Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miten harjotella


 Share

Recommended Posts

Olis tavotteena 12-13 vkon päästä yrittää päästä 80km 10tunnissa. Kyseessä olis iso karhunkierros lapissa.

Takana 1,5v reeniä maratoonia varten (tukholma 07 juostu läpi).

Jääskeläisen testissä kaikki arvot 5:sta,( 5 asteikon alkupäässä) ikä 33v.

Eli kuinka muuttaa harjoittelua? Pitkiälenkkejä enemmän? vai kuinka? Ja millä syke alueilla?

T. Ei kokemusta ultraharjoittelusta

Link to comment
Share on other sites

Moi!

Omia kokemuksia soveltaen seuraavia vinkkejä:

- reenaile suhteellisen säännöllisesti, esim. joka toinen päivä, (välipäivinä voi tehdä lyhyitä ja palauttavia liikuntasuorituksia jos huvittaa)

- pitkien lenkkien pituus voisi olla 20-25km, ja niitä 1-2 krt/vko?

- lenkit kannattaa tehdä pääsääntöisesti hitaasti

- jos väsyttää jatkuvasti, on levättävä riittävästi

- harjoittelua kannattaa keventää radikaalisti n. 2 vko ennen h-hetkeä, ja vain nautiskella kevyistä lyhyistä lenkeistä.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on hieman kokemusta karhunkieroksesta, mutta ei ultrajuoksusa tai siihen valmistautumisesta. Olen kävelly sen läpi kaksi kertaa ja sen lisäksi kerran olen hölkkäillyt Oulangan luontokeskuksesta Rukalle. Jos lähdet tulemaan Sallasta, niin silloin reitin alkupuoli on melko helppo, mutta loppu hyvin vaativa. Nousut ovat jyrkkiä ja porukkaa saattaa olla ruuhkaksi asti. Mielestäni sinun kannattaisi harjoitella juoksemista jyrkissä ja juurakkoisissa mäissä, että ei tule mitään yllätyksiä. Aikataulua kannattaa myös miettiä, sillä ruska-aikaan reitillä on todella paljon porukkaa ja ohiteleminen vie aikaa ja voimia. Muuten kaannattaa vaan juosta sopivan paljon ja ehkä myös totuttautua kantamuksiin. Reitillähän voi valmistaa myös ruokaa esim. puuhellalla autiotuvassa.

Link to comment
Share on other sites

Elämäni toistaiseksi ainokaista maastoultraa varten (Vaajakoskella 60 km viime vuonna) treenasin mäkisellä pururadalla sellaisia yli 20 kilsan lenkkejä ja kiipeilin juosten ja kävellen mahdollisimman pitkiä ja jyrkkiä mäkiä ylös alas. Lisäksi runsaasti pk-vauhtista nylkytystä tavallisilla teillä. Sykkeet vaihtelivat vapaasti maaston muotojen mukaan. Luulisin kuitenkin, että aika paljon kannattaa treenata pk-alueella. Mittariniilot osannevat vastata tähän paremmin.

Link to comment
Share on other sites

mutta loppu hyvin vaativa. Nousut ovat jyrkkiä ja porukkaa saattaa olla ruuhkaksi asti.

* kävele ylämäet ja suurin osa alamäistä. näin vältyt onnettomuuksilta.

* osa mäistä on nk. nelivetomallia, joita ei kannata edes suunnitella juoksevansa. tämä pätee myös viimeisen nousurypäksen kohdalla (jos siis lähdet pohjoisesta).

* oulangan opastuskeskuksessa on kahvila, tarkista aukioloajat.

* käy kokeilemassa pitkällä maastolenkillä aikataulun realistisuus.

* lycka till, tuon reitin minäkin juoksen joskus.

Link to comment
Share on other sites

Yhden ainokaisen vuoristokisan läpisuorittaneen, hitaasti ja varmasti, kokemuksella. Ne mäkisimmät (nousu koko kisassa yhteensä n.2.5 km luokkaa) osuuden selvitin hiukan kisaseuraani helpommin ja suurimpana erona harjoittelussa meillä kahdella oli lihaskuntoharjoittelu. Minä treenasin korvaavaa mäkitreeniä vähintään kerran viikossa (tässä kylässä jossa asun ei ole mäkiä) ja vatsa- sekä selkälihasten treeni kahdesti viikossa. Tsemppiä treeniisi ja raporttia jäädään odottamaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy