Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Geelien käyttö maratonilla

Lanttu
 Share

Recommended Posts

Tässä taannoin tuli TV:stä ohjelma, jossa kerrottiin sohvaperunoiden valmistautumisesta Venezian maratonille. Katsoin viimeisen jakson ja siellä valmentaja antoi ohjeen jollekin juoksijalle, että ensimmäinen geeli tulee nauttia vasta 20 kilometrin kohdalla.

Kokeilin sitä tänään kun juoksin viimeisen pitkän ennen Tukholmaa.

Siihen saakka juoksu meni hyvin, mutta kun otin geelin, niin pulssi nousi noin kymmennellä lyönnillä loppumatkan ajaksi. Ja juoksu alkoi tuntua raskaalta.

Normaalisti olen nauttinut ensimmäisen geelin kympin kohdalla ja sen jälkeen noin 6-7 kilometrin välein.

Olisko täällä jollakin hyvää ohjetta geelien nauttimiseen maratonin aikana tällaiselle 4,5 tunnin juoksijalle!

• Replies 49
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Katoin saman ohjelman ja kiinnitin huomion samaan eli siihen, että valmentaja, joka ilmeisesti kait tiesi mitä puhui, painotti sitä, että 1. geeli otetaan vasta 20 km:n kohdalla. Ihmettelin itsekin kun itse oon vetänyt ekat naamaan aika aikaisessa vaiheessa ikään kuin varmuuden vuoksi varmistaakseni hiilareiden riittämisen mahdollisimman pitkään. Näin ei kuitenkaan taida oikeasti olla.

Joku heittii kerran kommentin kerran että voisko se liittyä siihen, että tarkoitushan on saada alusta alkaen elimistö toimimaan riittävästi jo rasva-aineenvaihdunnalla eikä siis liikaa hiilareita polttamalla jo alusta alkaen, kun fakta taitaa olla, että hiilarit loppuu kuiteskin viimeistään parin tunnin jälkeen. Jostain olen lukenut, että etenkin alussa on tärkeää että rasva-aineenvaihdunnan suhde hiilareiden polttoon tulee olla riittävän suuri (olikohan jotain 85 %/15%), jottei jo alusta alkaen polta pois hiilareita.

eli summa summarum: Ohje saatta siis liittyä siihen että valmentaja halusi varmistautua siitä, että elimistö alkaa käyttää tarvitsemansa energian heti alusta sopivasti rasva-aineenvaihdunnalla, eikä siis lähes pelkillä hiilareilla, jota ne geelitkin, muiden sotkujen kanssa, on.

Ajettelin muuten testata samaa teoriaa seuraavalla maralla Turussa Paavolla, ja katsoa miten se toimii.

Siis ei tarvi? Kun tätä just mietin kun tuo maha ei taida tosiaan tuota juomaa haluta vastaanottaa. Että riittääkö sitten geeli ja vesi? Ja paljonkos sitten aatellaan sitä geeliä tarvittavan jos tavoittelis alle 5 h..

Riittää. Jokusen maratonin olen juossut juomalla matkan aikana vain vettä. Tarjolla olleita kiinteitä eväitä olen kyllä ottanut, siis banaania tai hedelmäsokeritabuja (tai mitä lie ne valkoiset karkit, joita jakavat).

Että riittääkö sitten geeli ja vesi? Ja paljonkos sitten aatellaan sitä geeliä tarvittavan jos tavoittelis alle 5 h..

Mä olen ottanut mukaan 5 h:n maratonille 8 geeliä. Niistä on tosin pari jäänyt syömättä.

Ja lisäksi vettä, urhelijuomaa ja kiinteää, mitä ne tarjoo reitin varrella.

Syödä ei oo tarvinnut sitten illalla ollenkaan. Mahtuu enemmän olutta vatsalaukkuun!

Riittää. Jokusen maratonin olen juossut juomalla matkan aikana vain vettä. Tarjolla olleita kiinteitä eväitä olen kyllä ottanut, siis banaania tai hedelmäsokeritabuja (tai mitä lie ne valkoiset karkit, joita jakavat).

Taitavat nuo hatapan mainitsemat "tabut" olla glukoosipastilleja tms. Löytyy ihan markettien hyllystä.

Itsekin olen yrittänyt testailla näitä geelejä pitkiksillä. Eilisellä reilun 32 km lenkillä (joka minulle on hyper-pitkis) käytin kolme geeliä (squeezy) ja kolme glukoosipastillia. Eka geeli sujahti naamaan tuossa noin 10 km:n kohdalla. Oma vatsani ottaa nuo geelit suht hyvin vastaan ja kyllä niistä energiaakin tuntuisi irtoavan. Juomana oli mukana vyölaukussa vettä, jonka kävin 22 km:n kohdalla kotipihassa auton takakontilla täyttämässä.

Todennäköisesti otan ekalle maralle 4-5 geeliä taskuun ja samoin taskunpohjalle jokusen pastillin. Ja nestepuoli on suunnitelmissa hoitaa vedellä. Toki vanhana takinkääntäjänä varaan oikeuden muuttaa vielä mielipidettäni... :icon_rolleyes:

Ja kuinkas tungetaan mukaan 7 geelipussia? Jotenkin mua ei iske se neuvottu hakaneulalla housuun tms. kun sitten kumminkin tyrii niitten hakaneulojen kanssa eikä niitä voi toisten kenkiin pistelemäänkään viskoa. Voipi sen hemoglobiinin mitata muulloinkin kun maraa juostessaan hakaneulalla...

No tätä olen itsekkin miettiny, että minne mä tungen ne geelit maralla. Shortseissa kun ei ole taskuja, ja mitenkään roikkumaan en kyllä niitä ota. Alkuperäinen "strategia" oli ottaa geelit kännykkäkoteloon vyötäiselle, mutta eihän tohon koteloon sovi kun pari pussia (kirotut pienet kännykät). Pitikö ottaa joku pirkka-sukkahousuniksi käyttöön...

No tätä olen itsekkin miettiny, että minne mä tungen ne geelit maralla. Shortseissa kun ei ole taskuja, ja mitenkään roikkumaan en kyllä niitä ota. Alkuperäinen "strategia" oli ottaa geelit kännykkäkoteloon vyötäiselle, mutta eihän tohon koteloon sovi kun pari pussia (kirotut pienet kännykät). Pitikö ottaa joku pirkka-sukkahousuniksi käyttöön...

Mulla oli ranteissa hikinauhat, joiden alla kulki kaksi kpl/hikinauha geelipusseja. Kaksi oli trikoiden taskussa. Eli kuusi kappaletta kulki mainiosti mukana.

Viime vuonna oli niksiketju aiheesta, mihin geelipussit maralla. En löytänyt sitä tähän hätään. Siinä oli ihan hyviä niksejä, sukkahousunikseistä lähtien.