Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tuas souvetaa Sulkavalla


jouni.makela
 Share

Recommended Posts

Onkos moni foorumilainen lähdössä soutamahan heinäkuussa Sulkavalle. Kyseessähän on 40-vuotis juhlasoudut. Partalansaari ympäri kiertäen mars mars. Itselläni 6. kerta työporukan kanssa kirkkoveneellä, joka vuosi olemme parantaneet tulosta, kun 1. osallistumiskerralla saimme ajaksi lähes 6 ja puoli tuntia (2001) tuli 6 vuoden treenauksen tuloksena viime vuonna 5 tunnin alitus.

Sulkavalla on 3300 asukasta, soudun järjestelyihin osallistuu satoja paikallisia. Tapahtuma sai alkunsa jo 1968 jolloin mukana oli 36 soutajaa. Parhaimmillaan soutajia on ollut yli 10 000.

HS 30.5.2006:

Jos Helsingissä olisi tapahtuma, jossa olisi väkilukuun suhteutettuna yhtä paljon talkoolaisia kuin Sulkavan souduissa, heitä olisi 96 000. Osallistujia olisi samalla suhteella laskettuna 1,5 miljoonaa

Veneeveistäjä Kauko Miettisen ideasta soutaa Suomen viidenneksi suurimman saaren ympäri (60km) on kasvanut tuhansien ihmisten massatapahtuma.

http://www.suursoudut.net/

Link to comment
Share on other sites

Olen lähdössä ensimmäistä kertaa Sulkavalle ja vielä yksinsoutuun omalla veneellä.

Alkutalvi meni vähän heikosti influenssakierteen vuoksi, mutta nyt olen päässyt jo harjoittelunmaksuun (juoksu, uinti, ergosoutu). Takana on 26 maratonia juosten ja uimarin pohjakunto. En tiedä miten soutu menee, mutta yritetään.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Niskat jumissa, kädessä reikä, perse hellänä lähden pitkin hampain sulkavalle kokeilemaan neitsytsoutua kirkkoveneen kyydissä lapa kädessä.

Ei tahdo tulla mitään tuosta soutamisesta, nyt ei vaan ole kulkenut yhtään ja kaikki ~20km:n treenisoudutkin yhtä helvettiä. Tämän kun olen pois saanut, lopetan soutamisen tältä kesää tähän - jo pelkästään käytännön syistä. phtyi sviddan tuota matkaa! Nooh... 2400mg buranaa auttanee

Link to comment
Share on other sites

Ei lähdetä Sulkavalle tänä vuonna ja ei ehkä koskaan. Ei tule yhtään mitään souduista, perse kestää 15km, rakot tulee kaikista hanskoista eri kohtiin kämmeniä, eikä tekniikka pysy kasassa yhtään tuota määrää pidempiä matkoja, mikäli tekniikasta voidaan edes puhua...

Eilen keskustelin perämiehen kanssa ja hänellä oli samansuuntaisia näkemyksiä että olenko ihan varma mihin olen lähtemässä? Mielelläni luovutan paikkani, onhan tämä venekunta jossa olen treenaillut ollut toista kymmentä vuotta aina suurinpiirtein kolmen parhaan joukossa Sulkavalla eli ei puhuta mistään retkiveneilystä. Etsin kuuden tunnin venekunnan jossa käydään välillä grillaamassa makkaraa soudun aikana saaressa... Siihen voisin vielä lähteä.

WittukuWituttaa - mut toisaalta pitäköön melansa. :) Jos ei osaa tekniikkaa niin ei sitten osaa. Niskajumi sen jo kertoo.

Link to comment
Share on other sites

Jätä hanskat pois ja hommaa airon päälle vedettävä neopreenituppi. Ainakin Sportful tekee. Hanskoissa on kaiken maailman saumoja, ei hyvä. Lisäksi rasvaa käsiä ja pidä niiden iho sillä tavoin kunnossa. Kuiva iho ja kädet hajoaa heti.

Takapuoliongelmiin on monenlaisia ratkaisuja - erilaisia geelipehmusteita penkkiin, tuplakangas-soutuhousuja, rasvaa, talkkia... ja tietty jos käyttää alushousuja, niin saumattomia sellaisia.

Tekniikkaan pätee sama kuin muissakin lajeissa. Treeni auttaa, sitten pystyy väsyneenäkin pitämään tekniikan kasassa. Niskajumi viittaa siihen, että nostat hartioita soutaessasi ja todennäköisesti puristat airoa (ei tarvii kuin roikkua siinä...). Tästä ei tietenkään voi olla varma, kun ei ole nähnyt miten soudat.

Link to comment
Share on other sites

Menossa ollaan, viides kerta ja tällä kertaa suhtkoht kokemattoman porukan kanssa verrattuna aikaisempiin vuosiin. Tavoite on kohtuullinen viiden tunnin aika, saa nähdä miten sen kanssa käy. Joka vuosi sitä on yritetty, mutta haaveeksihan tuo on jäänyt.

Itselleni tuo soutu on ollut hyvä lisä ja vaihtelu juoksutreeneihin, tosin painoitus harjoittelussa on 98% juoksua ja loput soutua. Hyvin se näyttää näinkin sujuvan, tärkeintä lienee tuo kestävyys ja jalkavoima. JuoksiJanneen verrattuna tietenkin tuo vauhti on kohtuullisemmalla tasolla.

Link to comment
Share on other sites

Jätä hanskat pois ja hommaa airon päälle vedettävä neopreenituppi. Ainakin Sportful tekee. Hanskoissa on kaiken maailman saumoja, ei hyvä. Lisäksi rasvaa käsiä ja pidä niiden iho sillä tavoin kunnossa. Kuiva iho ja kädet hajoaa heti.

Takapuoliongelmiin on monenlaisia ratkaisuja - erilaisia geelipehmusteita penkkiin, tuplakangas-soutuhousuja, rasvaa, talkkia... ja tietty jos käyttää alushousuja, niin saumattomia sellaisia.

Tekniikkaan pätee sama kuin muissakin lajeissa. Treeni auttaa, sitten pystyy väsyneenäkin pitämään tekniikan kasassa. Niskajumi viittaa siihen, että nostat hartioita soutaessasi ja todennäköisesti puristat airoa (ei tarvii kuin roikkua siinä...). Tästä ei tietenkään voi olla varma, kun ei ole nähnyt miten soudat.

Tuppi on ratkaisu - se on siis kokeilematta ja on ainoa elämänlanka soutuun enää. Mutta soutuharrastus loppuu tältä erää elokuun alkuun kun muutan opiskelemaan Kuopioon. Tietty olisihan sieläkin vesiä ja veneitä... huhuu Kuopion vajaaveneiset! :sign0163:

Kaikki pehmusteet jota olen käyttänyt ja nähnyt käytettävän ovat olleet enemmän tai vähemmän teippi+retkipatjapala -virityksiä. Ne eivät minun hyvin muodostuneessa ja kiinteälla pjärseellä toimi. Olisi kiva kokeilla oikeita ja suuniteltuja geelipehmusteita.

Niskajumi tulee juuri tuosta mainitsemastasi seikasta. Olen yrittänyt eliminoida sitä jonkin aikaa pois mutta väsyneenä käyn aina enemmän kiskomaan käsillä. Eli oikeanlainen tekniikka on seitinohutta. Olisiko tuohon syynsä siinä kun olen 12 vuotiaasta asti aktiivisesti kalastellessani soudellut normi lasikuituvenholla? Siinähän veto on yläselkä- ja niskavoittoinen. :fishing:

Link to comment
Share on other sites

Suosittelen tosiaan kokeilemaan tuppia. Mulla 4-5 1,5-3h soutukertaa viikossa ja yhtään rakkoa ei ole käsissä näkynyt. Meillä lähes kaikki käyttävät hanskojen sijasta tuppia.

Niskajännitystä helpottaa myös se, että yrittää palautuksessa hiukan avata sormia, eli ei purista airoa. Vedon aikanakaan ei varsinkaan hyvällä säällä tarvitse muuta kuin "roikkua" siinä airossa. (joo tiedän, helpommin sanottu kuin tehty...) Samoin sekä persaukseen että niskajännitykseen voi auttaa se, että aika ajoin korjaa istuma-asentoaan - alaselällä on taipumus pyöristyä ja se on aivan turhaa kun kyseessä on liikkuvapenkkinen paatti. Eli lantiota eteen vähän niin kuin hyvässä hiihtoasennossakin (ja juoksuasennossa?), selän liike on lopulta aika pieni - veto tulee suurimmaksi osaksi jaloista. Reisistä tuleva voima pitää vaan saada siirtymään siihen airoon. Eli keskivartalo tiukkana että ei potkaise penkkiä takapuolen alta (airo pysyy paikallaan) ja airo veteen ennen kuin potkaisee... Kun vielä saa kädet pois sylistä nopeasti, niin ettei tarvitse polvia kolistella, ja osaa seurata tahtia, niin pääsee jo jonkin matkaa... Mutta tiedetään, vaikeaa on.

Jos vielä kaiken väsymyksen keskellä muistaa, että reisistä löytyy pattia aivan eri määrä kuin käsistä, niin muistaa ehkä potkia sen sijaan että kiskoisi käsillä... Tosin aivan varmasti uuden tekniikan oppiminen vie aikaa. Kyllä liikkuvapenkkisten soutu ja mökkivenesoutu ovat aivan eri lajeja, joskin sukulaisia

Skwoosh tekee geelipehmusteita sekä soutuun että melontaan. Olen kuullut paljon hyvää, mutta en ole kokeillut. Ainakin kajakkiversioita myy Welhonpesä Klaukkalassa ja soutumalleja kannattaa kysyä Finnrowingilta (tai tilata verkkokaupasta, siellä näkyi olevan).

Eiköhän Kuopiosta kirkkoveneporukoita löydy!

Link to comment
Share on other sites

07.07.07 klo 07.07 valmistauduin Sulkavan soutuihin.

Soutu alkoi 08.30. Soutu meni kohtuullisesti, treenimäärän huomioonottaen. Joukkueemme sijoitus 118 kirkkovenejoukkueen joukossa 37. ja aika 5.08. Loppusuoralla otettiin aivan mieletön kaksinkamppailu toisen veneen kanssa mutta poweri ei aivan riittänyt ja hävisimme edellä tulleelle veneelle 1.8s.

Link to comment
Share on other sites

Olimme sulkavalla eilen yösoudussa, minä tosin olin varamiehenä. Aika hyvin soutivat, 4:07:45 ja sijoitus toinen. Ukkoskuuro rakeineen eivät varmaan vauhtia nostanut.

Juoksimme naisen kanssa odotellessa soutajia reilut 20km sekä retkeilimme linnavuorella (se kalliokukkula joka on noin 4km soutureitin maalista oikealla puolen). Kiva ja pitkä päivä!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy