Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Retkeilijänylkystä kierroskone (pieni pikamatkadebyytti edessä)


Esko
 Share

Recommended Posts

Alkukesän maratoni tuli juuri juostua. Nyt olisi reilu kaksi kuukautta seuraavaan kisaan, ja sepä muistuttaakin aika paljon triathlonin pikamatkaa. Tässä ajassa pitäisi siis diisseliin asentaa turbo tai joku pieni lisävaihde ainakin.

Kyselen siis hieman neuvoja, mitä pitäisi tulevien kuukausien aikana huomioida. Koskaan en ole mitään tarkkaa harjoitteluohjelmaa tehnyt saati noudattanut, eikä tarkoitus ole tehdä niin tälläkään kerralla. Ja joskus vähän myöhemmin syksyllä saattaisi EHKÄ olla kiva juosta myös toinen maraton. Mutta sen verran pitäisi harjoitella, että kehtaa joukkuetuloksia katsella kisan jälkeenkin, tiimikaverit kun ovat kuitenkin aika reippaita menijöitä. "Tosissaan, muttei vakavasti."

Taustaa:

  • Uinut en ole muutamaan vuoteen, ja tuolloinkin vain hyvin hyvin satunnaisesti ja pääosin rintaa ja vain hieman kroolia. Matka ei ole mikään ongelma. Tekniikassa on varmaan selvästi parannettavaa, mutta ei senkään nyt ihan täysin pielessä pitäisi olla.
  • Pyöräiltyä tulee liki päivittäin ja ympäri vuoden, pääosin erilaista hyötypyöräilyä melko raskaalla fillarilla. 10000km/vuosi.
  • Juostua on tullut tosi laiskasti... Nyt maratonillekin tähdätessä lenkki/viikko. Tai sitten vähemmän, muttei ainakaan enemmän.

Lisäksi repertuaarissa on ollut tanssia pari kertaa viikossa, mutta nyt kun ohjatut harjoitukset ovat kesätauolla, sitä tulee vähemmän.

Ja jotain tällaista sitten olin ajatellut:

  • Kerran viikossa uimahallille. Rauhallista matkauintia kiinnittäen huomiota tekniikkaan, ja jonkin verran vetoja väliin. Muutamalla kerralla voisi kellottaa esim. 250m matkan. Tiimikaverin kanssa voisi kokeilla pari kertaa avovesiuintia.
  • Pitäisi lainata/vuokrata/ostaa jostain maantiepyörä ainakin itse kisaan, ja opetella käyttämään lukkopolkimia. Itse kilometrejä kertynee riittävästi jo muutenkin, mutta väliin voisi silloin tällöin ottaa ihan tarkoituksella jokusen VK/MK -pätkän. Ja käydä muutamalla maantieyhteislenkillä.
  • Juoksusta sitten... Jalkaterät eivät luultavasti kestä säännöllistä nopeustreeniä, enkä halua ottaa sen suhteen riskejä. Mutta perusajatuksena voisi olla, että joka tapauksessa ainakin kerran viikossa jotain juoksua, ja jos se on vaikka pitkäkin lenkki, niin sitten voisi vähän vauhtileikitellä välillä. Toisinaan voisi tehdä myös jonkin lyhyen harjoituksen vetoja/mäkivetoja, tai juosta yksittäisen normaalia lyhyemmän lenkin VK/MK:ta.

Ajatukset eivät varmaan ole kovin pahasti pielessä. Ellei sitten jonkin mielestä siinä, että olen vain aivan liian laiska. :icon_rolleyes: Tarkoitus on kuitenkin pitää homma hauskana. Onko siis jotain johon kannattaisi erityisesti kiinnittää huomiota, jotain jota en itse osannut ajatellakaan, tai jotain joka on suorituksen kannalta turha tai jopa turmiollinen? Kommentteja? :smiley:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy