Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tukholmasta HCM:lle


antti
 Share

Recommended Posts

Niinpä taisi jokin maratonkärpänen puraista ja näinköhän pitää lähteä myös HCM:lle. Mitenkähän tämä väliaika kannattaisi treenata? Pitääkö yllä "laatupainotteista" treeniä, vai yrittääkö tähän väliin saada muutaman viikon "mikro-PK-kauden"?

Jotenkin tuntuu, että erityisesti tuota etureisien sementoitumisajankohtaa juoksun aikanapitäisi saada sysättyä mahdollisimman paljon eteenpäin. Ohjelmaan siis voisi ottaa hieman mäkisemmässä maastossa juoksua ja kuntosaliharjoittelua, jos sillä nyt näin lyhyessä ajassa mitään saisi aikaan.

Hämeenlinnaan ajattelin lähteä puolikkaalle 21.7., vähän samaan tapaan kuin HCR oli ennen Tukholmaa. Muita suunnitelmia ei ole.

Onko muita Tukholma-HCM-komboa suunnittelevia?

Link to comment
Share on other sites

Itse juoksin viimevuonna Tukholman ja perään HCM:n. Pidin viikon täys lepoa juoksusta ja siitä aloin sitten rauhallisesti lisäämään juoksua tunteen mukaan. Alkuun juoksu oli melko raskasta ja sykkeet korkeat, joten lenkit pidin lyhyempinä mitä normaalisti. Kun tuntui, että juoksu alkoi sujumaan, niin eipä siinä montaa viikkoa enään reenata kerennytkään:) Mutta aika Tukholmasta parani vajaa 15min.

Link to comment
Share on other sites

Lienen väärä henkilö vastaamaan tähän kun suunnitelmissa on kaava Tukholma-Forssa-Paavo N-Albin Stenroosin puolikas-HCM ja välissä ehkä jokin muukin kuten Tampere tms. Toisin sanoen olen tullut hulluksi, mutta minkäs sille voi kun gigsit maratoneille on ihan valtavat.

Suosittelen aloittamaan tuolla mainitsemallasi mikro-PK:lla, eli muutama viikko määrään keskittyen. Siitä sitten pikku hiljaa siirryt kovempaan harjoitteluun ja Heinäkuu laatupainotteisesti jonka jälkeen Elokuun alku viimeistellen. Ihan perussettiä.

Link to comment
Share on other sites

Ajatuksena täälläkin siirtyä seuraavana HCM:n harjoittelun kimppuun. Mulla tuli automaattisesti ainakin viikon lepo, olen nimittäin ollut kuumeessa ja nuhassa viimepyhästä alkaen mutta katsotaas miten aijän käy (räkää kun riittää vieläkin enemmän kuin kotitarpeiksi). Eikai se nyt huonosta ole vaikka viikko meneekin syödessä ja täysin ilman harjoittelua. Tsemmpiä kaikille HCM:iin tuleville

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ite ajattelin hoitaa homman seuraavasti. Treenasin Tukholmaan tuolla Sepon alle 3.20 ohjelmalla ja mulla se tuntui toimivan. Tavoitteeni ei ollut 3.20 alitus vaikka sillä treenasinkin. Joka tapauksessa Tukholman jälkeen pidin kaksi viikkoa täysin lepoa. Sitten yksi lenkki tunnustelua, että tunsin että paikat on kunnossa. Lopun ajan treenaan taas tuon sepon alle 3.20 ohjelman mukaisesti. Nyt tarkoituksena mennä alle 3.20, jos keli ei ole yhtä kuuma kuin Tukholmassa oli.

Link to comment
Share on other sites

Nyt tarkoituksena mennä alle 3.20, jos keli ei ole yhtä kuuma kuin Tukholmassa oli.

Haaveena olisi HCM:ssä alle 3:20, mutta 3:30 -alitus ehkä realistisempi tavoite. Välipalana puolikas Hämeenlinnassa, toista 1:30 -alitusta tavoitellen. Tukholman jälkeen vasta 4 lenkkiä juostuna, mutta määrää ja laatua ehtii vielä ennen HCM:ää.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kun tietäisi edes, mihin ketjuun näitä huoliaan purkaisi.. :undecided: Vuosi sitten Tukholmassa (1. maraton) aika 4.29 ja tänä vuonna (toinen maraton) aika 4.28. Tuo tämän vuotinen jäi vähän harmittamaan, kun lähdin hakemaan selkeää parannusta edellisvuoteen. Olen lisännyt ja monipuolistanut harjoittelumäärää, joka on parhaimmillaan ollut reilut 50km/vk. Toki sää saattoikin hieman lisätä aikaa..

Tarkoitus on osallistua HCM reilun kuukauden päästä, mutta minulla taitaa olla ongelmia:

Luulen, että se huippukunto, minkä nyt minun kunnollani voin saavutta, oli ajoittunut tuonne toukokuun alkuun ja nyt en tiedä olenko kunnossa, ylikunnossa, alikunnossa vai vain rasittuneessa "kunnossa" :conf: Ongelmana oli jo tukholmassa (tänä vuonna) koko matkan ajan todella korkea syke, alleviivaan todella korkea. Silti jaksoin kyllä juosta loppuun jopa jatkuvasti vauhtia parantaen (puolimaratonin aika joku 2.24 ja loppuaika siis 4.28).

