Jump to content
Juoksufoorumi.fi

vauhti 8min/km - uskaltaako puolikkaalle/maratonille?

Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Heippa!

Takana puoli vuotta treeniä nollatasosta ja tällä hetkellä pk-lenkin juoksuvauhti on sellasta 8-9min/km. Eli kisassa varmaan pystyisin juoksemaan 7-8min/km. Onko tämmösillä vauhdeilla mitään järkeä lähteä yrittämään loppukesästä tai syksystä puolimaratonia tai peräti kokonaista?

Paljonko tuo juoksuvauhti voi vielä seuraavan parin-kolmen kuukauden aikana parantua?

Viimeisen kuukauden olen treenannut noin 30km/vko, nyt mennään sepon maraton läpi-ohjelman mukaan.

Heippa,

ei tuo vauhti ole ensisijainen kriteeri juoksutapahtumiin osallistumiselle vaan omien kykyjen ja rajojen hakeminen/tunnustelu. Itse lähdin tasan 55 viikkoa sitten ensimmäistä kertaa lenkille, lähtötaso suurinpiirtein nolla.

Viime lauantaina juoksin elämäni ensimmäisen maratonin Tukholmassa ja selvisin olosuhteisiin nähden hyvin maaliin asti.

Ilman muuta pistät vaan tavoitteet itsellesi, ensin ½-mara ja sen jälkeen täysimatka. Muutamassa kuukaudessa määrätietoisella ja järkevillä harjoitusmäärillä kehitys menee aimo harppauksilla eteenpäin, puolessa vuodessa saa ihmeitä aikaan ja vuoden päästä et tunne enää itseäsi samaksi henkilöksi. Juoksu-vauhti kasvaa itsestään harjoittelun edetessä, mitään poppa-konsteja ei tietääkseni ole (vai onko?).

Tsemppiä harjoitteluun!

Kuten olen jo maininnut jossain aiemmassa postauksessa; itse juoksi viime kesänä lenkkejä vauhdilla 9-10min/km ja kaksi puolimaratonia vaudeilla 7,5-8,5min/km. Eli mielestäni voit hyvin lähteä koittamaan ainakin puolikasta johonkin kisaa.

Itsellä tänä vuonna vauhti tuollasita 8,5-10min/km ja sykkeet paljon alempana kuin viime vuonna, joten toivon parantavani viime vuoden puolimaraton aikojani :vrolijk_26:

Guest Rekisteröimätön

Lisäisin tähän kysymyksen, että jos 26km taittuu alle kolmeen tuntiin siten, että sykkeet alhaalla ja lopussa vielä reilusti puhtia (135 ja lopussa 140, ikää 25 vuotta), uskallanko jo maralle elokuusta? Olen harjoitellut noin neljä kertaa viikossa tammikuusta lähtien ja noin 30-40km viikossa. Välillä jopa vauhtitreeniä ja pitkät on ollut tätä ennen noin 1.5h. En ole ollut missään kisassa aiemmin, joten onko täysipitkä maraton ekana kisana järjetön ajatus? Sopivia puolikkaita ei vain ole tullut vastaan.

Hyvin uskallat mukaan. Sitä en tiedä, paljonko saat vauhtia vielä nostettua kesän aikana, mutta matkan selvität kyllä. Itse olin viime kesänä suunnilleen samassa pisteessä, paitsi että takana oli juoksua noin vuosi. Pitkän vauhti oli suunnilleen 7.30-7.70. Elokuussa juoksin HCM:n aikaan 5.20. Eihän tuo aika mikään erikoinen todellakaan ole, mutta minulle se oli suuri voitto (vielä vuotta aikaisemmin vannoin että "jos joskus juoksen maratonin niin saatte piirtää rastin seinään"). Ja itse asiassa maaliin tultuani totesin että olisin hyvin voinut kiristää vauhtia jossain vaiheessa, niin hyvävoimainen olin. Nyt elokussa uusi yritys. Alunperin oli tarkoitus ottaa aikatavoitteeksi 4.30, mutta nyt kevään sairastelun ja pitkän juoksutauon jälkeen olen taas onnellinen jos pääsen hyvissä voimin maaliin. Tosin vauhdit on pikkuisen (liian pikkuisen, mutta se on omaa laiskuutta..) kasvaneet vuoden aikana.

Edit: niin ja se täyspitkä oli eka koitokseni, ja ihan pokkana mentiin :) Alunperin oli tavoitteena mennä puolikkaalle kokeilemaan ensin, mutta flunssa sotki sen suunnitelman.

En ole ollut missään kisassa aiemmin, joten onko täysipitkä maraton ekana kisana järjetön ajatus? Sopivia puolikkaita ei vain ole tullut vastaan.
Maraton oli minullekin ensimmäinen kerta sitten kouluaikojen, kun numerolapun ripustin rintaani. Eli sinne vaan - kesällä on vielä hyvää treeniaikaa ja treenimääräsi ovat jo nyt samalla tasolla, joilla itse maratonille starttasin.

itse kokeilen puolikasta tampereella.

ekana maraton tyyppisenä juoksuna. sepon kotisivujen treeniä noudatan lähes (???) kirjamellisesti. Ja idea on se, että maalin tulen, vaikka hitaasti.

Eilen juoksin ekan ns. pitkän lenkin ja syke oli siinä 133 ja vauhti noin 7-8 km. tunnissa, hyvältä tuntui vaikka meninkin tosi hitaasti...