Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kun mamma päätti juosta puolimaratonin...

ankku12
 Share

Recommended Posts

Hei! Uusi tulokas täällä ja haluaisin vinkkejä ja komentteja ajatuksesta juosta puolimaraton loppukesästä/syksyllä.

Juoksemista harrastanut enempi ja vähempi viimeiset viisi vuotta (pari lasta pyöräytetty siinä välissä). Ei ylipainoa ja kuntosalitreeniä tehty peruskunnon ylläpitämiseksi vajaa 2 vuotta. Nyt kesäksi tauko saliharjoittelusta ja keskitytään lenkkeilyyn.

Jaksan juosta 5-10 km lenkkejä (2-3 lenkkiä viikossa ja matkat vaihtelee 5-10 km välillä, kestoltaan n. 35-60 min). Intoa juosta puolimaraton ja haluaisin harjoitteluvinkkiä miten lisätä treeneihin tehoa ja sitä uskoa selvitä urakasta? Miten tästä eteenpäin juoksiharjoittelun suhteen?

Onko realistiset tavoitteet jos tehokkaampaa ja tavoitteellista harjoittelua tulevat pari kuukautta?

Juu onnistuu se. Riippuen siitä kuinka hyvin/paljon jaksat/ehdit/tms nyt treenata, onnistuu joko mainiosti tai sitten hieman heikommin. LÄhinnä tulee mieleen ohjelmastasi se että pidä se 3krt/vko, vaihtele lenkkivauhteja rennosta PK-lenkistä vauhdikkaaseen, ja lisää pitkän lenkin mittaa yli 15 km.n pikkuhiljaa. Itse olin juossut 2-3 krt/vko, pisin lenkki oli ollut 12 km kun ekan kerran selvitin puolikkaan. Loppu oli tuskainen kun lähdettiin matkaan liian lujaa ja matka oli noinkin paljon totuttua pitempi. Mutta kun saat viikon pitkiksen välille 15-20 ja muistat kisassa aloittaa rauhallisesti niin hyvä tulee.

Pisin lenkki n. kolmisen viikkoa sitten tehty (12km) aikaan 1h15min ja palautuminen otti aika lujille kun suht "kylmiiltään" lähdin ja huonosti olin energiaa tankannut. Juoksu kyllä kulki ihan mukavasti. Ainoa vaan, että pitemmillä lenkeillä alkaa tuo mahaoire olla sellainen, että pitäis puskaan juosta isommalle asialle. Ilmeiseesti ei ole suolisto tottunut niin pitkään pikitiellä juoksemiseen vielä.

Muutoin juoksen ne pari lenkkiä yleensä melko "rankkaa" maastolenkkiä jossa vaihtelua tulee pitkistä nousuista, aina tasaiseen maastoon. Juoksusyke suht korkea (kärsin astmaoireista siitepölyaikaan), joten hapenotto kyky tällä hetkellä tosi surkea. Muutenkin tuntuu, että kun kroppa lämmin juoksu kovaa isolla sykkeellä tuntuu ihan hyvältä. Mun perusjuoksu syke on tuolla 150-170 välillä ja taitaa aika korkea olla (ikää 31v)....Mutta jos yritän juosta jollain 120-145 niin menee kävelyksi vallan. Eli tuo korkeahko syke ei tunnu pahalta missään muodossa, ainoastaan pitkissä nousuissa...

Hmm... Mikäli nyt uskon viisaampiani (ja viimeaikojen kokemuksiani myös!) niin tuo kova syke voi sitten kostautua pitemmällä matkalla. Jos kuitenkin koettaisit alkaa osan lenkeistä hissutella vaikka sillä 145 ylärajalla? Oli se tuskaa itelläkin mutta kyllä se siitä. Tietysti sulla ei oo kun kesä aikaa mutta kuitenkin. Se tois toisenlaista kestävyyttä yms yms kehiin kun harjoittaisit myös tuota rauhallista juoksua.

Se ei välttämättä nyt tunnu pahalta kun siihen on tottunut. Kokemusta on. Mutta. Itsellä ainakin sitten loppui paukut 15 km:n jälkeen. Eikä sitä vauhtia saanut lisää vaikka kuinka koetti juosta (siis lenkeilläkään). Nyt kun on hiissannut hiljaa noin3/4 lenkeistä (kappalemäärällisesti), on ihan kuin huomaamatta saanut vauhtia lisää. Kun juoksee kovaa, voi juosta selvästi kovempaa kuin ennen. Tuntuu hassulta näin maalaisen järkeen että hitaasti juoksemalla pystyy juokseen kovempaa mut näin on vaan käyny.

Joku fiksumpi ehkä (taasen) vaivautuu selittään tän asian meille maalaisille...:undecided:

Saisinkohan sinusta kirittäjän projektiini, olen nääs kahden vaiheilla sen kanssa, tähtäänkö syyskuussa puolimaralle vai lähdenkö juoksemaan neljäsosamaraa suunnilleen tuntiin... :highfive:

Mun perusjuoksu syke on tuolla 150-170 välillä ja taitaa aika korkea olla (ikää 31v)....Mutta jos yritän juosta jollain 120-145 niin menee kävelyksi vallan. Eli tuo korkeahko syke ei tunnu pahalta missään muodossa, ainoastaan pitkissä nousuissa...

Kuulostaa aika lailla samoilta nuo sykkeesi, kuin millä itse juoksen silloin kun "annan mennä" (kympin keskisyke 160). Sitten kun treenaan peekoota, pidän sykkeen alle 140 lukemissa ja nykyään silläkin tahdilla onnistuu juokseminen. Ikää minulla on lasissa jo 38v eli senkin mukaan sykkeet pitäisi olla matalampia... tunnustan kyllä, että on paljon mukavampaa juosta vauhdikkaammin, mutta uskon viisaampia ja hidastan. Palautuminenkin on nopsempaa :smiley:

Suosittelen kyllä ottamaan ohjelmistoosi myös noita matalatehoisempia treenejä, vaikkapa niin että juokset sen viikon pitkiksesi matalalla teholla - et matkaa vaan aikaa - eli esim. tavoitteena juosta 1h30min ja sen jälkeen kävelet kotiin. Seuraava tavoite vaikkapa kuukauden päästä juosta pitkällä lenkillä 2h ja taas kävellen kotiin. Näin uskon, että saat puolimaratoniisi niitä tärkeitä voimavaroja nimenomaan viimeisiä kilometrejä ajatellen - syke kun tuppaa nousemaan rasituksen jatkuessa...

Joo täytyypä testata seuraavalla pitkällä lenkillä tuota matalasykkeistä juoksua. Tarkoitus olisi tämä vko vaan ottaa iisimmin flunssan iskettyä, mutta heti kun olo parempi ja pirteämpi täytyy kokeilla tuota alle 140 sykkeen lenkkiä. Varmaan tällaisenä toipilaana ihan hyvä juttu, että ottaa erittäin varovasti eikä kiirehdi lenkille liian aikaisin flunssan jälkeen....

Samaa miettinyt myös, että jos kunto ei puoliskalle riitä niin vois aika huoletta ottaa tuon neljäsosasen haasteeksi...Tampereellahan on tuossa elokuun alussa Tampereen maraton....:)

• 2 weeks later...

Ekaa kertaa uskaltaudun pistämään juttua palstalle, luettua on kyllä tullut paljonkin. Eka puolikas on tähtäimessä tulevana syksynä 2007, 12 vkoa olis aikaa treenata "oikein". Viime syksynä alotin lenkit TOSI mälsäkunnolla, mut niin vain lyyli 40+ intoutuu (ex-lenkkeilyvihaaja) ja kuntoutuukin, niin toivon... Puolikas läpi on ollut mun tavote, jos kohta 2.30 kuullostais paremmalta ;). Testailin tuossa itse max sykkeet , 192 sain nousemaan, pulssi nousee muutenkin aika helposti. Oon nyt koittanut pitää pk-lenkillä sykkeet matalalla, avg 145, joka mun maksimeilla (lepo 54) on 65% kieppeillä. Sanokaa viisaammat ja kokeneemmat treenaajat, onko liian kova syketahti, jos 70-75%:iin nostais, vauhdin sais paremmaks (lue:vähemmän nöyryyttävän hitaaksi :ashamed0001:). Kilsamäärät oon hiljalleen nostanut/nostamassa reilusta 20km:sta päälle 30km/vko. Kommenttia ja neuvoa toivoo hän.

Juoksu on alkanut rullata mukavasti. Välillä alku tukkoista mutta kun kroppa on lämmennyt tuntuu hyvältä. Sykkeitä olen alkanut tarkemmin seuraamaan ja yrittänyt pitää alle 160:ssa, se helpottaa jaksamisen suhteen oikeasti.

Tällä viikolla olen tehnyt kaksi pitkää lenkkiä. Ensimmäinen keskiviikkona (12km pikitiellä) ja tänään maastolenkki suunnilleen saman verran. Molemmat lenkit kulkivat hyvin ja huomasin tuossa tunnin kohdalla, että nythän tää kulkee kuin juna. Vauhti ei päätä huimaa (molemmat lenkit kestivät n. 1t25min) mutta se ei olekaan tässä vaiheessa tarkoitus.

Olen koettanut venytellä lenkkien jälkeen ja kyllähän se seuraavana päivänä tuntuu vähän juostu matka, mutta ei pahalta lainkaan. Tämän aamuinen lenkki oli sellainen, että paukkuja juosta vielä pitemmästikin. Jano ja nälkä alkoi vaivata joten päätin malttaa.

Saas nähdä miten harjoitukset tästä etenevät.....:viheltely: