Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Onko palautuminen tarpeen?


Juha::
 Share

Recommended Posts

Hei, Olen roteva(97kg) juoksun harrastaja ja tähtäimessä on puolimaratoni ajan parantaminen.

Juoksen tällä hetkellä noin 3 viikolla kuukaudessa pitkän lenkin 1.5-2 tuntia ja yhden kovempivauhtisen lenkin viikossa. Peruslenkkien pituus on nyt noin 45min.

Olisi kysymyksiä palautumisesta. Pitääkö olla palautunut edellisestä lenkistä jotta kannattaa lähteä uudelle lenkille? Pitkille ja VK lenkeille kait kannattaa lähteä suht. tuoreilla jaloilla mutta kannattaako PK:ta tehdä väsyneillä jaloilla? Palaudunko ollenkaan jos lähden aina PK lenkille väsyneillä jaloilla?

Kovavauhtisten lenkkien(1 vk) jälkeen usein on tuntunut että palautuminen siitä tuntuu kestävän hyvinkin pitkään. Monta päivää. Monesti onkin tuntunut siltä että

olen onnistunut hukkaamaan juoksukuntoni pitkäksi aikaa yhdellä ehkäpä liian rasittavalla kovavauhtisella lenkillä(30min). Kuinka monta lepopäivää pitäisi pitää VK harjoituksen jälkeen? Niin pitkäänkö että jalat tuntuvat taas tuoreilta? Jos kovin monta lepopäivää pitää, niin harjoituksia viikossa ei tule kovin montaa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä VK-lenkin jälkeen voi lähteä lenkille vaikka seuraavana päivänä, kunhan tekee paluttavan PK-lenkin. Juoksee matalilla sykkeillä ja suhteellisen lyhyen lenkin. Minun käsittäkseni tällainen lyhyt paluttava lenkki palauttaa paremmin kuin pelkkä lepo. Itse juoksin eilen 13,3 km kovaa ja aion tänää tehdä jonkinalaisen palautuslenkin.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä VK-lenkin jälkeen voi lähteä lenkille vaikka seuraavana päivänä, kunhan tekee paluttavan PK-lenkin. Juoksee matalilla sykkeillä ja suhteellisen lyhyen lenkin. Minun käsittäkseni tällainen lyhyt paluttava lenkki palauttaa paremmin kuin pelkkä lepo. Itse juoksin eilen 13,3 km kovaa ja aion tänää tehdä jonkinalaisen palautuslenkin.

Samaa mieltä edellisen kanssa. Palauttava lenkki yhdessä venyttelyn kanssa auttaa lepoa enemmän. Ehkä tuon VK-lenkin loppuunkin voisi ottaa jo palauttavaa hölkkäilyä?

Link to comment
Share on other sites

Jos VK-lenkkiä seuraavana päivänä olo on tosi uuvahtanut, niin minusta sitten kannattaa suosiolla levätä. Jos koko ajan treenaa väsyneenä, niin se vaan kuluttaa eikä kehitä. Tekee sen PK-lenkin sitten sitä seuraavana päivänä. Voihan se VK:a seuraavan päivän palauttava harjoitus olla sitäpaitsi muutakin kuin juoksua/hölkkää, esim. sauvailua tai rauhallista fillarointia. Itse palauttelen välillä muullakin kuin juoksulla ja ei se tuloksia ainakaan ole heikentänyt, päinvastoin!

Link to comment
Share on other sites

Hei, Olen roteva(97kg) juoksun harrastaja ja tähtäimessä on puolimaratoni ajan parantaminen.

Juoksen tällä hetkellä noin 3 viikolla kuukaudessa pitkän lenkin 1.5-2 tuntia ja yhden kovempivauhtisen lenkin viikossa. Peruslenkkien pituus on nyt noin 45min.

Olisi kysymyksiä palautumisesta.

Ei noilla taustatiedoilla voi spekuloida vielä juuri mitään. Auttaisi, jos tietäisi: ikä, pituus, harjoituskerrat/-määrät, juoksuhistoria, tuloksia, tavoitteet jne.

Jos pituutta on alle 190 cm, ensimmäinen arvaus aiheeseen liittyen on, että ehkä palauttavat lenkit pitäisi tehdä esim. sauvakävellen.

Link to comment
Share on other sites

Ikä 38, paino 97kg, pituus 180cm, juostu yksi puolimaratoni 2.26, Harrastettu juoksua monta vuotta hiljalleen lisäten määrää. Kaksi edellistä vuotta on harjoiteltu aika ahkerasti eli 4-5 kertaa viikossa lenkki. Tavoitteena puolimaraton ajan parantaminen. Parin vuoden tähtäimellä alle kahden tunnin olisi jo tyydyttävä.

Link to comment
Share on other sites

Tässähän oli aiheeseen liittyen toinen topic... eli kuinka painonpudotus parantaa kilometriaikoja. Luulisin, että sinun (kuin myös itseni) kohdalla se voisi olla melko ratkaiseva tekijä... viiden kilon pudotuksella voi saada jo melkoisia tuloksia :ruoska:

Helppohan se on puhua. Se painon pudottamisen helppous riippuu paljon siitä, minkälaiset perintötekijät ja perusruumiinrakenne on. Minulla ne ovat hoikkuudelle epäedulliset. Eikä pelkkä paino kerro yksistään, kuinka paljon turhaa ihmisellä on. Viittaan siis ruumiinrakenteeseen. Ja kun katsoin laskurilla painon pudotuksen vaikutusta juoksuaikaan, niin minusta se on yllättävän pieni.

Link to comment
Share on other sites

Helppohan se on puhua. Se painon pudottamisen helppous riippuu paljon siitä, minkälaiset perintötekijät ja perusruumiinrakenne on. Minulla ne ovat hoikkuudelle epäedulliset. Eikä pelkkä paino kerro yksistään, kuinka paljon turhaa ihmisellä on. Viittaan siis ruumiinrakenteeseen. Ja kun katsoin laskurilla painon pudotuksen vaikutusta juoksuaikaan, niin minusta se on yllättävän pieni.

Kuka on väittänytkään, että painonpudotus olisi helppoa? Jos se sitä olisi, tuskin minulla olisi enää mitään pudotettavaa.. :smiley:

Millainen ruumiinrakenne on "hoikkuudelle epäedullinen", tarkoitatko raskastekoista ja lihaksikasta? Lyhytjalkaista ja pitkäselkäistä? Olkoon ruumiinrakenne mikä tahansa, niin kyllä sen 5kg pudotettavaa löytyy ihan varmasti. Paino ei todellakaan kerro siitä, paljonko ihmisellä on turhaa, mutta vyötärönympärys kertoo... Elimistöllehän on epäedullisinta kaikki se massa, joka sijaitsee vyötäröllä (miesten suositeltava maksimiympärys 90cm, naisten 80cm) eli jos noihin mittoihin pääset, niin uskon väitteesi ja perun kaikki puheeni laihdutuksen vaikutuksista :thumbsup: Nojoo... tämä ei sinänsä liity siihen, parantaako laihtuminen kilometriaikoja, mutta kunhan vaan paasaan...

Link to comment
Share on other sites

Ikä 38, paino 97kg, pituus 180cm, juostu yksi puolimaratoni 2.26, Harrastettu juoksua monta vuotta hiljalleen lisäten määrää. Kaksi edellistä vuotta on harjoiteltu aika ahkerasti eli 4-5 kertaa viikossa lenkki. Tavoitteena puolimaraton ajan parantaminen. Parin vuoden tähtäimellä alle kahden tunnin olisi jo tyydyttävä.

Vaikuttaa siltä, että aika äärirajoilla treenaat. Noilla spekseillä mikään juoksulenkki ei ole palauttava.

Kun treenaa tavoitteellisesti ja riskirajoilla, kannattaa pitää tarkkaa päiväkirjaa, kirjata tuntemuksia ja kokeilla eri juttuja. Kokeile vaikka miten vaikuttaa, jos korvaat yhden juoksulenkin uinnilla.

Link to comment
Share on other sites

Millainen ruumiinrakenne on "hoikkuudelle epäedullinen", tarkoitatko raskastekoista ja lihaksikasta? Lyhytjalkaista ja pitkäselkäistä? Olkoon ruumiinrakenne mikä tahansa, niin kyllä sen 5kg pudotettavaa löytyy ihan varmasti.

Kyllä ero luonnostaan hoikkien ja rotevien ihmisten välillä vaikuttaa tähänkin. Hoikalla 90cm vyötärö on eri asia kuin 90cm vyötärö esim. minulla. Tätä ei oteta huomioon kun julistetaan noita vyötärönympärys tavotteita. Minulla 90cm vyötärössä vatsalihakset erottuisivat jo aika tiukkana kun luonnostaan hoikalla 90cm olisi pyöreä kaljavatsa kumpu.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy