Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Sign in to follow this  
Heppu

Kovavauhtinen lenkki juoksumatolla

Recommended Posts

Kuinka kovavauhtisia lenkkejä olette matolla tehneet. Maton etu on ainakin siinä ettei pääse löysäilemään toisin kuin ulkojuoksussa.

Juoksin hiljattain 1 km nopeudella 14 km/h ja havaitsin että niska jo kipeytyi juostessa kun piti koko ajan tuijottaa jalkoihin ettei kompastu. Lisäksi jalkaterät jo tuosta kilometristä kipeytyivät toisin kuin ulkojuoksussa. Käytössä olivat kylläkin kuntosalikengät, eivät varsinaiset juoksukengät. Mutta kaipa tähän tottuu?

Tavoitteena on syksyllä 4 h maraton ja kovavauhtisessa lenkissä harjoituskauden lopussa 10 km 45 minuutissa. Keskinopeus olisi tällöin 13,3 km/h, mutta jos juoksumatossa ei käytä kaltevuutta niin varmaan 14 km/h on hyvä harjoitusnopeus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Älkää nyt herranen aika juosko treenejänne juoksumatolla ja uskotelko itsellenne että se vauhti mitä juoksumatolla saatte aikaiseksi on se teidän realistinen juoksuvauhtinne.

Juoksumatolla juostessanne suurimman työn tekee mekaaninen juoksumatto ja sinä juoksijana vain pyrit pysymään vauhdissa mukana mukauttaen jalkojen liikkeet juoksumaton liikkeeseen.

Toisaalta jos vaihtoedhot ovat että "älä juokse tai liiku laisinkaan tai harjoittele juoksumatolla" niin kyllä siinä mielessä juoksumatto on OK!

Share this post


Link to post
Share on other sites

juoksen juoksumatolla ja olen antanut heikon mieleni itselleni vakuuttaa, että juoksuvauhtini oikeastikin paranee tällä tavoin. Kaltevuutta laitan mattoon 1.5-2. Juoksuasentoon kiinnitän huomiota aktiivisesti ja katseen kohdistan eteen "näkymättömään" selkään, en siis jalkoihin katsele. Intervallivauhtina pidän 8-8.5 mailia/tunnissa... mennee Hepun kanssa samoihin kilsavauhteihin suunnilleen. Hyvän treenin saa aikaiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä juoksumatolla voi hyvin tehdä niin kovavauhtisia treenejä kuin matto liikkuu kunhan on ensin hieman totutellut matolla juoksemiseen. Ei kannata ensimmäisillä kerroilla kokeilla maksimeita, maton kanssa voi kompuroida parilla ekalla kerralla mutta mattoon tottuu kyllä nopeasti. Itse ainakin on tullut matolla juostua eräitä kilsoja 20km/h nopeudella. Ja kengiksi normaalit juoksukengät, ei sisäpelikenkiä tms.

Ja kyllä se kunto siellä matolla nousee ihan "normaaliin" tyyliin, ainakin itsellä on hyviä kokemuksia. Mutta jos esim. talviaikaan juoksee paljon matolla, kannattaa välillä vahvistaa takareiden lihaksia, koska ne eivät kuormitu mattojuoksussa yhtä paljon. Ja matolta puuttuvaa ilmanvastusta voi kompensoida laittamalla nousukulmaksi noin 1 aste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Älkää nyt herranen aika juosko treenejänne juoksumatolla ja uskotelko itsellenne että se vauhti mitä juoksumatolla saatte aikaiseksi on se teidän realistinen juoksuvauhtinne.

Juoksumatolla juostessanne suurimman työn tekee mekaaninen juoksumatto ja sinä juoksijana vain pyrit pysymään vauhdissa mukana mukauttaen jalkojen liikkeet juoksumaton liikkeeseen.

Toisaalta jos vaihtoedhot ovat että "älä juokse tai liiku laisinkaan tai harjoittele juoksumatolla" niin kyllä siinä mielessä juoksumatto on OK!

Ei se juoksumatto niitä jalkoja liikuta (suhteellisuusperiaate - ajattele juoksua liikkuvan laivan kannella niin, että ranta pysyy suhteessa sinuun paikallaan. joudut silloin juoksemaan samalla nopeudella kuin laiva, mutta eri suuntaan. Vastaa energiankulutukseltaan juoksua samalla vauhdilla siellä rannalla. Ihan sama juttu siinä matolla), mutta ilmanvastus puuttuu joten se 1-3 asteen kulma on ihan paikallaan että saadaan about sama efekti kuin tyynellä ja tasaisella juostessa - ja sitä jyrkempi kulma mitä kovempaa juostaan että ilmanvastusefekti olisi vauhtia vastaava. Eli kyllä matolla saa halutessaan ihan hyvän juoksusimulaation aikaiseksi.

Ilmanvastuksen simuloinnista:

http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?p=84286#post84286 Ja siitä threadia eteenpäin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juoksumatto on ollut mulla lähinnä talvikauden rospuuttokelien juoksukorvike. Tällöinkin korkeintaan 1 krta vkossa. Kulmaa laitan 1-1,5 astetta, jotta juoksuasento+askellus vastaisi mahdollisimman paljon sitä ns. normaalia asentoa.

Matolla juostessa nostan nopeutta n. 0,5 min kerrallaan enintään ja juoksen eri vauhdeilla n. 10 min. kerrallaan kullakin vauhdilla. Vauhdit on vaihdellut 6:30:sta 4:15:een eriatteella lopussa löysäillen. Pitkiä vauhtijuoksuja matolla ei oo tullut tehtyä.

Matolla juoksu on sen verran "tylsää" ettei sitä viitsi kuin korkeintaan 1 h 1 min. Vain kerran oon juossut 2 h matolla tasavauhtisen, muut on n. 1 h.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tehnyt kovavauhtisen harjoituksen matolla nyt kolme kertaa viikon välein tuolla nopeudella 14 km/h. Pituuksina 1 km, 1.5 km ja 2 km.

Onko hyvä idea yksinkertaisesti kasvattaa joka viikko matkaa kunnes 10 km on saavutettu.

Kannattaako tehdä samassa harjoituksessa hidasta PK-juoksua vaikka niin että yhteismatka kovavauhtinen+pk olisi aina 10 km. Kumpi kannattaa tehdä ensin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko hyvä idea yksinkertaisesti kasvattaa joka viikko matkaa kunnes 10 km on saavutettu.

Kannattaako tehdä samassa harjoituksessa hidasta PK-juoksua vaikka niin että yhteismatka kovavauhtinen+pk olisi aina 10 km. Kumpi kannattaa tehdä ensin.

Tähän saakka kaikki hyvin, mutta:

Parempi idea, kuin kasvattaa vk-treeniäsi kisamittaiseksi, on kasvattaa se ainoastaan 3-4 km:n mittaiseksi. Ja toistaa tämä treeni 3-4 kertaa viikon välein.

Jos olet laiska, niin voit tämänkin tehdä intervallina, esim 4 * 800m palautus 1 min.

VK treenit tavataan tehdä 10-15 min alkulämmittelyllä ja vastaavan mittaisella loppujäähdyttelyllä. Kevyt PK-vauhti on siinä riittävä.

(Tämä VK treenisi ei tietystikään ole ainoa viikottainen lenkkisi, mutta ehkä ainoa VK treeni)

Jos jatkat treeniäsi kuten suunnittelit, niin siinä 6 km:n jälkeen saattaa tulla vaihe, jossa viikko ei tahdo riittää palautumiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Älkää nyt herranen aika juosko treenejänne juoksumatolla ja uskotelko itsellenne että se vauhti mitä juoksumatolla saatte aikaiseksi on se teidän realistinen juoksuvauhtinne.

Juoksumatolla juostessanne suurimman työn tekee mekaaninen juoksumatto ja sinä juoksijana vain pyrit pysymään vauhdissa mukana mukauttaen jalkojen liikkeet juoksumaton liikkeeseen.

Toisaalta jos vaihtoedhot ovat että "älä juokse tai liiku laisinkaan tai harjoittele juoksumatolla" niin kyllä siinä mielessä juoksumatto on OK!

Ei muuten pidä paikkaansa. Opettele fysiikkaa.

Tästä on puhuttu ennenkin, enkä ala nyt selventämään tämän enempää.

Ja tosiaan ihan normaalit juoksukengät vain käyttöön, totta kai jalat voivat kipeytyä vääränlaisia kenkiä käytettäessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän saakka kaikki hyvin, mutta:

Parempi idea, kuin kasvattaa vk-treeniäsi kisamittaiseksi, on kasvattaa se ainoastaan 3-4 km:n mittaiseksi. Ja toistaa tämä treeni 3-4 kertaa viikon välein.

Mitä tarkoitat kisamitalla. Jos päätavoite olisi 10 km juoksu, niin sitten varmaan noin, mutta eikö maratonille harjoiteltaessa kannata kovavauhtinenkin lenkki olla pitempi.

(Tämä VK treenisi ei tietystikään ole ainoa viikottainen lenkkisi, mutta ehkä ainoa VK treeni)

Ei ole viikon ainoa VK-treeni. Lisäksi olen juossut 10 km juuri tuota 4 h maratonvauhtia joka sekin on VK-alueella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Karkauspäivän kunniaksi tuli tehtyä sellainen treeni, jota en ole aikaisemmin tehnytkään yli 30 vuotisen juoksu-urani aikana. Vaihtelun vuoksi olen viime vuosina talviaikaan tehnyt viikon kovan treenin joskus matolla, niin tänäänkin:

2km +1 asteen nousukulmalla

8km +5 ast. nk

2km +7 ast. nk

2km +1 ast. nk

Vauhti koko ajan sama 5min/km (12km/h).

Alku- ja loppuverkan välissä siis maton nousukulmaa nostamalla sai sykkeenkin kohoamaan yllättävän tehokkaasti. Eli noin puolet ajasta alle vk-rajan ja puolet hieman vk-rajan yläpuolella. Maksimi nousi +7 kulmalla lopussa peräti 162:een (maxsykkeeni 178).

Erilainen vk-treeni ainakin tasaisella ns. kevyen lenkin vauhdilla.

En tiedä oliko mitään hyötyä verrattuna normaaliin vk-treeniin tasaisella (~4min/km)?

Ehkäpä hyvää treeniä Comradekseen ja 2009 Sparthaloniin ...

Onko kenelläkään tuttua tällainen mäkijuoksu matolla?

Ainakin kova raastaja ar vedellyt mm. 2h spinningin&bodypumpin jälkeen ka. +7 ast. nk:lla 15km 4.30/km-tahtia matolla (lähde: raasto.com).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silloin, kun maha vielä antoi mun juosta, tein suhtkoht samaa kerran viikossa, ehkä muistaakseni 1,5 2,5 4 ja 5 ylöspäin ja 4, 3, 1,5 alaspäin vähän pidemmillä kevyillä (katsoin aikaa, ei matkaa ja vauhti oli päivän kunnon mukaan, mutta raskas kuitenkin). Ainakin tuolla sai palamaan kaloreita ihan kiitettävästi ja sykkeen kattoon ja mielestäni huomasin, että seuraavat tasaiset oli helpompia. Kuntotestin mukaan olin saanut 4kk:ssa arvot ikäiselleni tappiin.

Nyt pitää tyytyä raskaaseen crossiin eikä sitä sykettäkään enää sais nostaa tappiin. Tosin mä en oo juoksija ja mun tavoitteena on pysyä kunnossa eikä osallistuu mihinkään kisaan. Mutta harjoitus kuulosti tutulta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy