Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
Manus

Tukholma 2008

Recommended Posts

Mä olen tilannut ensi vuoden Stokikseen kaunista säätä, +20 astetta, aurinko saa paistaa ja hivenen tuulta kiitos.

Muita säätiloja ei hyväksytä ollenkaan. Aste ylös tai alas on ihan ookoo, sen verran voin joustaa.

Todellisuudessa on kuitenkin 30 astetta, ei tuulta, aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta, mutta ei se haittaa jos unohtaa noi elämän realiteetit.

Tosin mä en vieläkään ole juossut ensimmäistä maraani, että sinänsä pumpulissa on kiva elää. Tukholmaan tuli ilmottauduttua jo laivalla sunnuntaina, vaikka porukka siellä linkuttikin siihen malliin ja tiputuksessa lepäili, että hurjaa.

Todellisuus ei ole edelleenkään iskeytynyt minuun.

Mulla olis nyt sitten ens kesänä Tukholma suunnitelmissa. Jos laivalla sinne aikoo mennä, niin miten ja milloin kannattaa ilmoittautuminen hoitaa? Minkä järjestäjän kautta reissu onnistuu parhaiten?

Jos aikoo "virallisella" SMT:n & Siljan maratonlaivalla Helsingistä matkustaa, ja haluaa päästä valitsemaan mihin hyttiluokkaan majoittuu, niin matka kannattaa varata pikapuoliin lähiviikoina; varauksen voi myöhemmin perua helposti. Selvästi halvemmaksi tulevat matkat Turusta tai omatoimimatkat voi järkkäillä huomattavasti rauhallisemmalla aikataululla. Mikä näistä kannattaa onkin sitten kunkin itse päätettävä: taloudellisesti ajatellen liki mikä tahansa paitsi SMT:n & Siljan paketti Helsingistä on parempi vaihtoehto. -Muilla arvoilla mitattuna taas maratonristeily voi olla kannattavakin vaihtoehto...

Itse juoksuun ilmoittautumisella ei ole yhtä kiire, mutta jos haluaa säästää muutaman euron ja saada harjoittelupaidan kaupanpäälle kannattaa sekin hoitaa verraten nopealla aikataululla. Ilmoittautumista ei kuitenkaan voi pääsääntöisesti perua (siirtää voi lääkärintodistuksella) tai saada rahojaan takaisin, joten itse juoksuun ilmoittautumisen voi jättää myöhempääkin; jos hoitaa itse ilmoittautumisen on kuitenkin syytä jatkuvasti vahtia milloin 17500:n juoksijan kiintiö alkaa täyttyä; muuten voi jäädä luu käteen. Ilmoittautuminenhan päättyy jo 15.2.2008, mutta kiintiö täyttyy takuulla selvästi aikaisemmin.

Ilmoittauduin kun kävin hakemassa tän vuoden numerolapun. Samalla sain harjoittelupaidan, jonka laitoin juoksun ajaksi päähän.

Kuvittelisin että kiintiö tulee täyteen vähintään yhtä nopeasti kuin tänä vuonna, onhan kyseessä 30 vuotis juhlamara. Päivämäärä (31.5.) ehkä jonkinverran verottaa suomalaisryntäystä, koska samana päivänä on oletettavasti koulujen päättäjäiset. Hmm... tämä tarkoittanee ettei samana päivänä ole Suomijuoksua?

Vaikka en itse olekaan lähdössä ensi vuonna Tukholmaan, tekee mieli sanoa muutama sana tuosta säästämisestä vs SMT:n maraton-ristely Helsingistä. SMT:n matka maksoi tänä vuonna seaside-hytissä 200 eur per lätty (muistaakseni ensi vuonna on sama hinta, ilmoittautumismaksu toki vielä päälle). Sis. aamupalat meno-paluu, pasta perjantaina, sauna lauantaina, numerolappujen haku laivalle. Ylimääräiset varusteet voi jättää laivaan juoksun ajaksi. Laivalla oli hyvä tunnelma, eikä tarvinnut pelätä känniääliöitä.

Turusta matkustava rämpii laivasta ulos Tukholmassa aamulla klo 7. Jättää varusteensa terminaaliin tai kantaa kisa-alueelle, koska laiva ei jää Siljan tavoin satamaan. Odottaa Helsingistä klo 9 saapuvaa Siljaa, että pääsee aamupalalle (aamupalajono oli melkein koko Siljan promenadin pituinen, kun Turun porukka tuli Siljalle) ja hakemaan numerolapun.

Eräs espoolaisparsikunta jutusteli Siljan aamupalalla, että hekin ajattelivat säästää ja lähtivät Turusta. Katuivat syvästi "säästöään". Meidän koko hyttikunta piti SMT:n pakettia hintansa väärtinä. Ei tarvinnut keskittyä kuin olennaiseen eli juoksemiseen.

Joka tapauksessa hauskaa Tukholman-reissua 2008 matkustustavasta riippumatta, toivottavasti ruotsalaiset pitää leivinuuninsa lämpimänä.

Pistinpä minäkin SMT:n reissulle Helsingistä tilauksen menemään. Saas nähdä saako kaveripiiristä porukkaa kasaan, jos ei ole menossa juoksemaan niin tuota "olennaiseen keskittymistä" ei osaa niin arvostaa ja hinta tuntuu liian isolta.

Jos ei kavereita löydy ni pitää sit kärttää täältä seuraa :)