Olen mielestäni antanut itselleni hyvin palautumisaikaa;viikko lepoa, viikko runsaasti kävellen + pari lenkkiä ja sen jälkeen 26km/vk, ja tälle viikolle tulee sellainen reilu 40km. Syke vain on edelleen korkeampi kuin normaalisti (keskim. 5-10 lyöntiä/min) ja jalat tuntuvat jonkin verran verran kireiltä ja "tönköiltä" (venyttelen, käyn hierojalla ja syön kelatinoitua magnesiumia). Mikähän voisi määttää? Voiko tämä sykkeen nousu ja jalkojen tahmaisuus johtua vain kesäisistä lämpötiloista? :icon_rolleyes:Onko muilla vastaavia kokemuksia ennen kaikkea, MITEN tästä pääsee eroon? Ei kai sitä lomailuakaan voi kauempaa jatkua..

Itse olen ajatellut, että jospa minulla on eniten vauhtikestävyyttä ja että jos perus-peruskuntoni on huono. Ts. Uskotteko että olisi mitään järkeä ennen HCM yrittää vaan tehdä hyvin matalasykkeisiä lenkkejä ja pari pitkää, eikä tehdä esimerkiksi vetoja ja vauhtileikittelyjä lainkaan? Viitteeksi, että omat todella epäviralliset mittaukset antavat leposykkeen aamulla välille 52-55/min ja että sykkeen olen maksimillaan mäkijuoksulla saanut tuonne 198 ja tyttö olen..

Link to comment
Share on other sites

HCM on pilkkeenä silmäkulmassa, vaikka Tukholman jälkeen vannoin ettei enää hellejuoksuja ikinä. Viime vuonna juoksin ennätykseni 3:40, nyt raahauduin stadionille 4:15, päässä pyöri ja olo oli paha.

Isot pojat kehottavat löysäämään treeniä yhtä monta päivää kuin on kilpailussa kilometrejä, eli maran jälkeen 42. Koska 3 viikkoa ennen kisaa on kevennettävä, niin Tukholman ja HCM:n välissä ei juuri ehdi tuloskuntoa parantaa.

Pidin juoksutaukoa Tukholman jälkeen 3 viikkoa, vähän futista / tennistä muutama kerta viikossa. Aloitin juoksun heinäkuussa. Meno oli aluksi kulmikasta ja muutenkin vänkäävää. Leposykkeet oli tosin tippuneet jo aikaisemmin normaalille tasolle.

Nyt juoksu maistuu; lähden tästä VK 40min (+AnK) ja menohalu on hirmuinen. Ohjelmassa kerran viikossa VK, kerran hidas pitkä 2,5-<3tuntia. Pari kertaa PK ja kerta jotain vauhdikasta tuntuman mukaan(vauhtileikittely, ivallit, loikat, vedot, suunnistus jne.)

Jos treeni kulkee hyvin ja sääennuste lupaa siedettävää niin Hmm..CM..

Link to comment
Share on other sites

Hmm, löysäsin kyllä treeniä tukholman jälkeen noin 30 päiväksi, mutta.. Lähdin reissuun trooppiseen Pohjois-Australiaan miltei suoraan Tukholmasta ja ehkäpä ne siellä noin kaksi viikkoa maratonin jälkeen tekemäni hullut mäkiharjoitukset olisi ollut viisasta jättää väliin.. :ruoska: Mikäpä tätä juoksuhalua pidättelisi? Oli hyödyllistä kuulla tuo "isojen oikien" kehoitus, niin tietää hieman paremmin jatkossa, miten menetellä. Kiitokset siitä!

Taidan kuitenkin nyt yrittää kuunnella omia tuntemuksia ja tehdä niiden mukaan toivottavasti pitkiä ja hyvin rauhallisia lenkkejä ja ehkä pari vauhdikkaampaa 8-10 km.

Varmaan on nyt järkevää olla vetämättä itseään aivan "rätiksi", jos ei kerran tuloskuntoa ehdi kuitenkaan juuri parantaa.

Tsemppiä kaikille HCM lähtijöille ja RAmoi, mukaan vaan, jos kerran juoksu maistuu!!

Link to comment
Share on other sites

Isot pojat kehottavat löysäämään treeniä yhtä monta päivää kuin on kilpailussa kilometrejä, eli maran jälkeen 42. Koska 3 viikkoa ennen kisaa on kevennettävä, niin Tukholman ja HCM:n välissä ei juuri ehdi tuloskuntoa parantaa.

Isoilta pojilta oon myös kuullu monta tarinaa, mutta muistelesin ettei kuitenkin vaan olis tässä tapauksessa kyse maileista eli maran jälkeen palauttavaa reeniä/lepoa 26 päivää. Joten aikaa treeniinhän jää kyllä....no, pari viikkoa enemmän.

Link to comment
Share on other sites

Isoilta pojilta oon myös kuullu monta tarinaa, mutta muistelesin ettei kuitenkin vaan olis tässä tapauksessa kyse maileista eli maran jälkeen palauttavaa reeniä/lepoa 26 päivää. Joten aikaa treeniinhän jää kyllä....no, pari viikkoa enemmän.

Asiaa, korjaan aikaisemman sekoiluni: kevennys on puoli päivää / juostu kilpakm. :hali_lam:

Isot pojat kertovat myös, että käytännössä palautumiseen menee kuukausi, joten Tukholman ja HCM:n väliin jää tehokasta treeniaikaa 3-4 viikkoa.

-runrun..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy