathon K78 28.7.2007

jak
 Share

Recommended Posts

Eipä muuta kuin nautinnollista Sveitsin-reissua! Viimekesäisestä kokemuksesta tiedän, että juoksu on hyvin järjestetty, reitti hieno ja ihmiset tosi mukavia ja kannustavia.

Kiitoksia kannustuksesta! Olen itse asiassa 90-luvulla juossut Swiss Alpine Marathonin kerran läpi, mutta silloin pisin matka oli "vain" 67 km. Hienot muistot innostivat yrittämään tätä nykyistä pidempää versiota.

Myös alamäkiä kannattaa muuten treenata - ovat K78:lla pahempia kuin ylämäet.:thumbsup:

Naulan kantaan. Viimeksi vedin sen ekan ison laskuosuuden 1000 metriin täysillä. Eräs paikallinen vuorijuoksija tuli oikein kyselemään että kukas ihmemies minä olen. Vastasin että tavallinen tasamaataukki Suomesta. Hän totesi että aikamoista matalalentoa uskallan painella, koska hän oli edellisenä vuonna ollut maalissa 3 parhaan joukossa ja oli silloin ottanut alun varovaisemmin. Naureskelin kaverin neuvoille, mutta heti kun lähdettiin nousemaan vuorta ylös 2700 metriin meikäläisen rynniminen pysähtyi kuin seinään ja kaikki muut meni menojaan. Jalat oli totaalijumissa koko loppumatkan, mutta olipa ainakin tarpeeksi aikaa ihailla upeita alppimaisemia!

• 3 weeks later...

Jo 7 suomalaista on ilmoittautunut K78:lle ja lisäksi pari K42:lle (ja 2 kävelyyn). Hyvä!

Halusin yleiskuvan kisamaastosta joten tein pari minuuttia kestävän Google Earth Tourin joka lentää 78,5 km reitin läpi 1-7 km korkeudesta katsottuna ja pysähtyy huoltopisteillä hetkeksi näyttäen paikan nimen, juostun matkan sekä korkeuden merenpinnasta.

Sen voi katsoa tietokoneella, johon on asennettu Google Earth (saa ilmaiseksi osoitteesta http://earth.google.com/download-earth.html).

Katseluohje: mene sivulle http://bbs.keyhole.com/ubb/showflat.php/Cat/0/Number/929796/Main/929796/ ja klikkaa "View in Google Earth". Pieni KML-tiedosto latautuu koneellesi. Tuplaklikkaa koneellasi olevaa (yleensä työpöydällä) KML-tiedostoa, jolloin Google Earth -ohjelmisto aukeaa ja lataa tiedot sinne. Valitse Tools-valikosta "Play Tour".

Hauska ja havainnollinen. Onko tuollainen Google Tour animaatio helppo tehdä?

Google Earth on sinänsä helppo ja hyvin ohjeistettu ohjelma (ainakin englanniksi). Kun Tour-paikkojen sijainnit on merkattu nastoilla ja valittu katselukulmat ja -korkeudet ei tarvitse muuta kuin syöttää infotekstit ja tallentaa koko homma KML-tiedostoksi (tai KMZ joka on sama tiedosto zipattuna).

Mulla meni kuitenkin koko päivä kisajärjestäjien netissä julkistamien pienten karttojen tutkimiseen ja 21 huoltopisteen kohdistamiseen GE:n satelliittikartalle. Jos olisi valmiit GPS-koordinaatit käytössä niin homma hoituisi tietysti paljon nopeammin.

• 4 weeks later...

922 juoksijaa selviytyi 78,5 km alppijuoksusta kunnialla maaliin, joukossa peräti 7 suomalaista. Sää oli aamupäivällä aurinkoinen ja jopa liian lämmin, mutta iltapäivällä ylhäällä saatiin viilentäviä sadekuuroja.

Kisan voitti yllättäen Ruotsin Jonas Buud (6:03:02). Englantilainen Elizabeth Hawker (6:46:15) oli jälleen odotetusti naisten nopein.

Tapahtuma oli hyvin järjestetty ja palvelut pelasivat, vaikka samaan aikaan käytiin useita lyhyempiä kisoja. Kilpailijat saivat mm. postitse menopaluu junaliput Davosiin sekä tekstiviestinä viime hetken sääennusteet.

Tulokset löytyvät täältä: http://davos.mikatiming.de/2007/.