Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Geelien käyttö maratonilla


Lanttu

Recommended Posts

Eihän sitä tarvitse ollenkaan, jos käyttää geelejä. Vettä vaan ja viledaa.

Näin minäkin olen käsittänyt, mutta en kyllä tajua miksi silloin niiden syöminen pitäisi aloittaa vasta 20 km:n kohdalla. Ei kait nyt ainakaan rasvan käytön tehostamiseksi, hiilaritankithan on alussa joka tapauksessa täynnä. Mitä järkeä on antaa tankkien tyhjentyä ja alkaa vasta sitten ottaan geelejä?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 49
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jos Squeezyt uppoavat, niin niitä saa sellaisessa pikkupullossa (125 ml), jotka taas saa sijoitettua sopivaan pikkupullovyöhön - itselläni on Adidaksen vyö. Tuossa yhdessä geelipullossa taitaa olla noin neljän pussin verran geeliä, joten pari pulloa riittää hyvin. Voi ottaa vaikka loppuihin paikkoihin vettä mukaan...

Onko muuten muita geelejä saatavilla samanlaisissa puteleissa?

Link to comment
Share on other sites

Tuntuu aika oudolta, että 1. geeli otetaan vasta 20 km kohdalla. Kyllä tuossa vaiheessa se on minun mielestä jo vähän myöhäistä. On kuitenkin selvää, että ennen kuin geelin hiilarit ovat imeytyneet kunnolla, niin on jo edetty matkassa jo reilusti yli puolen välin. Tietysti, jos juo alussa urheilujuomaa, voi ottaa geelit myöhemmin. Tärkentä kai on kuitenkin, se että hiilaria tankataan kohtuullisen säännöllisesti heti "alku" matkasta lähtien.

Myös tuo 7 geelin tankkaus tuntuu paljolta, ehkä tuo neljän geeelin taktiikka voisi olla hyvä. Minusta 1. geelin voisi ottaa jo 10 km kohdilla.

Link to comment
Share on other sites

Palaan viestiketjun alkuun

Ja kuinkas tungetaan mukaan 7 geelipussia? Jotenkin mua ei iske se neuvottu hakaneulalla housuun tms. kun sitten kumminkin tyrii niitten hakaneulojen kanssa eikä niitä voi toisten kenkiin pistelemäänkään viskoa. Voipi sen hemoglobiinin mitata muulloinkin kun maraa juostessaan hakaneulalla...

Itse olen nyt aikani pähkäiltyäni tullut siihen tulokseen, että otan maratonille mukaan juomapullovyöni. Ensiksi ajattelin, että sen mukana raahaaminen on liian hikistä ja hankalaa, mutta sitten hoksasin, että sen vyön kanssahan mä oon kaikki pitkät lenkkini tehnyt eli miksen siis "kuningasmatkaakin". (Lainausmerkit ihan vain ultraajia ajatellen...mulle 42,195m on ihan riittävä matka kuninkaalliseksi.) Tämä päätös ratkaisi myös kaksi muuta ongelmaani (ainakin tällä hetkellä luulen niin). Mulla on Perfekta of Sweden ( :icon_rolleyes: ) juomavyö, jossa on tilaa neljälle pullolle. Kahteen tilaan aion laittaa vedellä täytetyt pullot. Kaksi pidikettä aion askarrella pusseiksi. Niistä toiseen laitan geelit (5 kpl) ja toiseen (vedenpitävään) sen aiemminkin käsittelyssä olleen sienen (ei siis herkku-eikä jalkasientä). Katsotaan kuinka suunnitelman käy.

Link to comment
Share on other sites

Tuntuu aika oudolta, että 1. geeli otetaan vasta 20 km kohdalla. Kyllä tuossa vaiheessa se on minun mielestä jo vähän myöhäistä. On kuitenkin selvää, että ennen kuin geelin hiilarit ovat imeytyneet kunnolla, niin on jo edetty matkassa jo reilusti yli puolen välin. Tietysti, jos juo alussa urheilujuomaa, voi ottaa geelit myöhemmin. Tärkentä kai on kuitenkin, se että hiilaria tankataan kohtuullisen säännöllisesti heti "alku" matkasta lähtien.

Tässä keskustelussa vaikuttaa nimenomaan siltä, että meinaa mennä kaksi eri asiaa sekaisin.

1. Pelkkä vesi + geeli: Geelejä tarvitaan monta, ja niitä nautitaan jo aikaisessa vaiheessa. Ajatus ei missään tapauksessa ole se, että pelkällä vedellä mentäisiin puoleenväliin.

