Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maksimisykkeestä yksinkertaisesti, pliis


contuen
 Share

Recommended Posts

Löysin oheisen määritelmän maksimisykkeen mittaamisesta: Testissä juostaan 5 x 1000 m nousevalla vauhdilla viimeisen ollessa (lähes) maksimaalinen. Seuraa kysymys, kuinka pitkä palautus näiden välillä? Nouseva vauhti? 1. veto 125 syke, 2. 135, 3. 145, 4. 155, 5. (lähes) maximi?

Muutamalla viimeisellä maratonilla (15 takana) on vaivannut loppumatkasta ja varsinkin maaliintulon jälkeen huono olo = ei mene vesi/urheilujuoma alas, puhumattakaan kiinteämmästä. Aiemmin näin ei ole käynyt ja valmistautumiset sekä nesteen ja geelin nauttiminen suorituksen aikana yms. ovat tapahtuneet saman kaavan mukaan. Mistä on kysymys ja mikä neuvoksi?

Lennokasta askelta vielä 35km:n jälkeen vielä odotellen. :tiili::tiili:

Link to comment
Share on other sites

TesKun testissä olin viime vuonna ja siinä 6 x 1000 m juostiin sykkeiden mukaan. Taulukosta etsittiin sopiva sarja iän ja oletetun/arvatun maksimisykkeen mukaan. Mulle löytyi sykesarja (40 v.) 120, 135, 150, 165, 175 ja max. Maksimiksi tuli sitten 187 ja viimeinen pätkä ihan täysillä.

Palautus tonnien välillä kesti niin kauan kuin verinäytteen otto kesti, oisko ollu puolisen minuuttia.

Energiahommista sen verran, että ehkä kannattaa kokeilla jotain muuta geelimerkkiä. Vai oletko kenties laittanut itsesi ahtaammalle viimeisillä maratoneilla kuin aikaisemmin? Sen tiedän, että et ole ainoa kyseisestä ongelmasta kärsivä. Mulla ainakin tuntuu loppumatkasta aina pahalta mutta maaliintulon jälkeen kyllä putoaa melkein mikä vaan, kunhan on jaloilleen päässyt.

Link to comment
Share on other sites

Pahoinvointi voi myös viitata ankaraan nestevajaukseen. Kuinka kauan meni ensimmäiseen virtsaan maratonin jälkeen? Esim. meikä heitti ekat vedet HCR:n jälkeen vasta iltayhdeksältä ja ennen sitä ei oikein uponnut mikään alas kun oli sen verran yrjö olo. Neuvoa en osaa antaa kun en itsekään tiedä mikä näissä nestehommissa menee välillä niin pieleen.

Link to comment
Share on other sites

Dexalilla olen pärjännyt hyvin eikä ole muiutkaan geelit aiheuttavan ongelmia harjoituslenkeillä. Itse asiassa jonkin ajan kuluttua maaliintulon jälkeen olo on huonoimmillaan. Siihen voi liittyä vilunväristyksiä, mutta lähinnä olo on karvaa vaille oksennus, mutta sille tasolle ei olla päästy. Näinköhän helpottaisi?

Vauhdista tai olosuhteista en usko asian johtuvan, sillä 2004-05 Tukholma 3.42-3.43, ok, mutta 06 3.43 ja melko heikkona ja HCM 06 3.58, totaali sippi. 07 Tukholma 4.25 rauhallisena pitkänä lenkkinä, mutta silti jonkin aikaa heikotti maaliintulon jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Pahoinvointi voi myös viitata ankaraan nestevajaukseen. Kuinka kauan meni ensimmäiseen virtsaan maratonin jälkeen? Esim. meikä heitti ekat vedet HCR:n jälkeen vasta iltayhdeksältä ja ennen sitä ei oikein uponnut mikään alas kun oli sen verran yrjö olo. Neuvoa en osaa antaa kun en itsekään tiedä mikä näissä nestehommissa menee välillä niin pieleen.

Aiemmin virtsantarve on tullut vasta noin yhdentoista aikaan, mutta tuolloin ei ole pahoinvointia juoksun jälkeen esiintynyt. Näillä kerroilla on ensimmäinen vessakäynti ollut selvästi aikaisemmin, pari tuntia juoksun päättymisen jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Aiemmin virtsantarve on tullut vasta noin yhdentoista aikaan, mutta tuolloin ei ole pahoinvointia juoksun jälkeen esiintynyt. Näillä kerroilla on ensimmäinen vessakäynti ollut selvästi aikaisemmin, pari tuntia juoksun päättymisen jälkeen.

No voi se toisaalta siltikin viitata nestevajaukseen, eli imeytymisongelmien vuoksi nesteet on tulleet hämmästyttävän tehokkaasti ulos. Tai sitten olet vaan juossut niin kovaa että on tullut paha olo.

Link to comment
Share on other sites

Löysin oheisen määritelmän maksimisykkeen mittaamisesta: Testissä juostaan 5 x 1000 m nousevalla vauhdilla viimeisen ollessa (lähes) maksimaalinen. Seuraa kysymys, kuinka pitkä palautus näiden välillä? Nouseva vauhti? 1. veto 125 syke, 2. 135, 3. 145, 4. 155, 5. (lähes) maximi?

Niin, tuo 5 tai 6 x 1000 on tasotesti. Jos hyväkuntoinen kaveri suorittaa testin oikein, viimeisellä kierroksella syke nousee maksimiin. Pelkästään maksimisykkeen mittaamiseen tuo testi on turhankin rankka ja vaativa. On hyvin mahdollista, että viimeisellä tunnilla pumpusta ei saa kaikkia kierroksia irti (siis korkein syke jää alle maksimin).

Mutta vastauksena kysymykseen: ei ole väliä sykkeillä eikä palautuksilla, kunhan paukkuja on riittävästi loppuun.

Link to comment
Share on other sites

Niin, tuo 5 tai 6 x 1000 on tasotesti. Jos hyväkuntoinen kaveri suorittaa testin oikein, viimeisellä kierroksella syke nousee maksimiin. Pelkästään maksimisykkeen mittaamiseen tuo testi on turhankin rankka ja vaativa. On hyvin mahdollista, että viimeisellä tunnilla pumpusta ei saa kaikkia kierroksia irti (siis korkein syke jää alle maksimin).

Mulle kävi 5*1000 testissä juuri noin, eli en saanut maksimia ulos. Vantaan puolikkaalla viime syksynä ylitin tuossa testissä mitatun "maksimin" muistaakseni seitsemällä lyönnillä.

Link to comment
Share on other sites

No voi se toisaalta siltikin viitata nestevajaukseen, eli imeytymisongelmien vuoksi nesteet on tulleet hämmästyttävän tehokkaasti ulos. Tai sitten olet vaan juossut niin kovaa että on tullut paha olo.

Eikö imeytymisellä tarkoiteta sirtä, että nesteet imeytyvät vatsalaukusta/suolistosta verenkiertoon. Mikäli nesteet löytävät tiensä virtsarakkoon, niiin ovat kyllä ainakin verenkiertoon imeytyneet, sieltä munuaisten kautta virtsarakkoon on ainoa tie. En tiedä mitä sitten solutasolla voi tapahtua, mutta olen ainakin käsittänyt, että yleensä imeytymishäiriö tarkoittaa nimenomaan sitä, että neste jää vatsalaukkuun hölskymään.

Oman maksimisykkeeni olen löytänyt intervalliharjoituksella siten, että noin 6*400-800m vetojen välissä on ollut hölkkää sama matka. 1000m vedot ja välissä kävely tai paikallaan lepo voi olla aika raskasta, luulisin, maksimisykkeen etsimiseen, minulle on onnistunut paremmin se, ettei päästä sykettä ihan lepoon asti välillä, ei tartte vetojen olla ihan niin pitkiä. Toisaalta, esim. 100m vedoissa levosta syke ei ennätä nousta kuin johonkin 80% maksimista ainakaan minulla, eli jonkun verran matkaakin pitää olla.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy