Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksu, ruokailu ja energian riittävyys


Juha::
 Share

Recommended Posts

Painavana 97 kiloisena(ennen painoin enemmänkin) juoksijana energia on minulla avainasia juoksu lenkkien onnistumisessa. Juoksemisessa toistuu seuraavaa kaava. Alku 20 min juoksua menee hyvin ja vahvasti. 20 min jälkeen jotkut nopeammat hiilarit ehtyvät ja tulee energian takia vaikea vaihe juoksussa 20-35min. Tämän jälkeen juoksu alkaa taas helpottaa ja rupeaa kulkemaan koko ajan paremmin 35min jälkeen. Siispä lähes aina epäonnistuneiden lenkkien syynä on vääränlainen syöminen ennen lenkkiä. Silloin on tullut lähdettyä liian pian ruuan jälkeen lenkille tai syötyä esim. lihaa, joka jumittaa masussa monta tuntia. Paras minulle on syödä hiilaripainotteinen(ei paljoa lihaa) ruoka noin 3 tuntia ennen lenkkiä ja banaani puoli tuntia ennen lenkkiä. Pitkillä lenkeillä on aina nautittu matkan varrella pari banaania, joka auttaa minua pitkillä tosi paljon. Juoksemallani puolimaratonillakin väsähdin viimeisellä kolmanneksella sen takia, että energia alkoi ehtymään, sillä urheilujuomat eivät anna sitä tarpeeksi, vaikka joinkin pari kippoa joka pisteellä. Pari banaania matkan varrella olisi ollut tarpeen. Tämä 20-35min vaikea vaihe on hankala VK lenkeillä, kun pitäis energia puutteesta huolimatta yrittää pitää reipasta vauhtia yllä. Kuinka monta tuntia ennen lenkkiä seuraavat ruuat kannattaisi nauttia että niiden hiilarit auttaisivat parheiten lenkkiä? Banaani, vaalea leipä, ruisleipä, makaroni, durum vehnä makaronit.

Link to comment
Share on other sites

Pikkasen vaikuttaa siltä, että kyseessä ei välttämättä ole lihasten energiajuttu, vaan väsyminen 20-35 min kohdalla johtuu liian kovasta alkuvauhdissa, jonka maitohappoja maksetaan takaisin 20 min kohdalla. Myös kropan paino suhteessa juoksulihasten kestovoimaan saattaa rajoittaa menoa. Miten on 35 min eteenpäin. Onko meno yhtä nopeaa kuin alkumatkasta, vai hidastuuko myös vauhti. Jos kyse on ruuansulatuksesta, niin kyseessä voisi olla mahassa hölskyvä ruoka, joka aiheuttaa epämielyttävää oloa, ja hidastaa menoa, eli lisää vaan taukoa ruokailusta. Tosin olen viime talvena huomannut, että elimistö voi tottua maha täytenä juoksuunkin ihan OK, kunhan lenkki vaan on pk-vauhtinen.

Vaikka paastoisi useita tunteja, niin vielä 20 min kohdalla ei hh-energia lihaksista lopu, jos muuten syö hh-pitoista ruokaa. Ennen energiavajetta vauhti hyytyy nestehukkaan, ja sekin vasta myöhemmin kuin 20 min kohdalla.

Link to comment
Share on other sites

Pikkasen vaikuttaa siltä, että kyseessä ei välttämättä ole lihasten energiajuttu, vaan väsyminen 20-35 min kohdalla johtuu liian kovasta alkuvauhdissa, jonka maitohappoja maksetaan takaisin 20 min kohdalla.

Miksi minua ei voida uskota, jos vartavasten kerron että kysymys ilmiössä on energiasta ja verensokerista. 35 min jälkeen alkava energiatilanteen paraneminen aikaansaa mahdollisuuden juosta kovempaa kuin alkumatkasta. En mielestäni juokse alkua liian kovaa. Kysymys onkin miten tätä energiaongelmaa voisi ehkäistä.

Link to comment
Share on other sites

Kuinka monta tuntia ennen lenkkiä seuraavat ruuat kannattaisi nauttia että niiden hiilarit auttaisivat parheiten lenkkiä? Banaani, vaalea leipä, ruisleipä, makaroni, durum vehnä makaronit.

Tähän en faktaa pysty antamaan, mutta itselleni on tähän asti paras tankkaus tuntunut olevan kaurapuuroannos. Lautasellinen kaurapuuroa 4h ja 2h ennen lenkkiä on tarjonnut loistavan energiansaannin. Vaaleaa leipää, makaroneja ja muita nopeita hiilareita en syö, enkä niitä suosittele. Korkeintaan banaani (ei vielä ruskettunut) kelpaisi pikatankkaukseen tunti-puoli tuntia ennen lenkkiä.

Voisiko kyse olla juuri nopeiden hiilarien aiheuttamasta verensokeripiikistä ja nopea lasku tuo vetämättömän olon... mitä jos jättäisit nopeat hiilarit kokonaan pois lenkkiä edeltäviltä tunneilta? Söisit vaikka täysjyvämakaronia ja ruisleipää ennemmin - tai kaurapuuroa :)

Itsekin raskasrakenteisena juoksijana olen ennemmin huomannut että lenkin ensimmäiset 20min ovat ne tahmaisimmat ja niistä kun selviän, voisin juosta vaikka kuinka...

Link to comment
Share on other sites

Miksi minua ei voida uskota, jos vartavasten kerron että kysymys ilmiössä on energiasta ja verensokerista.

Koska faktaahan on vaan se mitä tapahtuu, se miksi niin käy on pelkää spekulointia (ilman laboratoriotestejä) ja jokaisen oma teoriahan on se oikea. Jonkun mielestä toinen on voinut tehdä väärän diagnoosin, jolloin reseptikin annetaan eri tautiin kuin mitä pyydettiin.

Link to comment
Share on other sites

Voihan se olla, että insuliinitasojen heilahtelu on eri ihmisillä erilaista, vaikka ei sairastaisikaan sokeritautia. Jollekin suklaapatukan syönti kesken lenkin voi tuntua tosi väsyttävältä ja toiselle taas ei ole mitään vaikutusta. En kuitenkaan usko, että elimistö ikäänkuin vaihtaa vaihdetta lyhyistä sokereista pitkin tai hiilihydraateista rasvoihin. Ainakin harjoitelleella ihmisellä rasvat ja hh-energia palavat yhtä aikaa hyvässä sovussa alusta lähtien. Prosenttiosuudet riippuvat lähinnä vauhdista.

Link to comment
Share on other sites

En tiedä mistä johtuu mutta joskus olen huomannut lenkillä että jossain vaiheessa tulee tosi raskas vaihe eikä jaksais millään. Sitten kun vaan sinnittelee niin hetken päästä jaksaa taas vaikka ja kuinka.

Lähinnä tainnut tulla jos on vähän "huonossa hapessa" = väsynyt, huonosti syönyt tai jotain. Viime aikoina tätä ei ole esiintynyt. Tässä kun mietin, tainnut tulla silloin kun juoksin "ainatäysii", nyt kun mukana kuvioissa on myös PK:ta, ei vastaavaa ole ollut. Kysyjä ei mainitse tuleeko ko. olo myös rauhallisella lenkillä vai vain VK:lla?

Sinällään ainakaan omalla kohdalla en tuohon alkuvauhtiin/hapottamiseen usko koska silloin menee reidet tönköiks. Ja tuo olo ei ole samanlaista, on vaan sellainen tosi raskas, väsynyt ja voimaton olo. Ihan kuin ei sitä energiaa olis. Ja sitten sitä taas löytyy jostain.

Link to comment
Share on other sites

Kysyjä ei mainitse tuleeko ko. olo myös rauhallisella lenkillä vai vain VK:lla?

Kyllä se molemmilla tulee, tosin VK:lla tietysti enemmän. PK:lla se ei ole useinkaan pahakaan ongelma, kun ei tarvitse juosta "reippaasti". Kokeilin kerran suklaa patukkaa, sen 20-35min energiavajeen täyttämiseksi, mutta se veti entistä väsyneemmäksi. Tosiaan minulla verensokeri on herkkä, lenkki on pilattu, jos nautin ennen sitä kahvia tai puhdas sokeri ruokia.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy