Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kehon painon vaikutus maratonaikaan


sport-satu
 Share

Recommended Posts

Www.runningforfitness.org -sivuilta löytyy laskuri, joka laskee kehon painon vaikutusta maratonaikaan. Omalla kohdallani 5 kg:n pudotus tietäisi sen mukaan 15 min parannusta maratonaikaan. Tämän painonlaskun jälkeenkin olisin edelleen normaalipainoinen.

Onko kellään käytännön kokemusta siitä, että vaikuttaako kehon massa näin paljon aikoihin? Onko painon lasku parantanut aikojasi?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 47
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Onko kellään käytännön kokemusta siitä, että vaikuttaako kehon massa näin paljon aikoihin? Onko painon lasku parantanut aikojasi?

Kesällä 2005 juoksin suht "kylmiltään" Forssassa 10km noin 57 minuuttiin. Seuraavana vuonna ajasta lähti 8min pois ilman kummempaa treenaamista. Erona oli noin 5kg. Toki olin 2006 polkenut enemmän pyörää ja liikkunut muuten enemmän, mutta luulisin että painonpudotuksellakin oli vaikutusta.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on paras aika maratonilta 3.55 ja painoa oli silloin 77 kg. Nyt on kaksi viimeisintä menneet 4.05-4.07 ja painoa on ollut noin 82 kg. Kyllähän tämä 5 kg painoliivi menoa hidastaa. 20 vuotta sitten painoin 65 kg kun Sodankylän sissikomppanjaan astuin. Silloin olis pitänyt juosta maratoni. Nyt vain taivastelen kuinka pääsis painossa lukemiin noin 77 kg. Olishan se eri kevyttä lähteä Hcm, jos pääsis radalle edes alle 80 kg:n.( on painoindeksin mukaan ns. normaali paino)

Link to comment
Share on other sites

2005: Mara 3:29:34 - 159, Kymppi 40:05 - 175, Cooper 3220 - 170, 90 kg

2006: Mara 3:53:02 - 154, Cooper 3030 - 175, 100 kg

Puolikas 1:35:10 - 166, Kymppi 41:44 - 169, 93,4 kg

2007: Puolikas 1:38:12 163 100 kg

Tuossa lajitelma eri matkoja eri kiloilla. Kaikki suoritukset ovat onnistuneita maksimaalisia suorituksia. Pituutta minulla on 188 cm, joten omat painoni ovat kaikki ylipainon puolella. Itsellä ei ole mitään tietoa, miten tulokset muuttuvat normaaipainoskaalalla, mutta omissa ylipainotesteissä tulokset näyttävät vahvasti siihen suuntaan, että painolla on merkitystä. Nyt voisi taas hakea tuloksille vahvistusta painoa pudottamalla.

Link to comment
Share on other sites

Karkeasti ottaen paino vaikuttaa noin 1 % / kg. Tarkemmat skaalat saadaan painoindeksistä. Siinä pitää ottaa huomioon kuitenkin se että alipainon ja normaalin painon ala-alueella (Painoindeksi n. alle 19~20) vaikutus voi olla jopa päinvastainen. Joillakin tuo raja voi olla ylempänäkin, ruumiinrakenteesta ja ominaisuuksista riippuen.

Paino on meille monelle se tekijä jolla 'kuntoa' saa (saisi) helpoiten nostettua. Itsekin aloitin harrastuksen aikanaan painon lasku mielessä (yksi syy), suunta on hyvä ja samalla tiellä ollaan edelleen. Painon pudotessa ennätykset ropisevat alaspäin:

Aika pituus / paino / painoind / maratonaika

8/05 174 cm / 72 kg / 23.8 / 3:08:26

7/06 174 cm / 72 kg / 23.8 / 3:07:06

4/07 174 cm / 69 kg / 22.8 / 2:56:45

5/07 174 cm / 68 kg / 22.5 / 1:22:04 (HCR, puolimaraton)

Tukholman maratonin epävirallinen tavoite:

6/07 174 cm / 67 kg / 22.1 / 2:49:59

Toki reenimääräkin on kasvanut ja tulokset olisivat parantuneet ilman painon pudotustakin mutta kummasti se helpottaa kun on vähemmän lastia mukana.

En tiedä sitten olisiko itelläni mahdollisuus jopa jonnekin 2:30 - 2:40 aikoihin jos painaisin vaikkapa 60 kg?? Tuolloin painoindeksini olisi noin 20. Joku voisikin heittää tästä arvion tai kertoa kokemuksiaan? Eri juttu onkin se miten tuollainen paino on saavutettavissa kun nyt jo tuntuu siltä että kilon pudottamiseen menee puoli vuotta...

