Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Paavo Nurmi maraton 2007

Recommended Posts

• Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kerran paikan päällä pinkaissut täysnäisen maratonin ja pari kertaa puolikkaan. Mun mielestä reitti on aivan upea, maisemat kivat. Jokunen nousu siihen mahtuu mukaan, mutta todella tasainen loppufiilis on jäänyt (tosin jossain vaiheessa on jonkun verran pientä alamäkeä, tekee tiukkaa väsyneille etureisille vaikka onkin loivaa:). Muistaakseni siellä Ruissalon suunnilla on yksi melkoisen pitkä ja puuduttava mäki. Ei kuitenkaan mitään elämää suurempaa, kiva reitti kaikinpuolin. Tänä vuonna ajattelin tyytyä Turussa nautiskelemaan puolikkaan ja säästää suurimmat panokset sinne Helsingin kierrokselle.

Muistaakseni siellä Ruissalon suunnilla on yksi melkoisen pitkä ja puuduttava mäki.

Ei kai sentään? Ruissalossa on kyllä hyvin tasaista... muistaakseni... ja en kyllä muista että sitä ennenkään juuri pitkiä mäkiä olisi. Eikö toi reitti ole harvinaisen tasainen?

Hieno reitti joka tapauksessa. Lisäksi maisemista saa kertausta, kun reitti kierretään kahteen otteeseen.

Helou! Sanokaas taas kokeneemmat ja viisaammat, että millainen tuo Turun maratonin reitti oikein on? Ihan kauniiksi kehutaan, mutta tapahtuman www-sivuilla ei reitistä ole profiilia tai oikein mitään muutakaan vastaavaa.

Reittiprosfiilista löytyy sanallinen kuvaus tapahtuman sivuilta. Kun mittaustulos on varmistunut, laitetaans ivuille myös perinteinen profiilikuvakartta.

http://www.paavonurmisports.com/PNmara/pnmara.htm

"Kokonaiskorkeusero reitillä on n. 18 metriä.

Sanallinen profiilikuvaus:

- Lähtö(3m merenpinnan yläpuolella) - 3km: Tasainen osuus päättyy loivaan nousuun noin 3 metristä 8 metriin.

- 3km - 6km: Loivaa laskua satama-alueelle ja Ruissalon sillan ylitys Ruissaloon.

- 6km - 15km: Kierros Ruissalossa. Ruissalossa käydään reitin korkeimmalla kohdalla noin 20 metrissä.

- 15km - 21km: Tasainen loppuosuus satama-alueen kautta, Turun Linna kiertäen ja jokirantaa seuraten maalialueelle Turun Kaupunginteatterilla."

Kokonaiskorkeusero 18 m kertoo, että aika tasaista on. Alku ja loppu menee kaupungin läpi, paljon Aurajoen rantaosuuttakin on, muuten ollaan Ruissalon saaren metsillä/aukeilla.

Ei kai sentään? Ruissalossa on kyllä hyvin tasaista... muistaakseni... ja en kyllä muista että sitä ennenkään juuri pitkiä mäkiä olisi. Eikö toi reitti ole harvinaisen tasainen?

Vastailen siis tuon kolmen kerran kokemuksella ja mun mielestä siellä tosiaan on yksi aika pitkä ja tasaisen nouseva mäki (siitä en kyllä pistä päätäni vadille oliko se Ruissalon nurkilla vai ennen sitä). Ei mikään himojyrkkä ole, mutta nousu kuin nousu:).Ei kai mulla kolmella kerralla ole ollut hallusinaatioita kyseisestä asiasta:D. Ainakaan toivottavasti ei niin huonosti ole asiat;). Mutta kuten Ennukin totesi, niin yleisilmeeltään tasainen ja mukava maraton, jota lähtee mielellään juoksemaan (ajankohdan vuoksi valitsen itse kyllä mieluummin puolikkaan Turussa, kun tähyilen täysmittaisen enkkaan Helsingissä).

