Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Naisten ja miesten erot harjoitusohjelmaa noudatettaessa

kaisam
 Share

Recommended Posts

Mietin tässä jo seuraavan kesän maratontavoitteitani, vaikkei tämän kesän maratooniakaan ole vielä juostu. Eli:

Oletetaan, että pääsen tänä kesänä tavoitteeseeni, eli 4 h alitukseen maralla, ja tahtoisin seuraavana kesänä parantaa tulostani esim. 10-15 minuutilla. Päätän alkaa noudattaa jotain harjoitusohjelmaa, joka lupaa tällä tietyllä harjoittelulla esim. 3.45-ajan. Kysynkin, että onko minun naisena mahdollista saavuttaa tavoite kyseisellä ohjelmalla, vai onko ohjelmat rakennettu miehiä ajatellen? Kuitenkin tiedän, että esim. poikaystäväni juoksee suurinpiirtein samalla harjoittelulla huomattavastikin paremman loppuajan kuin minä. Vai pitäisikö minun harjoitella vielä enemmän ajan saavuttaakseni?

Kyllä se riippuu paljon myös sinun lähtötasosta. Mutta, jos noudatat orjallisesti esim. 3.45-ohjelmaa, niin pitäsi sinun päästä tavoitteeseen. Tietysti tuo 4 tunnin tavoite on jo kova (ainakin minulle oli viime kesänä 1. maratonilla). Tänä syksynä minulla on tavoite on tuo samainen 3.45, mutta en ole ainakaan vielä noudattanut mitään ohjelmaa, vaan tehnyt lenkit aika tavalla oman mielen mukaan (viikko määrät 30 - 50 km). Olen yrittänyt juosta kuitenkin aika monipuolisesti eli pääosin peruskestävyyslenkkejä (lenkit 5 - 21 km) ja kerran viikkoon vauhtikestävyyttä vetoina tai n. 10 km vauhtijuoksuna.

Kyllä se riippuu paljon myös sinun lähtötasosta. Mutta, jos noudatat orjallisesti esim. 3.45-ohjelmaa, niin pitäsi sinun päästä tavoitteeseen.

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa sen enempää naisilla kuin miehilläkään. Noudattamalla jotain tiettyä ohjelmaa ei saa mitään takeita siitä, että kehitys on tavotteiden mukaista. Kehittymiseen vaikuttaa omat vahvuuudet ja heikkoudet ja ohjelman sopiminen suhteessa näihin. On ihmisiä, jotka eivät juokse 3:45 maratonilla riippumatta harjoitusohjelmasta (en tarkoita mitään jalattomia vaan ihan hapenottokyky asettaa omat rajansa). Ja vaikka kehityspotentiaalia olisikin, niin ei ole mitenkään taattua, että jollakin toisella toimivan harjoitusohjelman mukaan harjoittelemalla itse kehittyisi yhtä hyvin.

Eli:

Oletetaan, että pääsen tänä kesänä tavoitteeseeni, eli 4 h alitukseen maralla,

Jos lähtötaso on tuo 4 h, Niin uskon kuitenkin, että hyvällä harjoittelulla 3.45 alittuu oli mies tai nainen. Toki on tietysti selvää, että miehet pääsevät 3.45 aikaan keskimäärin "helpommin" kuin naiset.