2. Järjestäjän juomat + geeli: Tässä tapauksessa geeliä käytetään lisäenergiana siinä vaiheessa, kun alkaa väsyä ja varastot olla melko tyhjät. Otan tukholmaan 2 geeliä, jotka aion käyttää 22km ja 32km paikkeilla.

Kolmas vaihtoehto on mennä pelkällä urheilujuomalla, ja mahdolliseen lisäenergian tarpeeseen ottaa banaania, rusinoita ja muuta mitä on tarjolla. Tällä taktiikalla olen mennyt useimmiten, mutta nyt olen kallistunut tuohon kakkosmalliin. Banaanin saanti on aina hiukan epävarmaa, ja geelit on helpomman tuntuisia rasituksen aikana.

Link to comment
Share on other sites

Geeliä tai energiajuomaa, yhtä kaikki sokerien ylläpito kestävyysjuoksussa on tärkeää ja parantaa suorituskykyä. Maratonille olisi hyvä tehdä jonkinasteista HH varastojen täyttämistä muutama edeltävä päivä ja tämän lisäksi nauttia HH pitoista juomaa hetki ennen (30-60min) starttia. Maralla HH pitäisi nauttia matkan aikana tasaisesti koko matkan ajan. Optimaalinen määrä on 1g/min jolloin 3h maraton juoksijan olisi nautittava 180g eli jotakuinkin 20g/20min välein jolloin nuo Juzmastan ajatukset ovat lähes suoraan valmennusoppaasta.

Itse en jaksa 8-9 pussia raahata ja tyydyn usein neljään annostellen nuo 10, 17, 25, 32km tolpilla.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä mä olen Bonesin kanssa samoilla linjoilla. Turha niitä geelejä on mussuttaa jos juo urheilujuomaa. Itse käytän silloin tällöin myös tuota 'Bonesin kakkosta' eli pari geeliä, ensimmäinen puolen välin tienoilla ja toinen 30 km jälkeen. Toisinaan on tullut käytettyä kolmen geelin taktiikkaa jolloin kiskaisen kolmannen n. 35 km kohdalla. Mutta ei ne geelit mitään ratkaise, olen juossut paljon maratoneja pelkällä järjestäjän urheilujuomalla ja vedellä, tuolloin ehkä hieman jotain rusinoita tms. lisänä eikä geelittömyydellä ole ollut mitään vaikutusta tuloksiin. Yliarvostettua mössöä sanon minä (vaikka itsekin käytän).

Onhan se toki niin että pitemmän kaavan juoksijat (5-6 h) tarvitsevat toisessa ääripäässä hieman erilaisen taktiikan mutta siinä ei ainakaan ole mitään käytännön järkeä että on 8 geeliä mukana ja kittaa vielä urheilujuomia päälle. Höpöhöpöhommaa.

Link to comment
Share on other sites

Tässä keskustelussa vaikuttaa nimenomaan siltä, että meinaa mennä kaksi eri asiaa sekaisin.

No, mulla ei. Minä keltanokka yritän mennä maran läpi veden ja geelin voimalla. Aiempia kokemuksia kun hommasta ei ollut, niin kyselin tutuilta ja luin täältä (ehkä ymmärsin väärin). 1. Sain sen käsityksen, että geeli on vatsaystävällisempää kuin juoma. 2. Maralla ei saa kokeilla mitään sellaista, mitä ei ole aiemmin testannut. Koska luulin, että Tukholmassa olisi tänäkin vuonna sitä ruotsalaista energiajuomaa, jonka saanti Suomesta oli hankalaa (nyt se on kai lopetettu kokonaan?) päädyin siihen, että sen varaan en laske. 3. Lisäksi olen kuullut ja lukenut, että juoman lantraussuhdekin voi olla aika ratkaiseva juttu. Edellisen tiedon pohjalta aloitin "geelikokeilut". Voihan olla, että lopussa tapahtuu se ratkaiseva romahdus energiavajauksen takia. Täytyy vain toivoa ettei niin käy. 34 km lenkit on mennyt hyvin tolla mun tavalla, mutta onhan siinä vielä yli 8 km jäljellä...

Banaanin ja suolakurkkuja mun tekis siellä kyllä mieli ottaa, mutta niitä en ole lenkeilläni testannut :embarassed:

Link to comment
Share on other sites

Onhan se toki niin että pitemmän kaavan juoksijat (5-6 h) tarvitsevat toisessa ääripäässä hieman erilaisen taktiikan mutta siinä ei ainakaan ole mitään käytännön järkeä että on 8 geeliä mukana ja kittaa vielä urheilujuomia päälle. Höpöhöpöhommaa.

Allekirjoittaneen ongelma ainakin olikin se ettei urheilujuoma käy. Siis vettä ja geeliä.

Siis kokonaiselle. Puolikas menee vaikka pyhällä hengellä =)

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy