Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ravitsemuksesta ja lisäravinteista (magnesium ja sinkki)


eras
 Share

Recommended Posts

En löytänyt tältä foorumilta "lokeroa", jonne tälläisesta aiheesta voisi kirjoitaa, joten kirjoitan tänne..

Eli .. Jos treenaa maratonille, on terve, syö hyvin normaalia (hiilidyhraattipitoista) ruokaa, käyttää urheilujuomia (esim. Dexal light) palautusjuomia (Malto6+Whey3, ainakin pitkien lenkkien jälkeen), niin tarvitaanko tämän lisäksi vielä jotain lisäravinteita ?

Tämä kysymys heräsi, kun eräs luontaistuotekaupan myyjä alkoi myymään erästä magnesium+sinkki-valmistetta ja väitti että ko. aineita ei saa normaaliruusta (eikä kaikista urheilujuomistakaan ?) ja urheilja niitä tarvitsee. Onko todella näin ?

Mitään ongelmia en ole ainakaan vielä havainnut ravinnon suhteen..

Link to comment
Share on other sites

Syön treenikaudella normaalia ruokaa, pääasiassa terveellisesti, mutta eipä tässä mitään huippuja olla ja karkkia ja pizzaa tulee syötyä viikoittain. Tuskin kukaan meistä treenaa niin paljon että tarvitsisi hiilihydraattipitoisempaa ravintoa reenikaudella.

Maratoniin valmistautuminen on sitten asia erikseen. Normaalit hiilihydraatti- ja nestetankkaukset kuuluvat kuvioon. Itse syön kisaa edeltävinä päivinä magnesiumia yhden tai pari tabua per päivä, joilla olen todennut olevan kramppeja ehkäisevää vaikutusta. Samoin suolaa tulee käytettyä ripaus tavallista enemmän. Mitään sen kummempia kikkailuja ei tälläinen <3 tunnin juoksijakaan tarvitse.

Jos oikein tarkka haluaa olla niin voi käydä mittauttamassa vitamiiniklinikalla oman kehon vitamiini-, hivenaine- ja rasvapitoisuudet. Itselläni todettiin puoli vuotta sitten perusteellisessa testissä mm. B12 vitamiinin puutostila, pari piikkiä perseeseen ja B-lisää olen syönyt siitä lähtien. Tällä hetkellä tilanne alkaa olla kutakuinkin normaalitasolla. Nämä hommat kuitenkin ovat niin yksilöllisiä että mitään suosituksia on mahdotonta antaa. Perusruokainen perusjantteri ei kuitenkaan pääsääntöisesti tarvitse mitään lisiä.

Link to comment
Share on other sites

Tämä kysymys heräsi, kun eräs luontaistuotekaupan myyjä alkoi myymään erästä magnesium+sinkki-valmistetta ja väitti että ko. aineita ei saa normaaliruusta (eikä kaikista urheilujuomistakaan ?) ja urheilja niitä tarvitsee. Onko todella näin ?

Kyllähän elimistö noitakin tarvitsee. Magnesiumia mm. kramppien ehkäisyn kuten aiemmin todettiin. Kyllä niitä treenaukseen saa tarpeeksi ihan ruoasta, mutta tosiaan maratonia varten valmistauduttaessa lisä on hyödyksi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Magnesium löytyy infoa vaikutuksista ihmiseen. Varmaan sama myös sinkin kohdalla. tähän liittyen tärkeimmät varmaankin "Hyviä magnesiumin lähteitä ovat täysjyvävilja, kasvikset, kala ja liha eli terveellinen perusruoka." ja "Sinkkiä on runsaasti lihassa, maksassa ja yleensä juustossa. Kasviksista sinkkiä on runsaasti täysjyväviljassa, auringonkukan- ja kurpitsansiemenissä, pähkinöissä sekä venhänalkoissa ja -leseissä." Toloselta löytyy sinkistä enemmän: http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/sinkki_syvallinen_katsaus.html

Jos ei muuten sinkkiä tarvitse niin sillä on ainakiin libidoon liittyvä vaikutus ;)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos tiedoista..

Mulla ei ole ikinä ollut maratoneilla kramppeja ja nyt kun seuraavaan marotoniin on alle 2 viikkoa, niin en taida uskaltaa tehdä poikkeavia muutoksia ravintopuolella ennen sitä.

Täytyy varmaan käydä jossain testissä, jossa ne voidaan määrittää magnesiumin puute. Wikipediassa mainittiin jostain verikokeesta..

Kuinkahan nopeasti magnesium-pitoisuudet vaihtelee elimistössä ?

Link to comment
Share on other sites

http://www.antioxidant.fi/

Perusteellinen testi jossa mitataan elimistön kaikki mahdolliset aineet maksaa noin 600 - 800 e. Jos kukkaro on kireä sisällön voimasta niin suosittelen. Omalla kohdallani hyöty oli ilmeinen. (en muuten tarkoita että kukkarossani olisi hirveästi ylimääräistä) Mulla todettiin siis mm. B vitamiinin puutostila sekä enemmän tai vähemmän vajetta noin 4-5 muussa, mm. sinkki(!), kupari ja mangaani. Niitä on sitten korjailtu tässä vajaan puolen vuoden aikana kuntoon syömällä runsaasti erilaisia pillereitä.

Itse asiassa menimme vaimon kanssa tuonne alunperin anopin suosituksesta sen vuoksi että emme onnistuneet saamaan alkuun perheenlisäystä 3 vuoden yrityksestä huolimatta ("pk-rynkytyksellä"), kunnes korjasimme vitamiinitasot kuntoon ja voi'la vaimo pamahti raskaaksi 3 kk tasapainotuskuurin jälkeen. Ehkä tuolla oli vaikutusta raskauteen ehkä ei mutta uskomme sen olleen ainakin yksi osatekijä kokonaisuudesta. En kiellä sitä etteikö tuosta olisi ollut hyötyä myös maratonharrastukselleni.

Link to comment
Share on other sites

Jäi myös kiinnostamaan tuo Professorin mainitsema vitamiiniklinikka. Mikä ja missä?

Minulla on ollut noita kramppiongelmia. Urbaanit legendat suosittelevat siihen magnesiumia, joita olen sitten kausittain napsinut. No, kun oli muuten asiaa työterveyslääkärille, kysyinpä samalla suonenvedoista. Vastaukset olivat jotain zilja dilja uubi duubi, mutta lekuri otatti verikokeen ja siitä magnesiumin ja muutaman muun hivenaineen pitoisuudet. Olivat normaalit. En jatkanut magnesiumin syöntiä ja krampit ovat vähentyneet, kuin omia aikojaan.

Mutta tarinan opetus: ihan tavallinen työterveyslääkäri tai varmaan jopa kunnan terkkari osaa mitata magnesiumit sun muut.

Link to comment
Share on other sites

Minulla on ollut noita kramppiongelmia. Urbaanit legendat suosittelevat siihen magnesiumia, joita olen sitten kausittain napsinut.

Tuntuu olevan yleistä. Itse kärsin aikaisemmin toistuvista yökrampeista pohkeissa ja takareisissä (nämä vasta olivatkin kivuliaita). Krampit vähenivät juoksun aloittamisen jälkeen mutta niitä oli silti aina välillä. Nyt olen vetänyt magnesiumlisää napin päivässä ja huolehtinut nestetasapainosta hartaasti eikä ole ollut kramppeja n. 5 kuukauteen. Oikeastaan krampit sinänsä ei häiritse mutta kun kaksi kertaa tuli krampin jälkeisenä päivänä rasitusvamma, aloin suhtautua asiaan vakavasti. Molemmissa sama kuvio: yöllä kramppi pohkeessa, heti aamusta pitkis ja lenkin lopussa vamma samaan jalkaan. Jos kaikesta huolimatta noita kramppeja tulee, niin ainakaan en tee enää pitkää heti aamusta ;-).

Uskoisin että oma kramppiongelmani on helpottanut pääasiassa nestetasapainosta huolehtimisen seurauksena. Aikaisemmin join enemmän kahvia kuin vettä ja olin kuiva kuin kapakala. Mutta voihan tuolla magnesiumillakin olla osuutensa vaikka monesti sanotaan että ravintolisät ovat melko turhia, suurin osa jää imeytymättä. Oikeastaan ihan sama kunhan krampit pysyvät poissa. Vähän niinkuin Lydiardin ajatuksia mukaillen: voi olla että mulla on Nurmijärven kallein kusi mutta magnesiumnapeista en luovu.

Link to comment
Share on other sites

Tuntuu olevan yleistä. Itse kärsin aikaisemmin toistuvista yökrampeista pohkeissa ja takareisissä (nämä vasta olivatkin kivuliaita). Krampit vähenivät juoksun aloittamisen jälkeen mutta niitä oli silti aina välillä. Nyt olen vetänyt magnesiumlisää napin päivässä ja huolehtinut nestetasapainosta hartaasti eikä ole ollut kramppeja n. 5 kuukauteen. Oikeastaan krampit sinänsä ei häiritse mutta kun kaksi kertaa tuli krampin jälkeisenä päivänä rasitusvamma, aloin suhtautua asiaan vakavasti. Molemmissa sama kuvio: yöllä kramppi pohkeessa, heti aamusta pitkis ja lenkin lopussa vamma samaan jalkaan. Jos kaikesta huolimatta noita kramppeja tulee, niin ainakaan en tee enää pitkää heti aamusta ;-).

Uskoisin että oma kramppiongelmani on helpottanut pääasiassa nestetasapainosta huolehtimisen seurauksena. Aikaisemmin join enemmän kahvia kuin vettä ja olin kuiva kuin kapakala. Mutta voihan tuolla magnesiumillakin olla osuutensa vaikka monesti sanotaan että ravintolisät ovat melko turhia, suurin osa jää imeytymättä. Oikeastaan ihan sama kunhan krampit pysyvät poissa. Vähän niinkuin Lydiardin ajatuksia mukaillen: voi olla että mulla on Nurmijärven kallein kusi mutta magnesiumnapeista en luovu.

Luulen, että minulla krampit ovat vähentyneet liikuntaharrastuksen ja erityisesti juoksemisen aloittamisen vuoksi. Söin jossain välissä magnesiumejakin. Krampit vähenivät. Mutta niin ne vähenivät, kun lopetin magnesiumin käytön. Yökrampit ovat nykyään aika harvinaisia, samoin uidessa.

Muutama vuosi sitten kun aloitin uimisen, pääsin noin kilometrin ja sitten alkoi jostain kramppaamaan -- jalkapohja, pohje, sääri, molemmat,... Sitten raja siirtyi vähän kerrallaan ylöspäin, kunnes uidessa ongelma on enimmäkseen poissa, ainakin jos uin ja juoksen säännöllisesti. Tuntuu, että taukojen tai uinti- ja juoksukertojen vähentäminen näkyy heti kramppiherkkyytenä.

Juu, reisikrampit ovat ikäviä. Jonkun kerran olen herännyt siihen, että yksi lihas vetää reidessä. Ja pari kertaa uidessa olen saanut krampin jopa molempiin reisiin. Reisissä on sen verran voimaa, että krampit vetävät koko ukon mutkalle ja on ollut pakko kiivetä altaasta reunalle kippurassa kärvistelemään ja vastailemaan huolestuneiden lähimmäisten epäilyihin, ettei minulla ole sydäriä eikä muutakaan vakavaa kohtausta menossa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy