Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Samuli

Hyppääjän polvi

Recommended Posts

Itsekin olen saanut usealta lääkäriltä monta tuomiota polvien kestävyydestä, mutta silti kahden leikkauksen jälkeen näyttää todennäköiseltä että vielä juostaan. 2008 juoksin 38km, 2009 toivottavasti moninkertaisesti.

Tsemppiä myös sinulle Runner04! Ja toivottavasti saat niitä juoksukilometrejä paljon vuonna 2009. Hyvää uutta vuotta!

Röngtenin tulokset tuli ja niinkuin odottaa saattoikin, niin eihän siellä mitään näkynyt...normi kulumaa, mitä jo tähän ikään pitää ollakkin.

Nyt sit odotellaan ultraan kutsua....

Joo...tsemppiä kilpikonna...kyllä me vielä tullaan :thumbsup:

Jalka on jostain kumman syystä osoittanut ihmeparantumisen merkkejä??

Jouluviikolla alkoi helpottamaan ja nyt ei minkäänlaisia kipuja..mä oon ymmällä, mutta en valita ;)

Ultraan kuitenkin tuli kutsu ja sinne mennään 2 viikon päästä..( siis sairaalaan..ei Perniöön..ainakaan vielä tänä suvena).

Tänään oli polvivamman kontrollikäynti ja lääkäri vaihtui. Tällä lääkärillä ei ollut urheiluvammakokemusta nimeksikään ja suomenkielikin kääntyi kankeasti. Polven tutkiminenkin tapahtui niin suurpiirteisesti istuessa lahkeen alle kurkistamalla, että ei herättänyt luottamustani yhtään.

Se tuli selväksi, että minulla ei ole hyppääjän polvi vaan krooninen insertiitti polvijänteen alainsertiossa (sain tulosteen polvijänteen uä:stä). Eli klassinen hyppääjän polvi on hieman toisessa paikkaa kuin tämä minun vammani (minkä jo tiesinkin), mutta hoito on sama. Pitänee etsiä taas uutta tietoa uusilla hakusanoilla:)

No nyt saan aloitta varovaisen juoksukuormittamisen. Epämääräiset oli ohjeet, mutta edellinen lääkärini oli jättänyt ohjeistukset, että hakeutua uudelleen työterveyshuoltoon jos polvi alkaa uudelleen oireilla ja sit sitä lähetettä ortopedialle. No pieniä juoksuaskelkokeiluja olen tehnyt viimeviikon loppupuolella ja oikea polvi on oireeton. Kuitenkin vas. kinttu on ollut nyt hieman oudonmakuinen polvenseudusta, joten varovasti pitää alkaa totuttelemaan. Että tällästä kuuluu nyt.

Mukavia pieniä lenkuroita olen juosten pystynyt tekemään. Matalilla sykkeillä hidasta hölkkäilyä. Sellaisia tuntemuksia ei ole ollut polvessa, mitä oli ennen juoksutaukoa. Polvet (molemmat) tuntuvat kuitenkin rasittuvan jotenkin enemmän nykyään (vai kiinnitänköhän enemmän niihin huomiota?) jalkoja kuormittavassa työssäni. Kylmäpakkaukset on edelleen käytössä liki päivittäin. Nyt täällä on niin hyvät hiihtokelit, et oon hiihdelly vaikka olisin voinu juostakin jo hieman enemmän.

Niin ja teinhän miä kuntosalin matolla juosten yhen 30 min intervalliharjotuksen ihan ilman vaivoja:) Senverran joutu keskittymään matolla pysymiseen, et polvetkin unohtu:)

Hieno homma et toipuminen edistyny!!!. Niinhän se edisty täälläkin ja lopultakin puolen vuoden kuntoutuksen ja levon ja itselleni aivan käsittämättömän kärsivällisen odottelun jälkeen 10+ lenkitkin meni jo ihan normaalisti.. ja Tukholmaa kohti positiivisena..

Kunnes, viime to töistä juostessa alkoikin sitten tuntua taas niin tutulta hyppääjän %¤%#%"&"/#(#)"=""=)(#/# -polvelta. Noh, ei tältä erää muuta ettei tuu purkauksia kuten viime to. . Jotta lähdetääs taas hissukseen katselemaan eteenpäin. Jos vaik kävelis ja vähän kyykkis :censored::censored:

Kunnes, viime to töistä juostessa alkoikin sitten tuntua taas niin tutulta hyppääjän %¤%#%"&"/#(#)"=""=)(#/# -polvelta. Noh, ei tältä erää muuta ettei tuu purkauksia kuten viime to. . Jotta lähdetääs taas hissukseen katselemaan eteenpäin. Jos vaik kävelis ja vähän kyykkis :censored::censored:

Minäkin yritän olla henkisesti valmistautunut, et tollasia takapakkeja voi olla tulossa (eihän ne kalkit oo sieltä toisesta polvesta minnekään hävinny). Kaikki tavoitteet onkin sentakia tältä vuodelta jäissä. Kunhan vain pääsen välillä lenkkeilemään juosten.

En voi toivotella kuin sitä kärsivällisyyttä lisää VargVeum! Pitkä prosessi on sinulla ollut.

Ilmottaudun tähän ketjuun. Vasen polvi kipeytyi kesällä kovasta fillaroinnista ja vaikka osasin lopettaa hyvin nopeasti, niin kipuja on ollut nyt 3 kuukautta. Myös oikea polvi oireilee - tosin vähemmän.

Polvikipuja mulla ei ole ollut koskaan ennen, mutta tämähän tuli sopivasti kun pari edellistä vuotta meni pilalle akilleksen takia.

Jos jouluksi saisi johonkin kuntoon, niin hyvä olisi. Nyt mennään pelkästään vaparia uimalla. Muuta ei oikein osaa tehdä kun polvi ei tykkää olla kuin suorassa.

Pyöräily tuhoaa polvet.

En nyt sanoisi noin yksipuolisesti.

Nuoruudessa fillaroin aina joka paikkaa. Sillä sain niin vahvat polvenympäryslihakset, että olen voinut harrastaa esim. Jalkapalloa 20v ilman yhtään polvivammaa.

Viime kesänä vaan tuli kesälomalla liian kova rasitus kerralla kun toivuin akillesleikkauksesta, oli liikaa vapaa-aikaa ja mitään muuta kuntoa nostattavaa ei voinut harrastaa.

Lukkopolkimet olisi varmasti myös auttaneet tasoittamaan rasitusta. Akilleksen takia en kärsinyt pitää pyöräilykenkiä jalassa ja tuli kova yksipuolinen rasitus liian nopeasti. Jos saman määrän samoilla tehoilla olisin harrastanut mitä tahansa muuta lajia, niin varmasti olisi tullut muita vammoja.

Hyppääjän polvea eli patellajänteen kipua poteneenahyvät kokemukset. Ottakaapa avuksi patellatuki. Itsellä lentopallossa kipeytyi ja sen jälkeen juostessa kipeä myös. Tukea jonkin aikaa käytin ja kipu häipyi. Sen jälkeen ei ongelmia, kunhan pallopelejä pelatessa polvet pysyy lämpimän ja venyttelee kunnolla.

Hyppääjän polvea eli patellajänteen kipua poteneenahyvät kokemukset. Ottakaapa avuksi patellatuki. Itsellä lentopallossa kipeytyi ja sen jälkeen juostessa kipeä myös. Tukea jonkin aikaa käytin ja kipu häipyi. Sen jälkeen ei ongelmia, kunhan pallopelejä pelatessa polvet pysyy lämpimän ja venyttelee kunnolla.

Kerrotko hiukan lisää. Minkälainen tuki, mitä maksoi, piditkö milloin eli päivät/yöt/treenatessa? Kauanko oli kipuja ja kauanko pidit tukea?

Netistä kun etsin niin löytyi vaikka minkälaisia tukia ja monenlaiseen hintaan (tosin ei yhtään halpaa).