Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksu alusta

1.maraton 6/06
 Share

Recommended Posts

Nuo maratonit juostaan yleisimmin asfaltilla, eli asfaltilla juoksuun on oltava pohjaa ennen maratonia riittävästi. Kuitenkin esim. metsäpolut on jaloille vähemmän "rasittava" alusta. Eli kysymys kuuluu...Missä suhteessa ennen maratonia eri alustoilla tapahtuvaa treeniä. Ja miten nuo "huiput" treenaa eri nopeuksilla tapahtuvat lenkit alustan suhteen.

Ps. parhaat jumit itse olen saanut kimmoisalla urheilukentän pinnalta.

Tarkkaa lukua/suhdetta en osaa sanoa mutta sen sanon että kannattaa totuttautua. Itse olin juossut asfaltilla pisimmillään 8 km lenkkejä , ehkä kerran viikkoon, ennen ensimmäistä PUOLIKASTANI ja sen jälkeen jalat oli melkolailla paskana jos suoraan sanon.

Nyt maralle treenatessa ajattelin että jos 1 lenkki viikossa purulla, korkeintaan 2 ja sitten loput 2-3 asfaltilla.

Itselläni on lenkit noin 80 %:sti asfalttia. Kesän mittaan tulee juostua enemmän purulla ja poluilla, mutta korkeintaan niiden osuus on tuolloin 50 %.

Urheilukenttää suosittelen välttämään, se on tarkoitettu pikajunille. Toki sielläkin voi satunnaisia harjoituksia suorittaa.

Tärkeimpänä asiana pitäisin sitä että harjoittelu tapahtuu vaihtelevasti eri alustoilla, vaihtelevasti eri nopeuksilla ja vaihtelevasti eri lenkkareilla. Ei siis liikaa samantapaisia lenkkejä vaan välillä vaihtelua.

Parista eri lähteestä muistelen lukeneeni, että ainakin maratonvauhtinen harjoitus kannattaisi juosta sillä alustalla, millä maratonkin juostaan, siis asfaltilla. Tätä ohjetta olen yrittänyt sulan maan aikaan noudattaa, vaikka mieluusti juoksenkin poluilla/puriksella/ulkoiluteillä. Talvella tulee kaikki lenkit pakosta juostua asfaltilla.

t. Nylkky