Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tankkausta vielä kerran..


TeemuS
 Share

Recommended Posts

Monessa ketjussa on tankkauksesta puhuttu, mutta silti kaipaisin ensimmäiselle maralle lähtevänä mielipidettä.

Olen vartaloltani lihaksikas, painoindeksi nyt huitelee 27 nurkilla, vaikka on "kevyt" olo ja näin on ollut 17-vuotiaasta lähtien. Massaa siis kulkee reissussa mukana ja kysymykseni kuuluukin, että onko järkeä lähteä hiilaritankkauksella vielä bulkkaamaan painoa kilolla parilla ennen maratonia?

Jotenkin oma järki sanoisi, ettei kannattaisi hirveästi haalia lisää painoa, toki hiilaripainotteisesti aion ruokailla muutaman aluspäivän.

Onko jollain kokemusta/mielipidettä tähän?

Forssaan olen menossa vajaan kuukauden päästä kipittämään..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tähän taitaa olla taas monia mielipiteitä. Minulla tuo kolmen päivän tankkaus ja runsas nesteen käyttö on toiminut hyvin. Hieman tönkkö olo on ehkä starttiviivalla, mutta vastapainoksi itse juoksut ovat menneet mainiosti. Tönkköyttä helpottaakseni olen nykyisin käyttänyt enemmän melko tukevaa maltodekstriinisekoitusta juomana - saatan ottaa noin 150-200 g hiilareista maltona.

Välttämätöntähän tuo hirveä tankkaus ei ole - esimerkiksi talvella kotirataultran 50 km meni läpi mainiosti vain hieman enemmän pastaa syömällä ja viimeisenä iltana tukevan maltojuoman kera. Matkalla toki mutustelin pari energiapatukkaa ja urheilujuomaa. Samanlaisella reseptillä meinaan lähteä hölköttelemään seuraavan maratonini läpi pitkänä lenkkinä. Sen sijaan ennätysyrityksiin valmistaudun kyllä kunnon tankkauksella.

Itselleen parhaan tavanhan löytää ainoastaan kokeilemalla riittävän monta kertaa :)

Link to comment
Share on other sites

Kuten essu sanoi, sopivin löytyy (valitettavasti vain) kokeilemaalla. Sopiva tankkaus ei yleensä tarkoita ähkyä oloa viivalla, vaan lievää väsymyksen tunnetta ja pientä koko kropan täyteläisyyttä. Tätä korostaa vielä harjoittelun väheneminen ja levon tuoma kunnon kohoaminen.

Geelillä tankkaamalla tuo paino ei kauheasti nouse. Huomaa myös, että tankkauksen aiheuttamasta painon noususta osa on myös tuiki tärkeää nestettä, sillä hiilarit sitoo tätä kehoon.

Hyvä tankkaus on kuin pieni mukana kulkeva voimanlähde. Starttiin mennessä sitä vielä pitää kantaa, mutta käynistyessään se antaa hyvän kyydin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kokeilujen kautta oppii, kokeileeko sitten vasta itse kisaan vai reeniviikolla on tavoitteista ja itsestä kiinni.

Mutta tankkaus kyllä kannattaa, ainakin itsellä tankkaukset toiminut seuraavalla reseptillä, kisa la: ke-to maltoa ja hh-pitoista evästä, proteiinit ja rasvat pois/vähälle,torstailla pääpaino tankkauksessa. Pe normaali ruokailua + nestettä..

Link to comment
Share on other sites

Olen vartaloltani lihaksikas, painoindeksi nyt huitelee 27 nurkilla, vaikka on "kevyt" olo ja näin on ollut 17-vuotiaasta lähtien. Massaa siis kulkee reissussa mukana ja kysymykseni kuuluukin, että onko järkeä lähteä hiilaritankkauksella vielä bulkkaamaan painoa kilolla parilla ennen maratonia?

Turha tuota maratonviikon tankkautumis-efektiä on pelätä, se on elimistön luonnollinen reaktio kestävyysharjoitteluun, että se alkaa tehostaa glykogeenivarastojensa täyttymistä, kun toistuvasti harjoitus niitä tyhjentää. Se tapahtuu joka pitkän tai pitkän/kovan lenkin jälkeisenä vuorokautena muutenkin, siihen ei vaan kiinnitetä paljon huomiota. Lenkki tyhjentää ja lepo ja ruokailu täyttää varastoja non-stop koko ajan. Jos maratonviikolla ottaa lunkisti ja normaaliksi muodostunut lenkkirutiini katkeaa, tankit täyttyvät viimeisen lenkin jäljiltä ja pysyvät täynnä, kunnes taas mennään - eli siellä maratonilla. 450-500 g lihasglykogeeniä sitoo noin 1.5 kertaisesti vettä, siitä parin kilon painonnousu. Se on maratonin jälkeen varmasti mennyttä, muutamassa päivässä ei ahkerinkaan tankkaaja saa itseään varsinaisesti lihomaan tai kasvata liikaa bulkkia... Sitä paitsi mitä vikaa bulkissa -ainakin näin naisen silmissä... :tongue0014: Mukavampihan se on maratonilla katsella lihaksikasta miestä - paremmin pysyy sitä paitsi kannassa kuin näiden kukkakeppien matkassa..!

Link to comment
Share on other sites

Kuinka paljon hiilareita pitäisi n. 63 kiloisen hölkkääjän saada tankkauspäivinä? Aion tankata vain ns. tavallisella ruualla (ei siis geelejä, urheilujuomia...).

Joskus olen tuotakin tehnyt, eli tankannut pelkällä hh-pitoisella ruualla, mutta siitä tulee sellainen syöttöporsasmainen olo, että olen suosiolla siirtynyt käyttämään tankkaukseen suunniteltuja aineita.

Link to comment
Share on other sites

Joskus olen tuotakin tehnyt, eli tankannut pelkällä hh-pitoisella ruualla, mutta siitä tulee sellainen syöttöporsasmainen olo, että olen suosiolla siirtynyt käyttämään tankkaukseen suunniteltuja aineita.

Täytyy varmaan ensi kerralla yrittää toimia viisaammin... laskeskelin nimittäin tuota ruokamäärää, ja se on aivan karmea. Eihän tässä ehdi muuta tehdä kuin syödä, ja olla mähkyssä!

Link to comment
Share on other sites

Täytyy varmaan ensi kerralla yrittää toimia viisaammin... laskeskelin nimittäin tuota ruokamäärää, ja se on aivan karmea. Eihän tässä ehdi muuta tehdä kuin syödä, ja olla mähkyssä!

Tankkaus on tosiaan aika raju laji maratoniin verrattuna, jos aikoo sen suorittaa syömällä. Tankkaushan kestää sen kolme päivää, maraton vain muutaman tunnin.

Link to comment
Share on other sites

Joskus olen tuotakin tehnyt, eli tankannut pelkällä hh-pitoisella ruualla, mutta siitä tulee sellainen syöttöporsasmainen olo, että olen suosiolla siirtynyt käyttämään tankkaukseen suunniteltuja aineita.

Näin minäkin tällä kertaa, helpompi olla kun ei ole vatsa täynnä koko ajan.

Malto6 sekoitettuna omanamehuun tai urheilujuomaan. Syötyä tulee myös kuitenkin hieman normaalia enemmän.

Link to comment
Share on other sites

Eilen illalla syötyäni lautasellisen askeettista makaronia ketsupin ja ruisleivän kera tajusin, miten toi tankkaus hoituisi helpommin. Kaapista suorastaan huusi minua hedelmäkarkkipussi. Tuotteen ravintosisältöä tutkaillessani huomasin, et hiilareita oli 84 g / 100 g karkkia. Karkkia syömällä pääsee paljon pienemmillä vatsanpuruilla kuin vertaa ns. normaaliin ruokaan. Mitkä ovat karkkitankkauksen haitat? Toki syön normaalit ruuat, mutta millainen vaikutus on karkkilisällä? Informoikaahan viisaammat ja kokeneemmat.

Link to comment
Share on other sites

Eilen illalla syötyäni lautasellisen askeettista makaronia ketsupin ja ruisleivän kera tajusin, miten toi tankkaus hoituisi helpommin. Kaapista suorastaan huusi minua hedelmäkarkkipussi. Tuotteen ravintosisältöä tutkaillessani huomasin, et hiilareita oli 84 g / 100 g karkkia. Karkkia syömällä pääsee paljon pienemmillä vatsanpuruilla kuin vertaa ns. normaaliin ruokaan. Mitkä ovat karkkitankkauksen haitat? Toki syön normaalit ruuat, mutta millainen vaikutus on karkkilisällä? Informoikaahan viisaammat ja kokeneemmat.

Samoja tuntemuksia pastalla ja ruisleivällä tankkauksesta minullakin. Otin 200 grammaa kuivaa pastaa, keittämisen jälkeen sitä oli hirveä läjä josta sain syötyä puolet. Päivän hiilariannos tankkausohjeiden mukaan olisi ollut 600 g joten jätin homman siihen.

Marssin kaupan irtokarkkihyllylle ja lapoin pussiin 300 grammaa vähärasvaisia karkkeja (100 %hiilaria) kyytipojaksi puoli litraa kokista. Seuraavana päivänä 50 kilometrin "hiihtomarssi" sujui ilman mitään ongelmia.

Siis ainakin minulla on karkista hyviä kokemuksia. Paino nousi noin 1,5 kg tankkauksen jälkeen, joten taisi ne karkin hiilaritkin paikansa löytää.

Nyt pitää vielä testata karkkitankkaus pitkällä lenkillä. Juoksu on hieman hiihtoa vativampaa mahan sisällön suhteen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy