Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ekakertalainen matkalla kohti maratonia

poutapilvi
 Share

Recommended Posts

Hölkkäsin eilen ensimmäistä kertaa puolimaratonin läpi (mäkisessä maastossa) ja aikani oli 2h 42 min. Onko kellään kommenttia ajastani? Olen 40 v. nainen.

Haluan kiittää Seppoa "puolimaraton läpi" -ohjelmasta, sillä sen avulla sain itseni takaisin kuntoon parin vuoden (sairastelun) tauon jälkeen. :smiley:

En ole aikaisemmin pitänyt juoksusta, mutta nyt jäi koko ohjelmasta vain 3 lenkkiä väliin ja puolimaraton ensimmäisellä yrittämällä läpi. Matkan mittasimme gps-laitteella, joten taitaa olla aika tarkka.

Kauanko pitäisi nyt pitää taukoa ennen uusia hölkkälenkkejä ja jos haluan jatkaa kokomaratonille, miten jatkan harjoittelua?

Tervetuloa palstalle ja hyvän harrastuksen pariin! Taustojasi tietämättä en kommentoi aikaasi muuten kuin että puolikkaan juoksu yhdellä kertaa on hyvä suoritus, onnittelut siitä. Kannattaa varmaan pitää muutama lepopäivä ja jatkaa lenkkeilyä sitten, kun jaloissa ei ole mitään "ylimääräisiä" tuntemuksia. Kävelyä ym. kevyttä voi toki tehdä aikaisemminkin.

Olisiko Sepon maraton läpi -ohjelma luonnollinen jatke harjoittelullesi kohti kokonaista? Ja sitäkin voi luonnollisesti soveltaa elämäntilanteen, aikataulujen jne. mukaan. Eli aivan orjallisesti sitä ei tarvitse noudattaa, jos se aiheuttaa hankaluuksia. Pääasia on että liikkuu säännöllisesti ja vahvistaa etenkin jalkoja maratonin rasituksia varten. Intoa treeneihin!

Sen verran kommentoin minäkin (vaikken ole koskaan puolimaratonia juossut) että ONNEA hienosta suorituksesta :running:

Mielipiteitä saa ja pitää esittää, joten teen sen :tongue: Itse lähtisin aivan ensiksi treenaamaan lisää vauhtia juoksuun ja vasta sitten lisäämään matkaa (juoksuvauhtini on tällä hetkellä samaa luokkaa kuin sinullakin). Oma tavoitteeni on ensiksi juosta 10km alle tunnin ja lähteä vasta sitten puolimaratonille - ihan vaan jalkoja ja itseäni säästääkseni... :surrender: Ikää minulla on pari vuotta sinua vähemmän ja juoksutaukoa ennen tätä kevättä kuutisen vuotta...

Kokeneemmat osavat varmaan neuvoa miten tästä eteenpäin, minä vetäydyn takaisin takavasemmalle mielipiteineni :vrolijk_26:

S

Mielipiteitä saa ja pitää esittää, joten teen sen :tongue: Itse lähtisin aivan ensiksi treenaamaan lisää vauhtia juoksuun ja vasta sitten lisäämään matkaa (juoksuvauhtini on tällä hetkellä samaa luokkaa kuin sinullakin).

Minä lähtisin lähestymään asiaa kyllä tuolta kestävyyden suunnasta. Eli peruskestävyys ensin kuntoon ja sitten vasta etsitään sitä vauhtia. Talokin rakennetaan perustuksista lähtien, eikä aloiteta sovittelemaan kattotiiliä paikoilleen ensimmäisinä.

PK-painotus nimenomaan sen vuoksi, että jalat tottuvat juoksuun ja sen rasituksiin. Kova treenaaminen vaatii hyvää pohjakuntoa ja sen saa aikaan vain rakentamalla tuota pohjaa riittävän kauan.

Mielipiteitä saa ja pitää esittää, joten teen sen :tongue: Itse lähtisin aivan ensiksi treenaamaan lisää vauhtia juoksuun ja vasta sitten lisäämään matkaa

Kokeneemmat osavat varmaan neuvoa miten tästä eteenpäin, minä vetäydyn takaisin takavasemmalle mielipiteineni :vrolijk_26:

Ihan hyvä kommentti tuokin oli. Muistuttaisin vain että se vauhti kyllä tulee itsestään kaupanpääle, kun vain malttaa juosta riittävän nopeasti suurimman osan lenkeistä. Eli aluksi paras tapa lisätä vauhtia on mielestäni vain juosta lisää ihan rauhassa kiirehtimättä. Noissa valmiissa ohjelmissa on varmaan hyviä suosituksia ja reippaampaakin juoksua laitettu mukaan mausteeksi.

Lähes ainut tapa estää kehittyminen pidemmällä aikavälillä vammojen lisäksi on juosta liian lujaa peruskuntolenkit... Sitä kannattaa vältää.

Mitä hitaammin malttaa juosta, sitä useammin ja pidemmälle tekee mieli juosta. Siitä se kunto sitten harppaa.

Noviisi-hölköttelijä on täälläkin, ikää pari vuotta enempi kuin "poutapilvellä". Vauhtiluokka lienee mullakin tuota luokkaa pitkällä lenkillä, viitosen testijuoksussani pari viikkoa onnistuin tempaisemaan kilsavauhdin alle 6min/km. Pk-lenkkeihin ja pohjien rakentamiseen ainakin meikäläinen keskittyy, mun eka puolikas on eessä vajaan kolmen kuukauden päästä, 1/4-maran juoksen pari viikkoa sitä ennen. Tuo JH:n kommentti "sitä useammin ja pidemmälle"-kommentti pitää paikkaansa: lenkkivihaajasta tuli hölkkälover :060:...

Aloittelin juoksun vasta 2007 maaliskuussa, olen entinen "hölkkä-vihaaja" eli mottoni oli kävelen vaikka päivän mutten juokse metriäkään! Nyt ajattelen hieman toisin ja ajatuksissa on maraton vuonna 2008! Kävin Tesku:n kuntotestissä saadakseni sykerajat harjoitteluun toukokuussa ja olin tyytyväinen tuloksiin jo tässä vaiheessa. Mutta myöskin vauhtia haluaisin saada lisää, se kyllä onnistuu 10km lenkillä ok mutta syke on korkea! Max syke testissä 199, lenkillä mäessä 201. Ikää 35v. Teen pitkiä 2-4h kävely lenkkejä 1-2 /vko keskisyke noin 142. Juoksen noin 3-4 noin 9-11km lenkkiä /vko mitä voisin tehdä lisää? Otan usein pitkiin mäkiin intervalleja max sykkeellä. Juostessa yleensä keskisyke noin 160 onko ok? Kokeneemmat ?

Eli peruskestävyys ensin kuntoon ja sitten vasta etsitään sitä vauhtia. Talokin rakennetaan perustuksista lähtien, eikä aloiteta sovittelemaan kattotiiliä paikoilleen ensimmäisinä.

PK-painotus nimenomaan sen vuoksi, että jalat tottuvat juoksuun ja sen rasituksiin. Kova treenaaminen vaatii hyvää pohjakuntoa ja sen saa aikaan vain rakentamalla tuota pohjaa riittävän kauan.

Hatapan lauseen voin allekirjoittaa ihan täysin, vaikka itsekin pitäisi luultavasti treenata peruskuntoa vieläkin nykyistä rauhallisemmin. Suurin etu tuosta rauhallisesta tahkoamisesta on tullut siihen, kuinka paljon nopeammin kovemmista treeneistä nykysin palautuu. Ensimmäisen vuoden aikana kova vauhtitreeni pisti jumiin moneksi päiväksi, nykyisin noista tuntuu palautuvan treenikuntoon päivän levolla.

Aloittelin juoksun vasta 2007 maaliskuussa, olen entinen "hölkkä-vihaaja" eli mottoni oli kävelen vaikka päivän mutten juokse metriäkään! Nyt ajattelen hieman toisin ja ajatuksissa on maraton vuonna 2008! Kävin Tesku:n kuntotestissä saadakseni sykerajat harjoitteluun toukokuussa ja olin tyytyväinen tuloksiin jo tässä vaiheessa. Mutta myöskin vauhtia haluaisin saada lisää, se kyllä onnistuu 10km lenkillä ok mutta syke on korkea! Max syke testissä 199, lenkillä mäessä 201. Ikää 35v. Teen pitkiä 2-4h kävely lenkkejä 1-2 /vko keskisyke noin 142. Juoksen noin 3-4 noin 9-11km lenkkiä /vko mitä voisin tehdä lisää? Otan usein pitkiin mäkiin intervalleja max sykkeellä. Juostessa yleensä keskisyke noin 160 onko ok? Kokeneemmat ?

Mistään en mitään tiedä, ja ainoastaan yhden 2h14min puolikkaan tuloksella lisäisin pitkiä juoksuharjoituksia, esim. muuttamalla yhden noista kävelylenkeistä juoksuksi, joka kestäisi 1,5h - 2,5h. Noiden harjoituskertojen "maksimitapauksessa" viikossa tulet liikkuneeksi 6 kertaa, joka voi olla jopa liikaa. Lepo lienee se kunnon kohotuksen paras harjoitus. Eli vähintään kaksi lepopäivää, ellei jopa kolme...

Kiitos kommenteista, yritän pidentää yhtä juoksulenkkiä. JOstain syystä on ollut uskonpuute tuohon pidennykseen vaikka olo on normaalilenkin jälkeen sellainen että vielä sitä olisi menty...On niin tuttua ja turvallista juosta samoja lenkkejä.

Pudota myös sen lenkin vauhtia! Eli minulla ainakin tuo pitkä on nimenomaan hidasta, jotta jaksaisin sitä mahdollisimman pitkälle vetääkin. Ja pidennys vaikka vain 1 km lisää/vko tai 10 min; ei enempää. Niin se myös onnistuu parhaiten; eihän voi olla kovin paha juosta vain 1 km enemmän, kuin viimeksi?

Suurimaan osan mielestä pisin pitkä lenkki ennen maratonia voisi olla 3h/30 km, kumpi ensin tulee vastaan.

Kiitos kommenteista, yritän pidentää yhtä juoksulenkkiä. JOstain syystä on ollut uskonpuute tuohon pidennykseen vaikka olo on normaalilenkin jälkeen sellainen että vielä sitä olisi menty...On niin tuttua ja turvallista juosta samoja lenkkejä.

Mä oon välillä kans sen verran tylsä ihminen, et juoksentelen niitä samoja lenkkejä.

Tosin jos tästä nyt alkais jotain pitkää lenkkiä juoksemaan jonnekin Espooseen, niin kyllähän mä siellä jossain vaiheessa eksysin.

Ehkä jos olis navigaattori mukana tai kartta taskussa, ni vois osata himaankin takas.

Joten summasummarun - olen tylsä ja juoksen samoja lenkkejä mitä ennenkin ellei joku satu juoksemaan siinä vieressä ja menetä hermojaan mun tylsyyteen, sit munkin täytyy alkaa petraamaan vähän uusien lenkkipolkkujen suhteen. Tylsyydestä tosin koituu aika ajoin kyrsiintymista koko juoksuun: samat lenkit, samat maisemat, sama pituus, varmaan samat ihmisetkin (!!).

Mutta ei jotain niin pahaa etteikö hyvääkin: nykyisin sitä uskaltaa pikku hiljaa jo laajentamaan tota repertuaariaan kun joku potkii persiille.

Säälittäväähän se ehkä on, mutta mä nyt tulen niin omaa vauhtia että ei muista väliä.

Mä oon välillä kans sen verran tylsä ihminen, et juoksentelen niitä samoja lenkkejä.

Tosin jos tästä nyt alkais jotain pitkää lenkkiä juoksemaan jonnekin Espooseen, niin kyllähän mä siellä jossain vaiheessa eksysin.

Ehkä jos olis navigaattori mukana tai kartta taskussa, ni vois osata himaankin takas.

Joten summasummarun - olen tylsä ja juoksen samoja lenkkejä mitä ennenkin ellei joku satu juoksemaan siinä vieressä ja menetä hermojaan mun tylsyyteen, sit munkin täytyy alkaa petraamaan vähän uusien lenkkipolkkujen suhteen. Tylsyydestä tosin koituu aika ajoin kyrsiintymista koko juoksuun: samat lenkit, samat maisemat, sama pituus, varmaan samat ihmisetkin (!!).

Mutta ei jotain niin pahaa etteikö hyvääkin: nykyisin sitä uskaltaa pikku hiljaa jo laajentamaan tota repertuaariaan kun joku potkii persiille.

Säälittäväähän se ehkä on, mutta mä nyt tulen niin omaa vauhtia että ei muista väliä.

ekakertalaisena harjoittelijana on hyvä lukea muiden kokemuksia.

Itsekin talsin samoja lenkkejä viikoittain. Välillä vain toiseen suuntaan.

lenkkien pidennys on nyt aluillaan ja siihen haen uudet maisemat lähimetsästä.

toisinaan mietin, riittääkö peruskuntoni?

eikös hitaasti hyvä tule

Allekirjoittanut juoksee mieluummin samoja tuttuja kuin aina uusia reittejä. Jotenkin se on henkisesti helpompaa kun tietää tasan tarkkaan mitä mutkan takana tulee. JA edistymistä on toki helpompi seurata. En usko siitä olevan ongelmaa, voihan lenkkien järjestystä vaihtaa ettei joka viikko tahkoa samoina päivinä samassa järjestyksessä. JA välillä vetää vaikka jonkun lenkin kahdesti peräkkäin. Itsellä on käytännössä tällä hetkellä 3 vakilenkkiä joista sitten kasataan erilaisia variaatioita, joskus (nykyään luvattoman harvoin) käyn pururadalla joka on sitten oma lukunsa.

Mutta esim se paljon parjattu Savelan mäki Katujuoksussa ei oo mikään paha, tokalla kierroksella sain siinä itse asiassa monta selkää... mutta sitä onkin hinkattu talven aikana vähintään kaks kertaa viikossa. Tietää vaikka silmät kiinni missä kohdalla on menossa ja montako askelta on mäen päälle!