Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Milloin uusi maraton?


Nainen
 Share

Recommended Posts

Olin juoksemassa Tukholmassa ja helle verotti tavoiteaikaa.:022: Milloin voisi startata uuteen maratooniin? Olisiko Helsinki city maraton elokuussa ok vai liian nopeasti?
Periaatteessa ihan ok, mutta helleriski on edelleen aikamoinen. Melkein kannattaisi katsella jotain hieman syksymmällä olevaa pienemäpää tapahtumaa, jos ei halua uutta hellejuoksua. Syys-lokakuussa on hyviä kisoja ympäri maata.
Link to comment
Share on other sites

Ajallisesti Tukholman ja HCM:n väli on mielestäni oikein sopiva; välissä ehtii alun palautumisen ja lopun keventelyn lisäksi vähän treenatakin. Olen viimeiset neljä vuotta juossut joka vuosi molemmat. -Kuten essu edellä toteaa, on sitten kokonaan eri juttu onko HCM paljoakaan Tukholmaa parempi paikka yrittää ennätystä: lämpöä on viime vuosina riittänyt sielläkin yli +20°C joka kerta.

Link to comment
Share on other sites

Minä taidan olla vähän kajahtanut, kun ajatus helteisestä HCM:stä ei pelota enää yhtään tuon toissapäiväisen hornankattilan jälkeen. Luulisi että kroppa olisi kesän aikana ehtinyt sopeutua lämpöön.

HCM ei tosin ole (ollut) ihan yhtä hyvin huollettu viilennystä ajatellen; sienipisteitä on vain joitakin matkan varrella, ekalta kannattaakin napata sieni mukaan ja kastella sitä juomapisteillä. Suihkujakaan ei ole monta. Joka tapauksessa ajattelin itse ilmoittautua Helsinkiin, kunhan olen ehtinyt muutaman kevyen lenkin tehdä - tarkistaakseni ettei Tukholmasta tullut mitään rasitusvammoja tuliaisiksi.

Sanottakoon kuitenkin, etten ole mikään hurjan kova menijä, vaan tavoitteena on lähinnä nauttia juoksusta ja saapua maaliin hyväkuntoisena. Ennätysjuoksut ovat sitten erikseen.

Link to comment
Share on other sites

Sanottakoon kuitenkin, etten ole mikään hurjan kova menijä, vaan tavoitteena on lähinnä nauttia juoksusta ja saapua maaliin hyväkuntoisena. Ennätysjuoksut ovat sitten erikseen.
Ja tätähän ei helle todellakaan estä - kyllä se niin on (ainakin omien kokemusten perusteella viime kesältä), että helteessäkin vauhti on se pahin "tappaja". Aikaa näitten kisojen välissä on kyllä ihan riittävästi, jos mitään pahempia vammoja ei Tukholmasta vaan saanut.
Link to comment
Share on other sites

Ja tätähän ei helle todellakaan estä - kyllä se niin on (ainakin omien kokemusten perusteella viime kesältä), että helteessäkin vauhti on se pahin "tappaja". Aikaa näitten kisojen välissä on kyllä ihan riittävästi, jos mitään pahempia vammoja ei Tukholmasta vaan saanut.

Toisaalta, jos helle iskee elokuun Helsingin maratonille, niin voi erikoistua "hellemaratoonariksi". Viime vuoden HCM, nyt Tukholma, ei kahta ilman kolmatta, sopisi minun säkälle että saa nauttia kolmannesta hellejuoksusta. Ajallisesti HCM on varmaan ihan fiksu Tukholman jälkeen, suurempi pähkinä purtavaksi on, miten harjoitella tämän väliin jäävän 1 1/2 kuukautta - miten nopeasti saisi vielä lisää vauhtia tähän lönköttelyyn?

Link to comment
Share on other sites

Ajallisesti HCM on varmaan ihan fiksu Tukholman jälkeen, suurempi pähkinä purtavaksi on, miten harjoitella tämän väliin jäävän 1 1/2 kuukautta - miten nopeasti saisi vielä lisää vauhtia tähän lönköttelyyn?
Samaa pohdin viime vuonna HCM:n jälkeen kohti Vantaata: http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=2473

En muistanut laittaa tuohon ketjuun tiivistelmää omista treeneistä enää jälkikäteen, mutta hyvin ne onnistuivat silloin - nopeastihan nuo kopioisi ketjun jatkoksi, kun kotikoneelle ehtii... Tosin sun treenit ovat olleet omiani kovempia jo pitkään, joten ei niistä välttämättä paljon apua ole.

