Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sepon 4.30 ohjelmasta


Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Hei, olin eilen sillä lenkillä, jossa olisi pitänyt juosta maratonvauhtia, 6.20/km 8-10 km. Keli oli kuitenkin niin älyttömän kuuma, jotain 27 astetta ja se nosti sykkeet ihan kevyessä hölkässä 170, joka olikin sitten lenkkini perussyke. Miten tähän pitäisi nyt suhtautua, sainko harjoituksesta irti ne tehot mitä pitikin kun syke oli noin korkea vai pitäisikö tänään illan viileydessä rykäistä tuolla vauhdilla uusi lenkki. Uuvuttava ajatuskin, koska tuntuu, ettei kroppa oikein palautunut tosta eilisestä helteisestä juoksusta ja sunnuntaina pitäisi jaksaa juosta 24km. Aloin myös panikoimaan, näinkö minulle käy myös Helsingissä elokuussa, sillä silloinhan voi olla myös tosi kuuma. Iik! Apua!

Link to comment
Share on other sites

Ei syytä paniikkiin jos sulla on mara vasta elokuussa, ehdit kyllä vetää pitkiksiä ihan riittävästi sitä ennen. Voit korvata tän sunnuntain pitkän vaikka pyöräilyllä, joka on selkeästi miellyttävämpää näin hellekelillä. Jalatkin tykkää kun saavat vähän erilaista ärsykettä.

Link to comment
Share on other sites

Hei, olin eilen sillä lenkillä, jossa olisi pitänyt juosta maratonvauhtia, 6.20/km 8-10 km. Keli oli kuitenkin niin älyttömän kuuma, jotain 27 astetta ja se nosti sykkeet ihan kevyessä hölkässä 170, joka olikin sitten lenkkini perussyke. Miten tähän pitäisi nyt suhtautua, sainko harjoituksesta irti ne tehot mitä pitikin kun syke oli noin korkea vai pitäisikö tänään illan viileydessä rykäistä tuolla vauhdilla uusi lenkki.

Tämä tulee vähän myöhässä, kun täällä Sepon palstalla on niin paljon juttuja, ettei puoliakaan kerkeä lukemaan.

Maratonvauhtisen treenin päätarkoitus on edetä oikeaa nopeutta, eli maravauhtia. Tämä on pääosin jalkoihin kohdistuva harjoitus, jotta jalat jaksais vispata tätä vauhtia 42.2 km. Jos sykkeet on kuumuuden vuoksi korkealla, niin se ei haittaa mitään, paitsi, että helletreeniä tulee samalla. Pumppua treenataan pienemmillä vauhdeilla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Sepon maraton alle 4:30 -ohjelmassa oli toiseksi viimeiselle viikolle laitettu näin:

11. viikko

Ma Lepo

Ti Juoksu rauhallista 30min

Ke Juoksu 1h, vauhtileikittelyä

To Lepo

Pe Juoksu 1h pk-vauhtia

La Juoksu 30min rauhallista

Su Lepo

Yhteensä. 30km

Eli pk-vauhti olisi noin 6:00 min/km luokkaa. Mutta kuitenkin maratonvauhti on noin 6:20 luokkaa. Eikö tuollaisella pk-vauhdilla pitäisi ennustaa parempaa maratonaikaa?

Link to comment
Share on other sites

Marathon.se:n 2. viimeinen viikko 4:30-ohjelmassa on paljon kevyempi:

ti 4 km kevyt + 2 x 6 x 150m intervalli

to 7 km kevyt

su 7 km vauhtileikittely

Kyllä meikäläisellä reipas vauhti on siinä 6 min/km tai hiukan alle ja sitä jaksaa tepsuttaa puolimaratonin verran, mutta koko matkalla pitää himmailla, että jaksaa maaliin asti. Kevyt tuntuma sitten sitä 6:30 - 6:40 min/km luokkaa.

Toivottavasti maaliviiva ylitetään Tukholmassa siinä 4:29 kieppeillä. Tsemppiä kaikille Tukholmaan matkaaville viimeistelyyn!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy