Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Rykäsy Kuusijärvellä!

jupis
 Share

Recommended Posts

Kausi on avattu Kuusijärvellä ensimmäisen Rykäsyn merkeissä :rock:

Ilma oli helteinen ja vesikin suorastaan jopa liiankin lämmintä tämmöiselle vilukissalle. Väkeä oli hillittömät määrät paikalla, selkeästi enemmän kuin vuosi sitten!

Uinti käynnistyi omalta osaltani ihan OK ensimmäiset kymmenet metrit. Sitten ajauduin johonkin sumaan ja iskuja alkoi satelemaan joka suunnasta. Jengillä näytti olevan vähän suunta hakusessa kun yksikin kaveri veti edestäni poikittain suoraan rantaa kohti. No, mulla meni sit tietysti taas pasmat sekaisin, rytmi katosi, henkeä ei saanut... ihan sama juttu kuin Kuopiossa viime kesänä. Tuntui että en pääse edes ekalle poijulle saakka ja päätin jo peruuttaa osallistumisen Perusmatkan kisoihin. Sitten kuitenkin räpiköin ekalle poijulle ja sen jälkeen ajauduin perinteisesti lumpeiden sekaan. Ehkä siitä sit vähän huvituin ja jännitys laukesi. Uintirytmi löytyi ja loppumatka menikin ihan sutjakkaasti ohitellen jopa jengiä, muutama iskukin tuli siinä taas kerättyä. Viimeinen suora on hieman hankala uida kun aurinko paistoi vastaan ja maalia ei meinannut löytyä.

1. Vaihto meni OK, pienessä järkytyksessä tosin yhä. Märkäpuku lensi yltä kuin rasvattuna.

Pyörä kulki hivenen tahmaisen tuntuisesti, mutta ongelmitta ja ohittelinkin jonkinverran porukkaa. Sykkeet oli taas ihan taivaissa, ei uskaltanut edes katsoa.

2. Vaihto Erittäin hyvä!

Juoksu käynnistyi melko tukkoisilla jaloilla, mutta lähti heti kulkemaan OK. Mitä nyt tietysti koko ajan tuntui ihan helvetin pahalta. Kääntöpaikan jälkeen oli vähän huonompi hetki mutta sitten olo taas keveni ja jopa lopun pelätty mäki nousi kevyesti ylös.

Maalissa aika 1.16.40 ja parannusta viime kesäiseen 2min25sek. Jopa uinti oli 10s nopeampi kuin edellisellä kerralla vaikka friikahdinkin tällä kertaa pahasti. Pyörässä parannusta tuli vajaa 2min ja juoksussa 30s.

On tää kyllä tuskainen laji, olis pitäny alkaa golffia pelaamaan tms. Avoveteen on kyl päästävä uimaan vielä ennen perusmatkan kisaa, ehkä ensi Ti Kuusiksella jos paikalla olis muutakin väkeä.

• Replies 95
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Onnea Jupis onnistuneesta rykäsystä.

Minä kävin vain uimassa. Lainaan suoraan sinun tekstiäsi, koska se voisi yhtä hyvin olla minun:

No, mulla meni sit tietysti taas pasmat sekaisin, rytmi katosi, henkeä ei saanut... ihan sama juttu kuin Kuopiossa viime kesänä. Tuntui että en pääse edes ekalle poijulle saakka ja päätin jo peruuttaa osallistumisen Perusmatkan kisoihin. Sitten kuitenkin räpiköin ekalle poijulle ja sen jälkeen ajauduin perinteisesti lumpeiden sekaan.

Oikeasti, mä jo sitä peruuttamista aattelin. Sitten kun pääsin vedestä pois alko lähinnä ketuttaa. Mullakin se jotenkin laukes - taas - se homma, uin rintaa ensin pää pinnalla ja sitten päätä veden alle ja siitä sitten takasin vapariin. Mutta miksi se pitää mennä tuota kautta. Mistä on kiinni?

Mulla se ei tullu kyllä mistään ryysiksestä tai liian kovasta alkuvauhdista, menin rauhallisesti ja kaikki oli mielestäni hyvin. Sitten se vaan tuli. Ens viikolla meinasin käydä vielä uimassa ja varmaan siellä Kuusijärvellä, suurin piirtein jos sais sen menemään.

Tänään tuli vahvistus sähköpostissa ja vähän nauratti. Tästä sinällään kivasta lajista (tosin tällä hetkellä eilinen suosikki moukarinheitto tuntuu kyllä 120% paremmalta idealta) puuttuu täysin ne taviskuntoilijanaiset, joiden joukossa sitä voisi tuntea jotenkin pärjäävänsä. Olen tässä psyykannut itseäni peränpitäjän asemaan.

On tää kyllä tuskainen laji

Riina

Tästä sinällään kivasta lajista (tosin tällä hetkellä eilinen suosikki moukarinheitto tuntuu kyllä 120% paremmalta idealta) puuttuu täysin ne taviskuntoilijanaiset, joiden joukossa sitä voisi tuntea jotenkin pärjäävänsä. Olen tässä psyykannut itseäni peränpitäjän asemaan.

Riina

Mä olin myös mukana, mutta Riinan tapaan vaan uimassa. Eka kerta märkäpuvussa ja eka kerta uintia ylipäätänsä järvessä. Kyllä siinä jo lähdön hetkellä kävi monta kertaa mielessä, että mitä ihmettä mä täällä oikein teen ja että kuka ei kuulu joukkoon. Aikalailla jopa huvitti se tilanne. Uinti ei kyllä oikein sujunut, iski heti paniikki ja hengitys salpautui, kun yritti laittaa pään veden alle, niinpä sitten uiskentelin vaihtelevilla uintityyleillä satoja metrejä muille hävinneenä. Lidl'n märkäpuku tuntui painavan tonnin ja en kyllä usko, että se ainakaan nopeutti menoa, päin vastoin.

Osallitumiskynnys triathlonille kasvoi kyllä nyt aika korkeaksi. Kuten Riinakin tuossa mainitsi, niin kuntoilijatasoiset naiset puuttuivat porukasta kokonaan. Mutta totta tosiaan, en aio tähän yhteen kertaa luovuttaa! Avovesiuinti tosiaan vaatii totuttelua ja uskon kyllä selviäväni uinnista paljon ripeämmin kuhan vaan pääsen tuosta paniikista eroon...

Avovesiuinti tosiaan vaatii totuttelua ja uskon kyllä selviäväni uinnista paljon ripeämmin kuhan vaan pääsen tuosta paniikista eroon...

Jep, paniikki on todellakin tullut pari kertaa tutuksi avovedessä uidessa. Ärsyttävää kun tietää pystyvänsä uimaan ihan OK, mutta hommasta ei sit kuitenkaan tule yhtään mitään kun syke on tapissa, keuhkot huutaa ja rytmiin ei pääse ollenkaan mukaan. Melkein heti startissa huomasin että henkeä piti vetää joka toisella vedolla, eikä pystyynyt rentoon joka kolmannella tahtiin mitä aina normaalisti uin. Sit vielä ruuhka ja suunnistaminen sameassa vedessä jossa näkee maksimissaan oman käden verran.

Harjoitus tähän todellakin auttaa ja veteen täytyisi taas päästä pikaiseen. Viime kesänä mulla meni eka kisastartti just samanlaiseen koomailuun, mutta sen jälkeen ei ongelmaa näin vakavana enää esiintynyt.

Voisin lähteä Kuusikselle uimaan ainakin ensi tiistaina, milloin on varmaan muutakin väkeä paikalla katsomassa varusteita etc. Ja esim. viikonloppu käy myös OK, mut sit varmaan tarvitaan joku tsiigailee kamojen perään.

Tai voihan sitä uida muuallakin esim. vaikka Seurasaaren rannassa (asun Meilahdessa) vai mitenköhän kylmää tuo merivesi vielä on?

Tsemppiä vaan neideille/rouville, älkää nyt luovuttako kun olette hyvään alkuun päässyt!

Kävin ite kanssa eilen ekan kerran uimassa puvulla, outoahan se oli taas vaihteeksi. Kantsii tosiaan varmaan treenailla sitä puvulla uintia alkuun ihan itekseen, eihän siitä mitään tule tuolla hullujen huitojien seassa:thumbsup: .

Hyvin on Jupiksella ajat parantuneet, hieno homma!!!!

Minä ajattelin, että ensi viikolla voisi vielä siellä Kuusiksella uida. Peppi, tuletko sinäkin, voisi olla kivaa palauttelua Tukholmasta?

Minua otti uidessa päähän niin vietävästi, koska minäkin periaatteessa osaan uida ja se on jopa kivaa ja sitten se homma vaan kusee. Ja uidessa mä jo meinasin, että perun koko kisan, kun mä oon niin sikahidas muutenkin. Mutta rannalle päästyäni mua rupes vaan ottamaan päästä, että eihän tää nyt piru vie voi olla näin vaikeeta. Että ei tässä luovuttamassa olla, mutta sisua tää kyllä vähän vaatii.

Riina

Heh, siinä kohtaa missä mä uin ei kyllä ollut ketään hullua huitojaa lähimaillakaan, siellä ne huitoivat satojen metrien päässä. Mutta ei mulla ole aikomustakaan luovuttaa.

Riina, jos olet ens viikolla menossa uimaan, niin jos vaan olen jonkinlaisissa sielun ja ruumiin voimissa Tukholman jälkeen, niin voin tulla mukaan. Tiistai varmaan kävis.

Osallitumiskynnys triathlonille kasvoi kyllä nyt aika korkeaksi. Kuten Riinakin tuossa mainitsi, niin kuntoilijatasoiset naiset puuttuivat porukasta kokonaan. Mutta totta tosiaan, en aio tähän yhteen kertaa luovuttaa! Avovesiuinti tosiaan vaatii totuttelua ja uskon kyllä selviäväni uinnista paljon ripeämmin kuhan vaan pääsen tuosta paniikista eroon...

Siellähän mä olin kisassa, kuntoilijatasoinen nainen! Joten ei ne nyt ihan kokonaan puuttuneet..:)

Eka triathlon takana, ja täytyy kyllä sanoa että yllättävän koville otti. Uinnissa tuli melkein paniikki kun mitään ei nähnyt ja rytmi oli ihan sekaisin. Vaihto oli HIDAS, moni mun jälkeen vedestä noussut kaasutteli ohi kun mä vielä tuusasin vaihtopaikalla. Pyöräilyssä muutenkin moni ukko hurautteli ohi, oma suoritus oli sanotaanko ok, kun en oo reippaampaa pyöräilyä pahemmin harrastanut. Väliaikoja en muistanut tallentaa..

Juoksuun vaihto sujuikin sitten jouhevammin, mutta voi jessus juoksu tuntui aluksi pahalta. Kunhan sieltä kääntöpaikalta pääsi takaisinpäin niin alkoi jotenkin kulkemaan, lopussa untui jopa että voisihan tätä vielä jatkaakin..Mutta joo, koville otti mutta hauskaa (lopulta) oli. Vaikka juoksun alussa kyllä kirosin että mihin mä oon ryhtynyt..Aika oli lopulta 1.24 + sekunteja päälle, ihan tyytyväinen olen vaikka eihän se nyt kummoinen aika ole.

Täytyy vaan todeta että onneksi sitä ei näe itseään juoksemassa uinnin+pyörän jälkeen..

Kyllä ne naiset vähässä on, siis suhteessa. Ja minun vinkkelistä sinun aikasikin oli aika mainio, itsellä Kuopiossa (ja siellä oli sentään 250 m lyhyempi uintimatka) aika muistaakseni 1:30. Kuopiossa taisi olla n 70 miestä ja kymmenkunta naista. Juoksutapahtumissa kuitenkin se kirjo on vähän laajempi.

Mutta joku kumma sisu nostaa päätään ja hitto, mennään niillä mitä on annettu (ja jaksettu/viitsitty treenata).

Minä muuten ekaa kertaa olen tilanteessa, jossa todella olen kaivannut autoa tai autoilevaa puolisoa. Tota kamaa on melkoisesti ja eilen tuli kisapaikalle fillarointia menopaluuna yht. n 40 km. Onneksi ystävä on luvannut minua kuskata sillon kisapäivänä paikalle.

Onnea ekasta kisasta Romu! :thumbsup:

Riina

Onnittelut vaan kaikille eka (tai toka) kisoissa maaliin päässeille ja jupikselle hyvästä parannuksesta. Vähän kauhunsekaisilta nuo kertomukset kyllä kuulosti mutta eiköhän se meno tässä itse kullakin rentoudu kun tulee kokemusta..ja parastahan tässä on se, että homma on riittävän haastavaa. Mä otin treenin kannalta 2x10km vk-ajoa iltahämärissä, hyvin kulki kun molemmat kympit meni melkeen parin viikon takaisen tempon vauhdilla vaikkei ollu ihan kaikki edes pelissä. Ei valitettavasti ehtinyt kuudeksi paikalle.

Muuten, eilen oli veden lämpötila mittarin mukaan +21. Jos lämpimiä piisaa niin mitenkä kuumaksi se menee? Mikäs se on se puvun käytön lämpöraja?

Riina

Vesi oli tosi lämpimän tuntuista pinnasta. Väittäisin jopa että lämpimämpää kuin viime elokuussa edellisen kerran Kuusiksella uidessani.

Kuntosarjassahan ei tietääkseni ole lämpötilarajaa märkäpuvun käytölle. Meikäläisellä ei ainakaan olisi mitään toivoakaan lähteä avoveteen ilman pukua uimaan.