Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sepon maratonohjelma ja naiset

tuulielina
 Share

Recommended Posts

Itse olen katellut tuota Sepon 4h ohjelmaa, ja uskoisin että jos:

- pystyt juoksemaan ne pitemmät maravauhtisen vk:t (5:40min/km) niin, että syke pysyy aisoissa (ts. ettei niitä joudu kiskomaan veri ikenistä valuen!)

- juokset ohjelmassa olevat pitkät lenkit

niin melko varmaan pääset ainakin hyvin lähelle 4h.

Itsellä on harkinnassa tuon ohjelman avulla mahd. syksyllä testata. Tosin en tavoittele 4h aikaa, vaan jotakin 4.15 aikaa, eli silloin juoksen vain nuo tavoitevauhtiset hieman hitaampaa.

Minä yritin viime keväänä seurata Sepon ohjelmaa, ja totesin etten ikinä tule pääsemään niihin vauhteihin niin että syke pysyisi edes suunnilleen aisoissa. Lyhyillä kintuilla tietysti on paha kipittää yhtä kovaa kuin jonkun toisen puoli metriä pidemmillä :cry: . Niinpä heitinkin ohjeella vesilintua ja juoksentelin sitä hyvin vapaasti soveltaen.

Mä olen sellanen 4 ja puolen tunnin maratoonari. Joskus oon katellu noita sepon ohjelmia ja tuumannu että treenimäärät on niissä ihan poskettomat. Mun treenit kilometrit saattaa olla juuri ja juuri puolet noista. Eikä se ole kaikki edes lajikohtasta treeniä vaan siihen mahtuu pyöräilyä ja rullaluistelua myös. Jos mä treenaisin ton sepon ohjeen mukaan niin mun maraton aika ois varmaan joku 3 ja puol tuntia.

Katoin äsken tuota 4.30-ohjelmaa ja jopas pitäisi juosta paljon. En minä vaan jaksais. Juoksin viime kesänä ekan maratonin aikaan 4.44, ja sitä ennen jaksoin vielä harjoitella aika paljon. Tänä vuonna olen juossut kaksi maratonia, ajat 4.10 ja 4.22. En ole juossut yli 20 kilometrin lenkkejä viime syksyn jälkeen, ja muutenkin viikkokilometrit on aika vähäisiä. Harjoittelu perustuu nykyään kahteen viisauteen: "lahjattomat treenaa" ja "kunto kasvaa levossa". (Ja muista syödä kunnolla.)

Mahtavaa, Savolka! Pysyykö sykkeet helposti niin matalana kuin 60%-70% pitkillä lenkeillä? Lasketko ohjelman kilometrejä vai aikaa?

Yritän juosta Turussa kesällä ekan maratonin Sepon "maraton läpi" -ohjelmalla ja tuntuu että juoksen niin hitaasti treenit, ettei ko. ajoissa kerry edellytettyjä kilsoja tarpeeksi...

Mulle on tärkeempää juosta 2tunnin lenkki kun 20km lenkki. Eli kesto menee kilsojen edelle. Tärkeetä on se että syke pysyy varmasti PK-sykkeenä, pitkillä lenkeillä vielä matalana PK-sykkeenä. Olen joskus kuullut ohjeen että maraton treenistä pitäisi olla 80% PK-sykkeellä tehtyä treeniä. Tämä kuullostaa minusta kovin järevältä. On aivan turha tehdä mitään VK treeniä jos PK-kunto on vielä hakusessa. Sinuna en olisi tippaakaan huolissani niistä kilsoita, päin vastoin hitaasti kiirustaminen on viisautta maraton treenissä.

Ps. mä oon kans tukeutunut tällä kaudella (vähän pakokin edessä) samoihin viisauksiin kun Pille ja hyvää tulosta on tullu.

Minä aion aloittaa ens viikolla treenaamaan HCM:lle "Maraton alle 4h" ohjelmalla. Tavoiteaikani on 4:15.

Vammatalven jälkeen ei pitänyt ottaa aikatavoitteita tälle vuodelle, mutta kun HCR sujui niin yllättävän hyvin päätin kuitenkin ottaa tavoiteajan jos vain jalka kestää harjoitusta.

Pääpiirteissään olen ohjelmaa katsonut ja vaikuttaa minusta varsin järkevältä. Muutenkin kun itse ei ymmärrä valmennusasioista, niin on mukava pitää pohjana jonkun valmiiksi laatimaa ohjelmaa.

Tälläisiä ajatuksia täältä..

Mulle on tärkeempää juosta 2tunnin lenkki kun 20km lenkki. Eli kesto menee kilsojen edelle. Tärkeetä on se että syke pysyy varmasti PK-sykkeenä, pitkillä lenkeillä vielä matalana PK-sykkeenä. Olen joskus kuullut ohjeen että maraton treenistä pitäisi olla 80% PK-sykkeellä tehtyä treeniä.

Kuulostaa minustakin järkevältä.

Millaisia sykkeitä te pidätte PK-lenkeillänne suhteessa maksimiinne? En ole käynyt mittauttamassa. Suositteletteko kynnystestejä?

Pystyisikö joku vastaamaan miksi syke tuppaa aina korkealle (165), vaikka itsestä tuntuu kevyeltä ja vaivattomalta? Vedoissakin saan parin minuutin aikana lähes kahteensataan (193) nousemaan, piikki on ollut 205. Eihän se ole vaarallista, esim. sydämelle? Olen tehnyt paljon PKta ainakin omasta mielestäni paaaljon.

Kuulostaa minustakin järkevältä.

Millaisia sykkeitä te pidätte PK-lenkeillänne suhteessa maksimiinne? En ole käynyt mittauttamassa. Suositteletteko kynnystestejä?

Pystyisikö joku vastaamaan miksi syke tuppaa aina korkealle (165), vaikka itsestä tuntuu kevyeltä ja vaivattomalta? Vedoissakin saan parin minuutin aikana lähes kahteensataan (193) nousemaan, piikki on ollut 205. Eihän se ole vaarallista, esim. sydämelle? Olen tehnyt paljon PKta ainakin omasta mielestäni paaaljon.

Pk lenkejä ennen kaikkea runsaasti (75-85 %) viikko ohjelmasta. Monipuolisesti lajitreejen lisäksi myös muuta kannattaa kokeilla vesijuoksua, sauvakävelyä, pyöräilyä ym. ajallisesti yhtä paljon tulisi kestää kuin vastaava juoksutreeni. Kynnystestiä suosittelen esim. Teskun testejä on ympäri Suomea. Itse olen käynyt. Ylipääntänsä nämä vetotreenit on kyseenalainen ellei niitä hallitse ei kannata kun korkeintaa pikku hiljaa harjoitella. Itse en niitä harrasta vaan juoksen vauhtitreenit pitempi jaksoisina sopii vallan mainiosti kuntoilian maratontreenaukseen. Vedoilla saattaa saada vaan huonoo aikaiseksi tai niistä ei taitamattomana ole mitään hyötyä. Ja samaa mieltä olen ettei kilometrejä kannata niinkään kerätä vaan paremminkin juosta just esim. 2 h. Huippu-urheilulla ja kuntoilijan maratoonarin harjoitus on eri päivä juttuja.