Link to comment
Share on other sites

Mielenkiintoinen kysymys. Mulla on painoindeksi tällä hetkellä 23.8 (rasva-% ~15) joka on ihan jees sinänsä mutta olen aivan varma että tossu nousisi hieman paremmin jos olisi 20. Ei ne kovimmat juoksijat turhaan ole timmissä kunnossa. Semmoinen kokemus mulla on että kympin ajasta tippui n. min/kg niin lyhyessä ajassa että painon pudotus ainakin osittain selitti asiaa.

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä harrastajan ei kannata miettiä tuota painoa liikaa. Jos rupeaa liikaa laihduttamaaan, niin vaarana on voimien heikkeneminen ja vastustuskyvyn lasku. Itse painan 78 kiloa ja painoindeksi on 23,5. Juoksijaksi olen melko kookas, mutta ei se mitenkään kamalasti näy tuloksissa, ainakaan kympillä (37.XX) ja puolikkaalla 1.20.56. Maratonilla vaikutus saattaa olla isompi tai sitten ei ole. Kyllä mä annan tuon painon laskea jos ei verota treenejä, mutta laihduttamiseen ei ole todellakaan tarvetta.

Link to comment
Share on other sites

Joo, peesaan staM:ia - ei kannata takertua muutamaan kiloon ja kuvitella, että ne laihduttamalla juoksee lujempaa. Kyllä juostakseen lujempaa on vaan treenattava kovempaa ja määrällisesti enemmän. Jos huippujuoksijoiden painoindeksit ovatkin keskimäärin alle tuon 20 luokkaa, se johtuu geneettisestä valikoitumisesta lajiin: pitkien matkojen eliittijuoksijat ovat rakenteeltaan tyyppiä, joka ei muutenkaan kerää ylikiloja, ei vaikkei juoksisikaan 150 km viikossa! Jos oma lihasrakenne on rotevampi ja lihasmassaa kertyy helpommin (rasvan lisäksi!) ei härästä tule gasellia laihduttamalla, ainoastaan nälkiintynyt härkä!

Ei auta muu kuin vaan harjoitella hyvin ja vuosi suodelta enemmän, niin saavuttaa varmemmin sen optimi-tasonsa juoksijana. Jos painoa samalla viilaantuu kilo pari pois, se on vain ylimääräinen bonus. Ja jos se lähtee juoksemalla, ainakin voi olla varma siitä, ettei se mikä lähtee, ole juoksemisen kannalta tarpeellista kamaa eli lihasta! :weightlifter:

Link to comment
Share on other sites

Www.runningforfitness.org -sivuilta löytyy laskuri, joka laskee kehon painon vaikutusta maratonaikaan. Omalla kohdallani 5 kg:n pudotus tietäisi sen mukaan 15 min parannusta maratonaikaan. Tämän painonlaskun jälkeenkin olisin edelleen normaalipainoinen.

Kävin kokeilemassa sivua ja laskelma osoittautui lähes minutilleen oikeaksi. Oma painoni on vaihdellut 80 - 90 kg välillä ja maratonaika samalla skaalalla. :cool0010:

Paino on valitettavasti koko ajan noussut ja aika laskenut n. 10 - 20 min viimeisen 8 vuoden aikana :icon_twisted: Ikääkin on tosin tullut tuo 8 vuotta ja ehkä paras harjoitteluvuosi sattui juuri 8 vuotta sitten.

Takana on 26 maratonia ja yritän jatkaa tahtia noin 2 maratonia per vuosi. Lisäksi Karelia + sulkavan soutu ja hiihtotaphatumia + uintia. Monipuolinen harjoittelu on hauskaa :114: Ei yli 4-kymppisenä enää tarvitse hakea ennätyksiä:fishing:

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä harrastajan ei kannata miettiä tuota painoa liikaa. Jos rupeaa liikaa laihduttamaaan, niin vaarana on voimien heikkeneminen ja vastustuskyvyn lasku. Itse painan 78 kiloa ja painoindeksi on 23,5. Juoksijaksi olen melko kookas, mutta ei se mitenkään kamalasti näy tuloksissa, ainakaan kympillä (37.XX) ja puolikkaalla 1.20.56. Maratonilla vaikutus saattaa olla isompi tai sitten ei ole. Kyllä mä annan tuon painon laskea jos ei verota treenejä, mutta laihduttamiseen ei ole todellakaan tarvetta.

Mikä on sitten liikaa? Tietenkin jos painoa tiputtaa liian nopeasti (>½kg/vk) ja samalla vielä treenaa kovaa, on riski voimien heikkenemiseen ja sairastumiseenkin. Liian nopea painon pudotus syö myös lihasmassaa.

Noista antamistasi luvuista ei voi päätellä vaikuttaako paino sinun tapauskessasi juoksusuorituskykyyn - Kovaa olet kuitenkin juossut (kateeksi käy). Olisit ehkä juossut kovempaa jos oilisit painanut muutaman kilon vähemmän.

Mutta kuitenkin jos harrastukseen kuuluu tavoittellisuus, ts. pyrkimys juosta jokin matka mahdollisimman lyhyessä ajassa, on itsestään selvää että painoa kannattaa pyrkiä alentamaan jos siihen on varaa. Jos panostaa treeniin 10h viikossa, ostaa parhaat vermeet mitä rahalla ja muutenkin tekee kaiken parhaan suorituksen eteen, niin miksi ihmessä painonpudotus olisi poissuljettu keinovalikoimasta? Järkevä painonpudotus on kuitenkin aika helppo ja terveellinen sekä turvallinen tapa parantaa juoksusuoritusta.

Link to comment
Share on other sites

Joo, peesaan staM:ia - ei kannata takertua muutamaan kiloon ja kuvitella, että ne laihduttamalla juoksee lujempaa. Kyllä juostakseen lujempaa on vaan treenattava kovempaa ja määrällisesti enemmän. Jos huippujuoksijoiden painoindeksit ovatkin keskimäärin alle tuon 20 luokkaa, se johtuu geneettisestä valikoitumisesta lajiin: pitkien matkojen eliittijuoksijat ovat rakenteeltaan tyyppiä, joka ei muutenkaan kerää ylikiloja, ei vaikkei juoksisikaan 150 km viikossa! Jos oma lihasrakenne on rotevampi ja lihasmassaa kertyy helpommin (rasvan lisäksi!) ei härästä tule gasellia laihduttamalla, ainoastaan nälkiintynyt härkä!

Ei auta muu kuin vaan harjoitella hyvin ja vuosi suodelta enemmän, niin saavuttaa varmemmin sen optimi-tasonsa juoksijana. Jos painoa samalla viilaantuu kilo pari pois, se on vain ylimääräinen bonus. Ja jos se lähtee juoksemalla, ainakin voi olla varma siitä, ettei se mikä lähtee, ole juoksemisen kannalta tarpeellista kamaa eli lihasta! :weightlifter:

Tuo juttusi oli sen verran suora vastine omaani että on pakko hieman puolustautua: mulla on ollut joskus se painoindeksi aika lähellä 20 (ei teininä vaan ihan aikuisiässä) joten tiedän että nykyinen liki 24 sisältää todella paljon turhaa painolastia. Vaikuttaako se sitten juoksuun on toinen juttu. Voi olla että ei kummemmin. Tai sitten voi olla että se on juuri se viimeinen silaus perusnopeuden kannalta (kestävyys on toinen juttu, sitähän tässä treenataan loppujen lopuksi). Olen täsmälleen samaa mieltä noin niinkuin muuten, turha kiirehtiä. Eiköhän ne kilot viilaudu ajan kanssa lähemmäksi optimia jos treenit muuten kulkee, itse kullakin. Ja jos ei fiilaudu niin haistakoon. Mä olen ainakin jo nyt tyytyväinen tämän hölkkäharrastuksen tuomaan painonhallintaan.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, noi laskurit mitä tuolta sivuilta löytyy väittää, että 2900m cooper-tuloksella (3000m 12:24) pistellään maraton aikaan ~3:24, kuulostaako uskottavalta? Ei kuulosta.

Mikäli kestävyyspohja on kunnossa ja harjoittelu on muuten riittävää, niin väitetään, että maraton menee yleensä suurin piirtein kuten esimerkiksi Riegelin ennuste tai mcmillanin taulukko. Maratonille riittävänä määränä olen nähnyt jossain tyypillisesti noin 100-160km/vko ja tuolle tasolle pääseminen vaatii vuosien työn.

On ihan mahdollista, että miten tahansa harjoittelemalla Cooper ei mene kuin 2900m, joten 2.9km Cooper -> maraton alle 3h30min kuulostaa ihan uskottavalta.

Sinun avattaresi ennustekaava vastaa Riegelin muotoa 1.10 eksponentilla. Minun mielestäni tämä sovitus ei ole oikein siinä mielessä, että yleensä mcmillan pätee liian vähän harjoitelleella johonkin tiettyyn alimatkaan saakka, kunnes kestävyys ei enää riitäkään ja ruvetaan hidastumaan nopeammin. Eli, hidastuminen ei ole aidosti tuon muotoista, vaikka keskimääräinen käytös saattaa päteäkin jollain tarkkuudella.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy