Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ilman ohjelmaa maratonille?

Mymmeli
 Share

Recommended Posts

Onkohan ketään joka on vetänyt maratonin läpi juurikaan suunnittelematta ja noudattamatta mitään erityistä ohjelmaa? Juoksen normaalisti noin 4-5x viikossa (4x 35-45min ja 1x1.30h) ja ajattelin osallistua maratonille, mutta tuntuu että en jaksa ja ehdi (perhe ja työ) panostaa erityisesti mihinkään.

Juoksin hiljattain 20km 2 tuntiin (pisin lenkki tähän saakka) ja tavoitteeni on juosta maraton alle 5 tunnin. Ajattelin noin kerran viikossa juosta mahdollisuuksien mukaan ainakin 20km lenkin ja pari muuta lenkkiä, energiaa ei juuri ole muuhun. Onko kellään kokemusta tällä tavalla ilman ohjelmia maratonin juoksemisesta? Ilman mitään muuta harjoittelua tai ruokavaliota tai mitään muutakaan.

No vielä ei olla maaliviivalla. mutta 32 kilsaa kokeilin eilen ja hyvin meni, voimat ei edes loppuneet.

Kun muistat pitää mukana sen pitkän, mahdollisuuksien mukaan joka viikko. Ja esim. 3 viikon jälkeen kevyempi viikko että kroppa saa aikaa palautua ja vahvistua. Etupäässä hidasta PK-lenkkiä, kerran viikkoon tasavauhtinen nopea tai jotain vetoja/intervalleja/jotain.

Onnistuu se! Ainakin maraton läpi, omasta harjoittelusta sitten riippuu loppuaika.

Minä juoksin ekan ja toistaiseksi ekan marani ilman mitään ohjelmia. Alotin täysin nollasta. Sitten kun kuntoa oli enemmän, yritin juosta vähintään kolme kertaa viikossa tunnin (~10km) ja kerran viikossa tai joka toinen viikko 2h lenkin. Lähes aina samalla vauhdilla, ilman mitään vauhtileikittelujä yms. Pitkät juoksin niin hitaasti kun pystyin, tunnin lenkit silleen että tuntu mukavalta. Viimeisen parin kuukauden aikana yritin kiristää tahtia. Ja hienosti meni. Juoksin koko maran :)

Nyt reenaan toiselle maralle ja edelleenkään ei o mitään ohjelmia. En mä pystys sellaisia tarkasti seuraamaankaan kun on tuota muutakin elämää, lapset työ yms yms. Perheellinen juoksee sillon kun pääsee eikä sillon kun ohjelma sanoo.

Onkohan ketään joka on vetänyt maratonin läpi juurikaan suunnittelematta ja noudattamatta mitään erityistä ohjelmaa? Juoksen normaalisti noin 4-5x viikossa (4x 35-45min ja 1x1.30h) ja ajattelin osallistua maratonille, mutta tuntuu että en jaksa ja ehdi (perhe ja työ) panostaa erityisesti mihinkään.

No tuohan on jo ohjelma!

Itse olen kerran vetänyt maratonin käytännössä täysin ilman harjoittelua ("edellisen kesän kunnolla") ja kyllä se läpi menee. Hitaasti ja vaivalla, tosin, mutta jos on edes jonkinlaista pohjakuntoa, niin kyllä sen alle kuuden tunnin pääsee ilman mitään treenaustakin.

Tietenkin on erittäin järkevää jollain tavalla panostaa maratoniin, niin on paljon helpompi olo maratonilla (ja etenkin sen jälkeen!). Jos ei muuta, niin kannattaa siinä 3-4 viikkoa ennen h-hetkeä tehdä muutama pitempi lenkki.

Mutta pelkkään läpipääsemiseen ei erityisiä ohjelmia tarvita.

Innostuin kesällä 2005 ottamaan maratonhaasten vastaan, ja ilmoittauduin kisaan Helsinkiin 5 viikkoa ennen maratonpäivää. Samalla aloitin juoksemisen. Olin liikkunut muuten runsaasti, spinningiä, BodyPumpia, aerobiciä yms. mutten juossut vuosikausiin. Ohjelmaa mulla ei ollut, hyviä opastajia kylläkin. Juoksin usein aamulla, tai myöhään illalla, ettei aika ollut perheeltä pois. Pisin lenkkini ennen maratonia oli 17 km. Mulla oli kuuden tunnin aikarajan väliajat kirjoitettuna kuulakynällä käteni.Tavoite oli siis vain juosta maraton loppuun. Ilokseni totesin puolivälissä että mahkuja oli 5 tunnin alitukseenkin. Loppuaika meni hieman yli viiden tunnin, mutta osoitin itselleni, että hyvällä pohjakunnolla maraton on juostavissa läpi suhteellisen vähälläkin juoksuharjoittelulla, ellei aseta liikoja aikatavoitteita. Harjoittelulla olen saanut sitten aikaa jo tunnilla parannettua sitten ekan maratonini.