Jump to content
Juoksufoorumi.fi

maksimisykkeen ylitys

kaijamoo
 Share

Recommended Posts

moro!

eilen spinning- tunnilla revittelin ihan normaaliin tapaan. aloin treenin jälkeen tarkistamaan sykemittarista tietoja ja olin pudota persuuksilleni, kun löysin lukemat maksimisykkeestäni. parhaimmillan pumppu oli tuottanut mittariin lukeman 207.

olen 36- vuotias nainen ja en ole ennen tuollaisia lukemia saanut. joskus esim. body combatissa on sykkeet ollu korkeimmillaan 185-187. pitääkö tuollaisista lukemista huolestua? vai olla onnellinen kun kone on kovassa kunnossa? outoa kun ei tunnu mitenkään olo huonolta, päinvastoin.

onhan meillä moilasilla nää urheilugeenit ihan luonnostaan, mutta lukemat on aika hurjat. "täti" vetää 13- vuotiaan maksimisykkeellä. :-]

:1Snoopy-08:

-kaijamoo

"täti" vetää 13- vuotiaan maksimisykkeellä. :-]

Tämä setä on saanut olikose 230 bpm, onko se sitten -10 v lukema? Näin kävi mm. laskettelurinteessä, hiihtohississä. Mittari taisi mitata jotain sähkömagneettista kenttää, ei kantajansa sykettä. Joitain muitakin kummallisia ylimaksimaalisia lukemia olen saanut aikaiseksi, olen tulkinnut ne häiriöiksi, syynä lähinnä voimakas sähköverkko.

Yksi -- joskin ilmeisesti epätodennäköinen -- vaihtoehto on tietysti rytmihäiriö.

moro!

eilen spinning- tunnilla revittelin ihan normaaliin tapaan. aloin treenin jälkeen tarkistamaan sykemittarista tietoja ja olin pudota persuuksilleni, kun löysin lukemat maksimisykkeestäni. parhaimmillan pumppu oli tuottanut mittariin lukeman 207.

Äkkiseltään kuulostaa mittausvirheeltä joita tulee säännöllisen epäsäännöllisesti. Oma mittarini (Polar RS800sd) tallentaa harjoituksen ajalta myös sykekäppyrät ja välillä niissä näkyy outoja piikkejä. Suurin osa mittareista tallentaa tuon harjoituksen maksimisykkeen ja pelkästään sen analysointi saattaa vääristää totuutta em. piikkien vuoksi.

Mun vanha polarin mittarini näyttää aina häiriön sattuessa muistaakseni 235 tai 238. Tuollaisia häiriöitä tulee esim. muista mittareista, suurista sähkölinjoista ym. Oletko varma, ettei sun todellinen maksimisykkeesi ole noin korkea? Sehän kuitenkin vaihtelee ihmisillä aika paljon? Toki sen pitäisi jo tuntua tosi pahalta joka tapauksessa, jos liikutaan oikeasti maksimissa. Itse en ole viime aikoina saanut kuin 182-183 lukemia, mutta toisaalta en ole tehnyt sellaisia harjoituksia, joissa käytäisiin oikeasti maksimissa.:action-smiley-073:

moro!

olen 36- vuotias nainen ja en ole ennen tuollaisia lukemia saanut. joskus esim. body combatissa on sykkeet ollu korkeimmillaan 185-187. pitääkö tuollaisista lukemista huolestua? vai olla onnellinen kun kone on kovassa kunnossa?

Kannattaa tutkia sekin vaihtoehto, ett sun aiempi oletus max-sykkeestä olis väärä, eli riippumatta lajista max-syke on max-syke. Eri lajeissa sen voi saavuttaa eri tavoin, toisessa helpommin toisessa hieman työläämmin. Vertaatkohan max-sykettäsi n. 187 johonkin laskennalliseen kaavaan vai onko se rasitus- ym.- testein todettu ?

Lisäksi korkean sykkeen voi tietenkin aiheuttaa ulkoinen häiriö, kun mulla tietyllä lenkillä samalla kohtaa syke hyppää >240:een (voimalinja tien yli).

Eli noilla tiedoin ei pysty päättelemään mikä on väärää, mutta se antaa vinkkejä siitä, että voisi tehdä jotain sellaista, mistä varmasti saa tämän hetken max-sykkeen testattua. Josko käviskin niin, et se 207, olkoonkin korkea tai ei, olis oikea.