Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tieto lisää tuskaa?

Juoksu-Unelma
 Share

Recommended Posts

Mitä laajemmin tuohon monimuotoiseen juoksemisen teoriatietoon tulee tutustuneeksi, sitä kummallisemmilta omat treenailutyylit rupeavat näyttämään. Onneksi juokseminen silti tuntuu yhtä hyvältä kuin aina ennenkin.

Mitä olette mieltä, kuinka paljon kuntoilijan, olipa kunnianhimoja tai ei, pitäisi hallita tuosta valtavasta tietomäärästä mitä jo netissä on tarjolla?

Heh, olen paljolti samaa mieltä, että mitä enemmän tietää, sen vähemmän tuntuu tietävän.

Alussa luuli muka olevansa hyvä kun hölkötteli tuota tien vartta. Nyt kun on lukenut kaiken mahdollisen, tuntuu, että en ikinä tule selviämään tavoitteestani. Välillä sykerajat hyppii silmissä ja pk.t ja vt.t vain vilisee ja kauhu kouraisee rintaa, että olen taas tehnyt kaiken väärin :hämmästynyt .

Sitten ei auta muu kuin ottaa järki käteen ja ajatella, että omaksi iloksenihan tätä teen, enkä leipätyöksi.

Toisaalta hyvä, että välillä sairastuu tai selkä jämähtää, on pakko hellittää. Muuten tulee koko hommasta pakkopullaa kun silmät kiiluen laukkoo tavoite silmissä. Kun makaa sängyn pohjalla eikä pääse liikkeelle, on pakko ottaa huumori avuksi. Muistaa taas, että tästähän pitää tulla hyvä olo, eikä yksi velvollisuus lisää.

Toisaalta luettuani nyt aiheesta enemmän, olen huomannut, että yksi harjoitustyyli sopii yhdelle ja toinen pääsee toisella tyylillä samaan tulokseen. On otettava elämäntilannekin huomioon. Esim. tuo tossu.comin treeniohjelma ei käy minulle. Ei ole mitään mahdollisuutta irroittaa kuutta iltaa viikossa juoksuun. Pitää silloin tutkailla toisenlaisia harjoitusohjelmia ja niistäkin muokata itselleen sopiva ohjelma. Ja sitten vain herran haltuun. Kaikkea ei voi hallita ja kaikkea ei voi suunnitella etukäteen. Elämä tuo aina yllätyksiä eteen ja niiden kanssa on elettävä.

Sinulla kuulostaa nuo suunnitelmat niin hyvältä, että en usko mitään hätää olevan. Tietopuoltakin tuntuu mukavasti olevan, joten eiköhän homma luista. Ja ennen kaikkea sitä rohkeutta uskaltaa ja ylittää itsensä. Siinä on jo minusta aikamoinen kannuste. Monella voisi olla kykyjä, mutta ei uskallusta, joten eiköhän sinulla ole se paras tieto hallussasi.

Mitä laajemmin tuohon monimuotoiseen juoksemisen teoriatietoon tulee tutustuneeksi, sitä kummallisemmilta omat treenailutyylit rupeavat näyttämään. Onneksi juokseminen silti tuntuu yhtä hyvältä kuin aina ennenkin.

Mitä olette mieltä, kuinka paljon kuntoilijan, olipa kunnianhimoja tai ei, pitäisi hallita tuosta valtavasta tietomäärästä mitä jo netissä on tarjolla?

..Ratkaisevinta onkin suodattaa tuo kaikki saatavilla oleva tieto

omiin tarpeisiinsa. Treenaatko mielihyvän vuoksi sekä hyvän kunnon?

Mutu-periaate on hyvä perusta kuntoilijalle..toki tietyllä kurinalaisuudella.

Itselläni on motiivina pysyä ikäisekseni hyvässä kunnossa..ja eipä tuo lenkkeily ole minulle mikään päälaji (Ikämiesfutis on) ..sillai letkeesti lasketellenkin pääsee maratonkuntoon ilman ,että tarttee otsanahkaan saada ylimääräistä "ryppyä" sen takia ,että miettii onko just prikulleen tehny kaiken "oikein"

..Ei muuta ku hymyä huuleen jatkossakin !!

Minulla on hieman käväissyt samoja ajatuksia mielessä kuin Juoksu- Unelma sinulla. Vähän tahtoo mennä sekaisin ja tulee hämmentynyt olo kun lukee ja kuuntelee monia asian tiimoilta. Pitää tosiaan kuunnella ja koostaa siitä sellainen paketti joka tuntuu sopivan parhaiten sinulle itsellesi. Tiettyjä faktojahan tässäkin jutussa on.

Minä olen ollut todella kiitollinen täällä saamiini kommentteihin ja vielä kun on ihan vihreä niin on kiva että voi esittää niitä typeriäkin kysymyksiä eikä heti heitetä pihalle. Lukemalla toisten juttuja/ kysymyksiä joihin vastaavat ja kommentoivat jo useita vuosia juosseet ihmiset jää niistä aina jotain "muhimaan" ja saattaa tulla ahaa elämyksiä kun tuolla itsekseen puurtaa.

Jokaisessa asiassahan on niin montaa mielipidettä kun on tekijääkin mutta aina niistä on jotakin hyötyä ja oppia saatavilla.

Aluksi lukiessani kirjoja ja nettijuttuja tuli sellainen aika kaaoottinen olo että mitenkähän tässä nyt oikein voi edes aloittaa kun tuntuu jo niin hankalalta ja minä kun luulin että riittää vaan että juokseee :surullinen

Silti täytyy sanoa että tähän on tullut ihan erilainen mielenkiinto kun on huomannut että tässä tosiaan hyvällä ja järkevällä suunnittelulla todellakin edetään, antaa kummasti motivaatiota ja tavoitteen asettaminen samoin :kädet

Tiedosta on sitten toisaalta myös se hyöty, että löytää nimet niille asioille joita on itsekseenkin tullut pohtineeksi. Suodatuskykyä tämä juoksuteoria tosiaan vaatii, ohjeita on monenlaisia eivätkä kaikki sovellu kaltaisilleni harrastajille, vaan jonkin toisen kaltaisille harrastajille. Kilpailijoilla ja ammattilaisilla on sitten ihan omat ohjeensa ja neuvonantajansa. Sinänsä liikunta ja lihastyöskentely ei ole mikään uusi asia minulle, monenlaista on tullut harrastetuksi vuosikymmenten aikana.

Nyt, kun on tosissaan olevinaan ihan selkeät tavoitteet, tiedosta voisi olla apua harjoittelun suunnittelussa. Onhan noita valmiita, mietittyjä maratonohjelmia, mutta itse en ole sopivaa löytänyt, vaan ne näyttävät olevan suunniteltuja joko vauhtihirmuille tai ihan mummoille. Omassa treenailussa pitää olla paljon joustonvaraa, päivässä kun ei ole niin paljon tunteja kuin saisi olla.

Tärkeää on myös se että jos noudattaa jotain maraohjelmaa niin on oltava johdomukainen, että ei lähde kokeilemaan jokaista juttua mistä sattuu lukemaan tai kuulemaan, huomattavasti varmemmin pääsee tavoitteeseen jos malttaa olla vaihtamatta harjoitus metodeita joka viikolle.

Kiitos huolenpidosta, mutta en noudata mitään valmista vaan ihan itte olen pullani leiponut. Ja saa kai sitä harjoitteluaan vähän tutkiskella aina muutaman vuoden välein sentään? Että pysyvät treenit ja tavoitteet synkassa?