Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Suunnitelmat uusiksi - pikaiset neuvot tarpeen

sannaelina
 Share

Recommended Posts

Olin aikeissa osallistua Terwamaratonille 26.5., mutta loukkasin kaksi päivää ennen maratonia polveni juoksukunnottomaksi. Harjoittelu on syksystä asti sujunut hyvin, ja olen omiin resursseihini nähden hyvässä kunnossa. Loukkaantuminen olikin ankara pettymys ja kova takaisku.

Nyt polvi kuitenkin sallii jo lenkkeilyn, ja uudeksi tavoitteekseni olen ajatellut ottaa Forssan Suvi-illan 16. kesäkuuta. Olen suorittanut aiemmin yhden maratonin. En oikein osaa sanoa juossut, sillä muutaman vuoden takainen suoritus Helsingin helteessä oli kaikkea muuta kuin onnistunut. Ouluun asettamani tavoite oli 4.20-4.30 luokkaa.

Nyt mieltäni askarruttaa kuinka toimia nämä vajaat kolme viikkoa ennen maratonia. 5.5. juoksin n. 30 km ja seuraavina viikonloppuina 16 ja 14. Valmistautuminen sujui oikein mallikkaasti viimeisiin päiviin asti, kunnes... Kunto on siis ilmeisesti kohdallaan, mutta tarvitsen neuvoja uuteen viimeistelyyn.

Ehkä kannattaisi tällä viikolla juosta maximi-määräviikko. Eli juokse kilometrejä noin saman verran kuin parhaimmilllasi valmistautumisjaksollasi... ja tulevana viikonloppuna pitkä lenkki noin 25 km.

Sen jälkeen seuraavalla viikolla noin 65 % tuosta maximi-määräviikosta ja viimeisellä viikolla noin 30 % maximi-määräviikosta. Toiseksi viimeisellä viikolla voisit juosta yhden noin 10 km:n maratonvauhtisen lenkin, sen jälkeen vain herkistelylenkkejä.

Itselleni kävin kerran vähän vastaavalla tavalla ja tällä tavalla toimiessani olin ainakin itse tyytyväinen kunnon pysymiseen ja itse juoksupäivän vireeseen.

Kiitos neuvoista ja myötätunnostakin! Tänään sain tulehduskipulääkekuurin ja Voltaren-geeliä. Asiantuntevan lääkärin ohjeena oli korvata tämän viikon treenit vesijuoksulla ja siirtyä ensi viikolla normaaliin polven kuormitukseen. Suvi-iltaa harkitsen tilanteen mukaan. Onhan noita maratoneja onneksi pitkin kesää ja syksyä.