Link to comment
Share on other sites

Ajallisesti HCM on varmaan ihan fiksu Tukholman jälkeen, suurempi pähkinä purtavaksi on, miten harjoitella tämän väliin jäävän 1 1/2 kuukautta - miten nopeasti saisi vielä lisää vauhtia tähän lönköttelyyn?

Muhunkin on näköjään tarttunut jonkinmoinen maratonvirus ja mieli tekisi osallistua HCM:iin. Ja tietenkin parantamaan Tukholman aikaa. Mutta mutta, miten harjoitella järkevästi? Hitaita Pk-lenkkejä vai enemmän vauhtikestävyyttä? En sitten kuitenkaan ole varma, mikä Tukholmassa eniten vaikeutti juoksua siinä alussa : väärä tankkaus vai kisajännitys? Maaliin saavuin kuitenkin hyväkuntoisena ja palautuminen on ollut nopeaa ( olen jo ollut jumppaamassa ja kevyellä juoksulenkillä ). Sen olen kuitenkin oppinut, että jos haluan parempaa aikaa, on juoksumääriä kasvatettava.

Link to comment
Share on other sites

Saas nähdä kuinka minun käy ! Viime talven hiihtopohjien jälkeen aloitin lenkkeilyn huhtikuun loppupuolella, nyt olen juossut kaksi puolimaraa, väliä niillä oli kaksi viikkoa, toisella ennätyskin parani ihan mukavasti. Seuraavan puolikkaan juoksen kahden viikon päästä, siitä kaksi viikkoa kokomara heinäkuun puolivälissä, elo- ja syyskuussa olisi suunnitelmissa vielä puolikkaat ja kauden kruununa lokakuun alussa Kiimingissä kokomara. Olen ajatellut että kisoissa käymällä saa virikettä harrastukseen, samalla hyviä lenkkejä siinä ohessa ja ainakin minulla pitää olla aina joku johon tähdätä, muuten ei välttämättä jaksa vain nylkkästä asfalttia viikosta toiseen. Viikkokilsamäärät ovat pyörineet 30-70 välillä. Kylläkin 70 on aivan enkka. Toivottavasti paikat kestävät, ainakaan vielä ei ole ollut ongelmia..., tällä kirjoituksella tarkoitan sitä että on se aika yksilöllistä kisojen väliin sijoittuva aika...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Muistelen kuulleeni nyrkkisäännön, että pari kolme kisamaraa vuodessa on se maksimi mitä kannattaa tehdä ja kun harjoitusohjelmissa ei yleensä ole pitkät maratonin pituisia, niin samallahan tuo tarkoittaa ylipäätänsä maratonin pituisia lenkkejä. Täällä kuitenkin arvotaan jatkuvasti että onko kuukausi tai 6 vkoa tms. liian lyhyt aika maratonien välillä, musta alkaa näytämään, että henk. koht. ainakin on.

Yhtäällä kaikki toitottelee, että 3 viikkoa ennen maraa pitää keventää ja kuukausi jälkeenpäin levätä ja toisaalla samat tyypit on sitä mieltä, että 8 viikkoa kahden maran välissä on ihan riittävästi, ellei jopa liikaa!

Pieni laskutehtävä: ennen maraa 3 viikkoa kevennystä, maran jälkeen 3 kevennettyä viikkoa = 9 viikkoa kevennystä ennen toista maraa. jos nyt maratonien välissä on vaikka 8 viikkoa, niin toista maraa edeltäville 13 viikolle mahtuu 2 tehokasta treeniviikkoa + 1 maraton. Kenen mielestä kunto kasvaa sillä, että 13 viikon aikana tehdään 2 tehokasta treeniviikkoa, levätään yhteensä 9 viikkoa ja tehdään yksi lihakset-murskaksi-ylipitkä-vauhtilenkki?!

Toisin sanoen: missä treeniohjelmassa suositellaan maratoniin valmistautumiseksi kaavaa 3 vko kevennettyä +1kpl 42km:n vauhtilenkki + 3 vko lepoa + 2vko treeniä + 3 vko kevennettyä ja eikun ennätystä tekemään! Kun tuo kaava kerta ei joka maratonohjelman viimeistelyjaksoon sisälly, niin ei se varmaan ole parasta valmentautumista.

Ennen kauden ekaa maraa itketään että tuliko juostua 5 pykälää liian korkeilla vai matalilla sykkeillä tai syötyä liikaa leipää tai juotua liian paljon urheilujuomia, pitäisikö juoda 5 vai 6 litraa nestettä päivässä, tehdä mäkiä vai juosta intervalleja, käydä vessassa 2 vai kolme kertaa päivässä ja sitten seuraavalle maratonille halutaan lähteä ihan perusasiat persiillään. Mitä järkeä?

Onko tällä palstalla pelkkiä hulluja, täällä alkaa näyttää siltä, että juoksukunto- ja kokemus kulkisi käsikädessä maratonhulluuden kanssa, mistä sitten tuo kolmen maran suositus? Nyt älähtäkää te maltilliset pro-juoksijat, jos teitä onkaan!

Link to comment
Share on other sites

Kyllä tuo palautumiseen ja valmistautumiseen tarvittava aika on varsin yksilöllistä. Voidaan myös käydä juoksemassa muitakin juoksuja kuin ns ennätyskokeiluja joihin valmistautumisen ei tarvitsekaan olla optimaalisella tavalla suoritettu, nämä ovat tietysti yleensä alimatkoja maraton juoksijalle. Hyvän peruskunnon omaava juoksija palautuu maratonista omien lihastuntemusten mukaan noin viikossa, joka ei kyllä kuitenkaan riitä siihen että olisi samassa tai paremmassa vireystilassa kuin kauden ensimmäisessä startissa. Itsellä nyt kolme maratonia takana joissa välit oli 2 ja 3vk ja täytyy sanoa että tuolla tahdilla on aivan varmaa että vauhdit hiipuu syksyyn jollei väliin ota pidempiä aikajaksoja suprkompensaatiota varten. Näihin jaksoihin voi ja tulee tietysti ottaa kovaakin harjoitusta mukaan ja mieluusti myös hetkeksi tyystin vaihtoehtoista ja perusjuoksusta poikkeavaakin jotta harjoitusärsyke muuttuu. Itse otan nopeus ja crosstrainer jakson ja juoksen yhden- kaksi puolikasta ja ehkä yhden rypäsviikon jossa useita lyhyempiä aamu+iltaharjoituksia juosten. Näin toimittuna saatetaan kaivaa helpommin kisakaudella kaksi, ehkä kolmekin varsinaista kuntopiikkiä ennätysyritystä varten. Voi olla että olen väärässäkin?

Link to comment
Share on other sites

KItsellä nyt kolme maratonia takana joissa välit oli 2 ja 3vk ja täytyy sanoa että tuolla tahdilla on aivan varmaa että vauhdit hiipuu syksyyn jollei väliin ota pidempiä aikajaksoja suprkompensaatiota varten.

Toisaalta jos maratonien väli on "liian pitkä", voi tulla motivaatio-ongelmia. Minun on ollut hyvin vaikea Tukholman maran jälkeen motivoida itseäni juoksemaan, kun seuraava todellinen tavoite on vasta syyskuun puolivälissä. Tähän väliin olen ottanut puskista muutaman tapahtuman vireen säilyttämiseksi ja tästä viikosta alkaen menen kahdeksan viikon maratonohjelmalla.

Link to comment
Share on other sites

Yhtäällä kaikki toitottelee, että 3 viikkoa ennen maraa pitää keventää ja kuukausi jälkeenpäin levätä ja toisaalla samat tyypit on sitä mieltä, että 8 viikkoa kahden maran välissä on ihan riittävästi, ellei jopa liikaa!

Nämä tyypit, joihin viittaat lienevät palstan yli-inhimilliset maratonkoneet. Todellakin, omasta näkövinkkelistä katsottuna muutama maratoonari pystyy varsin koviin maratontuloksiin käsittämättömällä kilpailutahdilla. Taitaa olla niin, että nämä palutumisjyrät eivät sen kummemmin keventele tai palauttelekaan, ainakaan siinä mittakaavassa, mitä itse joutuu tekemään, joten ongelmaa treeniviikkojen väliin jäämisestä ei myöskään ilmene.

Itsellänikin tuntuu, että jo puolimaratonin jälkeen menee viikko-pari vähän alavireisesti ja erityisesti henkinen palautuminen kovan lyhyenkin kisasuorituksen jälkeen kestää ja tämä tietysti korostuu maratonin mittaisella matkalla. Selvästi tässä on kuitenkin yksilöllisiä eroja - sen voi todeta näiden muutaman nimeltä mainitsemattoman herran kisaraportteja lukiessa.

Joka tapauksessa luulen, että useimpien kannalta tuo pari täysillä vedettyä maratonia kesässä on se tahti, jolla vielä pystyy optimisuorituksiin ja useampi suoritus alkaa sitten jo nakertamaan tuloksia. Oleellista minustakin on se, että palautumis ja keventelyjaksojen väliin jää riittävän pitkä aika kehittävälle harjoittelulle ja siten sopiva kisatahti riippuu ennenkaikkea näihin hissuttelujaksoihin vaaditusta ajasta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy