Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Rovaniemi Marathon 2006

Recommended Posts

Jaaha. Olisikohan nyt oikea aika alkaa mainostamaan paikkakunnan parasta maratonia. Rovaniemi Marathon juostaa 15.7.2006 klo 15.00 alkaen. Lisäsimmä vielä uuden sarjan maratonille. 100+ sarja, joka on tarkoitettu yli 100 maratonia juosseille. Sarja on yhteinen miehille ja naisille, joten ollaan senkin suhteen tasapuolisia. Esan sitten kannattaa tulla juoksemaan vaikka mittarissa taitaa olla silloin jo 200+ maratonia. Palkinnothan meillä on tunnetusti hyvät. Maalissa odottaa keitot ja illan päätteeksi tanssahdellaan jallalla koreiasti Hotelli Pohjanhovissa.

Lisätietoa löydät täältä http://www.rovaniemimarathon.fi/ ja sitten myöskin täältä. http://www.rovaniemi.fi/marathon/

• Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tullaan taas jos vaan ei mitään ihmettä tapahdu. Tosi mukava tapahtuma, mistä ei huonoa sanottavaa löydy. Ja 500m lähtöpaikasta sillan alla oli kesällä kiva nautiskella upeasta uimarannasta pari tuntia ennen starttia eikä muita uimareita ollu mailla halmeilla. Sitä vähän kaverin kanssa ihmeteltiin kun koluttiin aika liuta uimapaikkoja etelästä Rovaniemelle asti ja toi tuntu ihan paratiisilta ja jotenkin aavemaiselta. Ihan ku ois meitä varten varattu koko paikka. Tai sitte oltiin luvatta jonkun privaattirannalla... :hehe

• 3 months later...

Kahtelin tuossa juoksukalenteria...onko se tosi,että Rovaniemellä juostaan heinäkuusa kaksi maratonia? 1.7. ja 15.7. Onko siellä niin paljo juoksijoita, että kumpaanki riittää porukkaa?

Rovaniemi on iso kaapunni, onhan siellä kaksi lentisliigan joukkuettakin. Tai no ei ole enää ensi talvena, kun yhdistivät voimansa. Eikös joulupukin maraton ole vähän kansainvälisempi ja hieman erilailla suunnattu, kuin Rovaniemen maraton? Näin olen pähkäillyt asiaa. Juoksutasoltaan jälkimmäinen on kovempi ja reitiltään ilmeisesti nopeampi.

Rovaniemi on iso kaapunni, onhan siellä kaksi lentisliigan joukkuettakin. Tai no ei ole enää ensi talvena, kun yhdistivät voimansa. Eikös joulupukin maraton ole vähän kansainvälisempi ja hieman erilailla suunnattu, kuin Rovaniemen maraton? Näin olen pähkäillyt asiaa. Juoksutasoltaan jälkimmäinen on kovempi ja reitiltään ilmeisesti nopeampi.

Juupas juu.... :viheltely joulupukki maraton on niin täynnä lapin eksotiikkaa että joka reiästä ulos pursuaa... :nauru

Jo kait sitä kaks mahtuu samalle kesälle, mutta sitä ihmettelen, että miksi ne on noin lähekkäin. Kun kerrankin olis tapahtumia puolen tunnin ajomatkan päässä, vois toisen puolikkaan käydä pitkänä lenkkinä, mutta kun on niin lähekkäin, ei uskalla.

Mie olen alkanut harkita, että juoksisin täällä sen ensimäisen kokonaisen. Onhan siellä kyllä kuuma ja helle, mutta jos rohkenis näyttää reidet ja röllykän mahanahkan kaikille ja panis niin vähän vaatetta päälle, ettei sula välille. Olis loma ja miehelläkin silloin. Sekin pääsis kannustaan.

Ainahan on hyvä että on kilpailua. Jos on ns. monopoli asema niin silloin kilpailijat saavat tyytyä siihen mitä järjestäjät kunakin vuonna tarjoaa. Ja jos ei ole kilpailua niin järjestäjät voivat mennä siitähän mistä rima on matalin. 50 € osallistumismaksu ei vielä takaa sitä että tapahtuma on hyvä ja hyvin järjestetty.

Minä olen ollut tässä Rovaniemi Marathon organisaatiossa mukana jo 6 vuotta. Tiedän mistä kenkä puristaa. Meillähän oli viime vuonna keskustelut tapahtumien yhdistämisestä. Likellähän se jo oli. Oli sovittu kaikki millainen tapahtuma järjestetään ja miten. Mutta sitten kun piti sopimuskirjaan laittaa nimi alle niin tämä santas arktik sirsly mid night sun napapiirin joulupukin keskiyön aurinko maratonin porukka keksikin sellaisen asian, että kaikki se tulo mitä tapahtumasta mahdollisesti tulee käyttää junioritoimintaan. Nämä pari tyyppiä sanoi vielä, että teidän seuroissahan ei ole junioreita laisinkaan joten tulot pitää tulouttaa meille ja te oletta meidän juoksupoikia ja orjia. (Tämä tuli nyt sanottua hiukan karrikoiden mutta ajatus oli kuitenkin tämä). Eli he halusivat riitauttaa tämän yhteistyöasian viimetingassa. Ja kaiken tämän takana oli yksi henkilö jolla on ns. omat pisnekset pelissä.

Niin näissä tapahtumissa on ollut porukkaa vielä vähänlaisesti. Rovaniemi Marathon veti viime vuonna 420 juoksijaa yhdeksästä eri maasta. Tässä toisessa oli juoksijoita 160 ja muistaakseni 13 eri maasta. Kumpaakin tapahtumaa markkinoidaan ulkomailla tänä vuonna. Meidän tapahtumaa markkinoi Lapin Safarit jolla on olemassa jo hyvä verkosto muaailmalla.

Paikalliset juoksijat ovat hyvin suosineet meidän tapahtumaa. Voisin sanoa että n. 90 % harrastajista tulee meidän tapahtumaa. Tähän toiseen n. 10 %. Syy siihen on se, että juoksujat ei saa rahoilleen sitä vastinetta mitä pitäs saada. Jo monena vuonna tämä toinen porukka on onnistuneet ratkaisemaan mm. kilpailun voiton "harhauttamalla" juoksijat reitiltä. Ja se jos tapahtuu vuodesta toiseen. Tämä ei ole hyvää mainosta tapahtumalle eikä paikkakunnalle. Mekin ollaan sitten saatu nauttia tästä "edusta" mitä toi toinen tapahtuma on onnistunut loihtimaan. Olen kuullut joidenkin sanoneen ettei Rovaniemelle kannata mennä kun sielä ei osata järjestää kisoja laisinkaan

Tästähän asiasta voisin kirjoittaa vaikka kirjan sillä niin paljon on asioita mitä olen kokenut ja nähnyt tämän maraton projektin tiimoilta.

Olen myös kuullut tuosta napapiirin maratoonista, että jossain matkan varrella oli ollut nainen, joka oli neuvonut ihmisiä ihan väärään suuntaan. Siksi osa porukasta oli harhaillut ylimääräisen lenkin.

Kun yritettiin selvittää, kuka tämä nainen oli ollut niin kukaan ei tiennyt. Ei ollut kukaan virallinen kisajärjestäjä.