Vastailen siis tuon kolmen kerran kokemuksella ja mun mielestä siellä tosiaan on yksi aika pitkä ja tasaisen nouseva mäki (siitä en kyllä pistä päätäni vadille oliko se Ruissalon nurkilla vai ennen sitä). Ei mikään himojyrkkä ole, mutta nousu kuin nousu:).

Voipi olla että Lynchburgissa käynti hieman vääristää mun mielikuvan nousuista :) Paavo Nurmen reitti on käsittääkseni aika nopea joka tapauksessa. Kaisumaisu, minulla on ollut hieman samankaltaisia suunnitelmia kuin sinulla (Turussa 1/2 ja HCM:llä 1/1). Vähän on kuitenkin vielä aikataulut epäselvät näiden suhteen, voi olla että Paavo jää väliin.

Voipi olla että Lynchburgissa käynti hieman vääristää mun mielikuvan nousuista :) Paavo Nurmen reitti on käsittääkseni aika nopea joka tapauksessa. Kaisumaisu, minulla on ollut hieman samankaltaisia suunnitelmia kuin sinulla (Turussa 1/2 ja HCM:llä 1/1). Vähän on kuitenkin vielä aikataulut epäselvät näiden suhteen, voi olla että Paavo jää väliin.

Samanaiset suunnitelmat myös minulla on -tosin kummassakaan tapahtumassa en ole ollut juoksemassa.

Vastailen siis tuon kolmen kerran kokemuksella ja mun mielestä siellä tosiaan on yksi aika pitkä ja tasaisen nouseva mäki (siitä en kyllä pistä päätäni vadille oliko se Ruissalon nurkilla vai ennen sitä). Ei mikään himojyrkkä ole, mutta nousu kuin nousu:).

Se mäki on just siellä Ruissalossa. Ei oo jyrkkä, mutta on piiiiitkä. Varsinkin toisella kierroksella tuntui loputtomalta viime vuonna. Muuten oikein mukava reitti. Toinen pitkä nousu olikin sitten kun kiipesi stadionia kohti suihkuun juoksun jälkeen.

Ok, kiitokset kaikille hyvistä tiedoista! Tapahtuman sivuilla sanotaan juuri kuten ju1964 kertoo, mutta just nuo konkreettiset tiedot kertoo niin paljon realistisemmin, mistä on kyse.

Tarkoituksenani on juosta täyspitkä sekä tuolla Turussa että sitten elokuussa HCM:llä. Onhan siinä onneksi sellaiset 7 viikkoa aikaa toipua, joten eiköhän se siitä!

Reittiprosfiilista löytyy sanallinen kuvaus tapahtuman sivuilta. Kun mittaustulos on varmistunut, laitetaans ivuille myös perinteinen profiilikuvakartta.

Tuo samainen lupaus profiilikuvakartasta on ollut tapahtuman sivuilla jo viime vuonna, mutta itse kuvaa sinne ei tullut missään vaiheessa - varmaan sitä ei siis sinne tule tänäkään vuonna(?).

Itse olen lähdössä PN-maralle ensimmäistä kertaa, kun piti siirtää viime vuoden osallistumista vuodella eteenpäin jalkavamman vuoksi. Jalka (polvi) ei vieläkään nauti 100% luottamustani, mutta toivottavasti se kestää. Tsemppiä kaikille osallistuville!

Tuo kokonaiskorkeusero 18m, lienee siis korkeimman ja matalimman kohdan välinen ero? Mutta se ei sinänsä kerro, paljonko tulee nousumetrejä. Vaikka ei kai siellä entisessä merenpohjassa mitään niin kummoisia mäkiä luulisi olevan?

Toki olisi mielenkiintoista jos jollain olisi esim. sykemittarin dataa kokonaisnousumetreistä. Vertailuna Tuusulanjärven puolikkaalla tuli Polarin mukaan nousua 101m. ja korkeimman ja matalimman ero näyttäisi olleen 23m. Ja tuntui sielläkin loppupuolella ihan mäkiäkin olevan...:hali_hehe: