Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lihakset jumissa

spirou
 Share

Recommended Posts

Viimeisen vuoden olen harjoittellut ainoastaan kuntopiirillä kerran viikossa, aiemmin aika paljon kuntosali harjoittelua, ja kesällä 2005 juoskuharjoittelin kaksi kuukautta puolimaratonia varten, joka sitten meni 2.08. Nyt olen taas aloittamassa juoksemisen, mut näin alussa, pakarat, takareidet ja pohkeet menevät ihan jumiin. Ensimmäiset kaksi kilometriä ovat ihan tuskaa, sitten menee vähän helpommin, mutta seuraavana päivänä olen kipeä samoissa paikoissa. Juoksen noin 6.5-7.5 min./km vaihtelevalla alustalla 4-8 km. Onkohan tämä ihan normaalia kun en ole tottunnut juoksemiseen vai? Yritän hiukan venytellä lenkin jälkeen vaikka se ei todellakaan mitään mielihommaa ole mulle. Mulla on selvä ylipaino (181 cm/99 kg). Onko kellään mitään suosituksia millä sais lihaksisto toimimaan paremmin. Olen huomannut että jos vedän joku nopeampi spurtti niin silloin ei ole samanlaisia ongelmia, mutta heti kuin siirryn normaali vauhtiin niin taas...

Voisiko olla, että kuntosali- ja kuntopiiriharjoittelulla olet "lyhentänyt" lihaksiasi, jos et - kuten mainitsit - pidä venyttelystä? Maitohappoa kertyy myös helposti jos juokset liian korkeilla sykkeillä, mikä on vauhtisi ja/tai sykkeesi?

Juoksu sujuu parhaiten hyvin lämmenneillä lihaksilla. Itse suosin seuraavaa tapaa, eli alkuun 1-2km reipasta kävelyä, sen jälkeen venyttelyt:

- lonkankoukistajat

- etureidet

- takareidet

- pohkeet

- pakarat

Venytä nykimättä n.10sek/lihasryhmä. Sen jälkeen vasta juoksuaskelia ottamaan ja ongelmia tulee paljon vähemmän.

Juoksun jälkeen myös samanlaiset lyhyet venytykset ja tietysti mieluiten illalla tai seuraavana päivänä lyhyt lämmittely ja pitkät 30sek venytykset kaikille lihasryhmille. Itse tykkään myös palautella lihaksia kevyellä pyöräilyllä tai spinningillä juoksua seuraavana päivänä.

Nämä siis aloittelevan juoksijan juttuja, kokemusperäistä ja osin luettua :)