Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ylipitkästä


Xantia
 Share

Recommended Posts

Viitsiny tonne ultra sivuille tällaista aloittelijan kymysystä eli kuinka pitkä on ylipitkälenkki? HeH! Ylipitkän juokseminen PK-sykkeillä tuntuu jotenkin vaikealta ajatukselta kun sykkeet alkaa nousemaan jo 20 km jälkeen muutenkin niin pitääkö pysytellä lyheyemmissä vielä eikä haaveilla ylipitkistä? Vai miten teillä ultrasepot?

Link to comment
Share on other sites

Yleisesti ottaen ylipitkinä pidetään lenkkejä, jotka on kestoltaan yli kolme tuntia. Tosin aloittelijalle ylipitkä lenkki voi olla vaikka 30min ja kokeneemmalla se voi tarkoittaa yli viittä tuntia :)

Sykkeet nousee automaattisesti pitkillä lenkeillä kehon lämpötilan nousun takia, eikä niistä kannata sen enempää välittää. Minulla saattaa pitkän lenkin alussa syke olla alle 140, kun taas lopussa syke huitelee lähellä 160:ta.

Link to comment
Share on other sites

Tästä lienee eri käsityksiä? Minä olen pitänyt ylipitkänä lenkkinä sellaista lenkkiä, joka on ainakin likipitäen yhtä pitkä tai mieluummin pidempi (matkallisesti, tai vaikka sitten ajallisestikin) kuin harjoittelun tähtäimenä oleva matka. Maratonille sellainen voisi olla esim. kotirataultra 50km, tai johonkin muuhun "miniultraan" osallistuminen ajatuksella, että se hyödyttäisi maravalmistautumista.

Tiduksen versio vastaisi itselläni lähinnä "liian pitkää", "turhan pitkää" tai vain "pitkää" lenkkiä tapauksesta riippuen. :smiley: Ja noihin oman käsitykseni mukaisiin ylipitkiin liittyy sitten toki myös se, että kilpailusta selviämisen kannalta ne ovat turhia, ja joissain tapauksissa vahingollisia tai jopa vaarallisia. Mutta joillekin ne epäilemättä myös sopivat.

edit: Hieman tarkemmin ajatellen, ylipitkä lienee tosiaan aika epämääräinen käsite. Ultraajallehan tuo edellinen määritelmä ei sovellu lainkaan. Voihan sen ajatella myös niin, että ylipitkä on harjoittelua ajatellen "tarpeettoman" tai "kehoa kuluttavan" pitkä lenkki. Jolloin mahdolliset hyötynäkökohdat olisivat esimerkiksi henkisellä puolella tai vaikka karaistumisessa. Jotain negatiivistakin siihen pitää mielestäni kuitenkin liittyä, muuten kyseessä on vain tavallinen pitkä lenkki.

Link to comment
Share on other sites

Pitkä lenkki mielestäni kestää 1,5 - 2,5 tuntia.

Kolmen tunnin lenkki kuuluu mielestäni ylipitkiksiin.

Mikä ero sitten on pitkällä ja ylipitkällä lenkillä ?

Pitkä lenkki kuuluu jokaisen kestävyysjuoksijan harjoitusohjelmaan, ennenkaikkea tietysti maratonille valmistautumiseen. Se valmistaa kropan niin aineenvaihdunnallisesti kuin lihasten iskunkestävyydeltä kestämään pitkän kisan rasitukset. Kovempikuntoiset ( alle 3 h maralla ) voivat tehostaa pitkää lenkkiä lisäämällä vauhtia joko hieman alusta lähtien tai juoksemalla viimeiset kilometrit jopa maratonvauhdilla. Tällöin luodaan lenkillä jo "kisaolosuhteet" ja totutetaan elimistö kovaan pitkäaikaiseen menoon. Pitkällä lenkillä sekä vauhti että samalla myös syke saavat nousta.

Ylipitkällä kehitetään "ultrakestävyyttä". Rasvaa poltetaan hiljaisella tulella mutta todella pitkään. Tarkoitus on parantaa vain peruskestävyyttä eli lihaskestävyyttä ja rasva-aineenvaihduntaa hiljaisella rasituksella. Tällöin ei ole mitään syytä nostaa sykettä tai vauhtia matkan aikana. Jos syke pidetään samana ja vauhti laskee koko ajan tulee vastaan raja jossa joko kävellään tai lopetetaan treeni ( kunto ei kestä ylipitkää ).

Ylipitkää kannattaa mielestäni harrastaa talvella, myös hiihtäen tai pyöräillen ja keskittyä pitkien vauhteihin kevään tullen.

Korostaisin vielä että ylipitkillä ( yli 3 h ) ei kannata rynniä.

Link to comment
Share on other sites

Ylipitkällä kehitetään "ultrakestävyyttä". Rasvaa poltetaan hiljaisella tulella mutta todella pitkään. Tarkoitus on parantaa vain peruskestävyyttä eli lihaskestävyyttä ja rasva-aineenvaihduntaa hiljaisella rasituksella. Tällöin ei ole mitään syytä nostaa sykettä tai vauhtia matkan aikana...Korostaisin vielä että ylipitkillä ( yli 3 h ) ei kannata rynniä.

Maratonharjoittelua ajatellen ymmärtääkseni ihan fiksu ja varsin pitkälle toimiva ajatusmalli. Ultramatkoille tähdättäessä en näe kuitenkaan mitään estettä sille, etteikö ylipitkällä voisi juosta hyvinkin reilusti mäkiä ja antaa sykkeen nousta ajoittain ihan huoletta niin ettei viheltely enää onnistu. Tällöin voi tuloksena olla hyvinkin positiivinen harjoitusvaikutus.

Link to comment
Share on other sites

Maratonharjoittelua ajatellen ymmärtääkseni ihan fiksu ja varsin pitkälle toimiva ajatusmalli. Ultramatkoille tähdättäessä en näe kuitenkaan mitään estettä sille, etteikö ylipitkällä voisi juosta hyvinkin reilusti mäkiä ja antaa sykkeen nousta ajoittain ihan huoletta niin ettei viheltely enää onnistu. Tällöin voi tuloksena olla hyvinkin positiivinen harjoitusvaikutus.

Joskus voi olla hämäävää sellainen lähestyminen "ylipitkiin" lenkkeihin, ettei

niillä lainkaan haeta ensisijaisesti harjoitusvaikutusta, vaan esim. laatuaikaa

arjen keskelle. Saadaan viettää mieluisaa päivää.

Idea valottuu, jos ajattelee juoksemisen olevan jollekulle melomiseen tai

muuhun retkeilyyn rinnastettavaa hupia - eli perillä ollaan heti kun päästään

liikkeelle, eikä perille ole hoppu - koska perille pääsy on leikin loppu.:022:

Tämä täytyy muistaa eikä mielestäni luulla että ultraajat läheskään aina

ajattelisivat hyötyä - moisesta voi hyvinkin olla vaivoja hintana.

Ja joskus ne vaivat tärvelevät kauan odotetut kisatkin...:viheltely:

Link to comment
Share on other sites

Maratonharjoittelua ajatellen ymmärtääkseni ihan fiksu ja varsin pitkälle toimiva ajatusmalli. Ultramatkoille tähdättäessä en näe kuitenkaan mitään estettä sille, etteikö ylipitkällä voisi juosta hyvinkin reilusti mäkiä ja antaa sykkeen nousta ajoittain ihan huoletta niin ettei viheltely enää onnistu. Tällöin voi tuloksena olla hyvinkin positiivinen harjoitusvaikutus.

Totta.

Ylipitkälläkin voi toki luoda kisaominaisuuksia, jos kisataan ylipitkään eli ultralla.

Maralla tai lyhyemmillä matkoilla "target-treenejä" ovat pitkä ja kovemmilla menijöillä vk-treenit eikä ylipitkät korreloi suoraan kisatuloksen kanssa.

PS. Jos juoksee maran aikaan 5-6 tuntia pitäisikö se rinnastaa ultraan....ehkä ?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy