Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miten saan 13 minuuttia ajasta pois?


Pisama
 Share

Recommended Posts

Juoksin lauantaina elämäni ensimmäisen puolimaratonin. Ja melkoisen köykäisellä harjoittelulla, sillä viimeiset 2 kk olen lähinnä harrastanut töiden tekoa ja muuttamista, eli en ole vetänyt kertaakaan yli 10 km lenkkiä ja keskimäärin lenkkejä on ollut yksi viikossa... Toki olen lisäksi harrastanut muuta liikuntaa. Aikatavoitteesta jouduin siis luopumaan vähäisen harjoittelun vuoksi, ja loppuajaksi tuli 2:13. Juoksu oli kaikenkaikkiaan vaikean tuntuinen alusta loppuun.

Olen ottamassa uusiksi 1.9. Vaasassa ja nyt mietinkin, että onko realistista asettaa itselleen 2 tunnin tavoitetta? Saako reilussa 3 kuukaudessa 13 minuuttia ajasta pois?

Työkiireet alkavat hellittää ja muuttokin on ohi, joten nyt pystyn kyllä käymään lenkillä 3 kertaa viikossa (lisäksi bodypump, spinning ja venyttely/jooga).

Toivon mukaan polvi kestää harjoittelun lisäämisen, olen tähän asti pyrkinyt pitämään liikunnan monipuolisena juuri siitä syystä, että vasemman polven kanssa on ollut ongelmia.

Link to comment
Share on other sites

Juoksin lauantaina elämäni ensimmäisen puolimaratonin. Ja melkoisen köykäisellä harjoittelulla, sillä viimeiset 2 kk olen lähinnä harrastanut töiden tekoa ja muuttamista, eli en ole vetänyt kertaakaan yli 10 km lenkkiä ja keskimäärin lenkkejä on ollut yksi viikossa... Toki olen lisäksi harrastanut muuta liikuntaa. Aikatavoitteesta jouduin siis luopumaan vähäisen harjoittelun vuoksi, ja loppuajaksi tuli 2:13. Juoksu oli kaikenkaikkiaan vaikean tuntuinen alusta loppuun.

Olen ottamassa uusiksi 1.9. Vaasassa ja nyt mietinkin, että onko realistista asettaa itselleen 2 tunnin tavoitetta? Saako reilussa 3 kuukaudessa 13 minuuttia ajasta pois?

Työkiireet alkavat hellittää ja muuttokin on ohi, joten nyt pystyn kyllä käymään lenkillä 3 kertaa viikossa (lisäksi bodypump, spinning ja venyttely/jooga).

Toivon mukaan polvi kestää harjoittelun lisäämisen, olen tähän asti pyrkinyt pitämään liikunnan monipuolisena juuri siitä syystä, että vasemman polven kanssa on ollut ongelmia.

On ihan realistinen tavoite, mutta vaatii töitä. Itse juoksin HCM:n maratonin siis 4:35, mutta lokakuussa Vantaalla pääsin 4:20 aikaan. Juokse säännöllisesti 3x vkossa, yksi pitkä 20kilsainen ja sitten VK:ta ja VL:ää ja palautteluja. Muista ravinto, nesteet ja säännöllinen elämä n oin muutenkin (riittävästi lepoa ja unta). ja kas kummaa <2 h rikkoontuu tosta vaan.

Link to comment
Share on other sites

Juoksin heinäkuussa 2005 puolikkaan aikaan 2.13

syyskuun alussa 2.01

Eli aika hyvä tulosparannus lyhyessä ajassa. Siinä välissä juoksin vain tavallisia lenkkejä, mutta oli mahdollisuus juosta niitä paljon. Silloin en tiennyt mistään vedoista, enkä VK.sta ja mittariakaan en oikein osannut käyttää, joten siitäkään ei ollut hyötyä.

Ehkä se juju oli siinä, että uskalsin lähteä lujempaa ja uskoin siihen, että olin juossut sen verran, että jaksan juosta sen loppuun nopeampaa. Silti kieltämättä aika maalissa oli täydellinen yllätys. En seurannut kelloa juoksun aikana, kunhan vain juoksin. Riemuhan siitä repesi ja täydellinen ällisteleminen, että mites tässä näin kävi.

Mutta sen kyllä pystyy minusta tekemään varsinkin alkuaikoina, koska ensimäisiä ei ehkä uskalla mennä lujaa ja hiukka riskillä.

Tsemppiä yritykseen.

Link to comment
Share on other sites

Minulla ensimmäinen puolikas meni aikaan 2.16.xx ja siitä kahden viikon päästä seuraava yritys tuotti tuloksen 02.03.xx. Nämä 2005 kesällä vajaan vuoden juoksemisen jälkeen (noin 4x viikossa). Taitaa pitää paikkansa tuo, että ekaan yritykseen ei uskalla lähteä tarpeeksi kovaa peläten sitä ettei rahkeet riitä loppuun asti.

Link to comment
Share on other sites

Juoksin lauantaina elämäni ensimmäisen puolimaratonin. Ja melkoisen köykäisellä harjoittelulla, sillä viimeiset 2 kk olen lähinnä harrastanut töiden tekoa ja muuttamista, eli en ole vetänyt kertaakaan yli 10 km lenkkiä ja keskimäärin lenkkejä on ollut yksi viikossa... Toki olen lisäksi harrastanut muuta liikuntaa. Aikatavoitteesta jouduin siis luopumaan vähäisen harjoittelun vuoksi, ja loppuajaksi tuli 2:13. Juoksu oli kaikenkaikkiaan vaikean tuntuinen alusta loppuun.

Olen ottamassa uusiksi 1.9. Vaasassa ja nyt mietinkin, että onko realistista asettaa itselleen 2 tunnin tavoitetta? Saako reilussa 3 kuukaudessa 13 minuuttia ajasta pois?

Työkiireet alkavat hellittää ja muuttokin on ohi, joten nyt pystyn kyllä käymään lenkillä 3 kertaa viikossa (lisäksi bodypump, spinning ja venyttely/jooga).

Toivon mukaan polvi kestää harjoittelun lisäämisen, olen tähän asti pyrkinyt pitämään liikunnan monipuolisena juuri siitä syystä, että vasemman polven kanssa on ollut ongelmia.

Varmasti onnistut, kunhan keskityt siihen mitä haluat. Jos haluat juosta 3 kk:n päästä nopeamman puolimaratonin niin lisää kevyttä juoksuharjoittelua eli 3-5 krt/vko ja jätä muut oheisharjoitukset talvikaudelle. Kasvata viikon pisin lenkki vähitellen kympistä 15-17 km:iin.

Aikaparannus yli kahdesta tunnista alle kahteen tuntiin tulee pelkästään peruskestävyyden, jalkojen juoksukestävyyden ja juoksun taloudellisuuden paranemisen kautta eikä kovien vauhtiharjoitusten avulla. Juoksumäärän lisääminen tuo varmuutta oman juoksuvauhdin arvioimiseen ja vie parempaan lopputulokseen.

Link to comment
Share on other sites

Juoksin toukokuussa 2005 elämäni ekan puolikkaan aikaan 2:10. Elokuussa 2005 kulutin puolikkaalla aikaa 1:56. Eka puolikas oli aika varovainen juoksu, kun sitä ennen pisin lenkkini oli 10,5 km, enkä muutenkaan juossut mitenkään suunnitelmallisesti. Taustalla oli talven hiihdot. Ekan puolikkaan jälkeen rupesin juoksemaan enemmän ja otin pitkät lenkit ohjelmaan. Toisen puolikkaan onnistumisen takana oli myös hyvä vetoapu - juoksimme palstan teräsmummun Moskun kanssa yhtä matkaa (Mosku lähti vielä toiselle kierrokselle eli juoksi maratonin).

Kyllä se siitä, tsemppiä.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä minäkin luulen, että sen 13 minuuttia saisi pois jo sillä, että toisella kerralla uskaltaisi lähteä lujempaa. Juoksin viime lauantaina ensimmäisen puolikkaani aikaan 2.11, ja nyt ois jo kova hinku yrittää parempaa jo kenties muutaman viikon päästä. En usko ollenkaan olevan mahdotonta, että pääsisin alle kahden tunnin. Sen verran varovaisesti otin, kun tuntemattomille vesille lähdin.

Link to comment
Share on other sites

Otsikon lukiessani olin varma, että vastaukseksi tulee "Ei tule onnistumaan, jne...." Mutta päin vastoin, täällähän pidetään sitä ihan realistisena. Aika mahtava juttu! Josko sitä itsekin sitten syksyllä vähän parantaisi aikaansa.

HCR:n jälkeen iski totaalinen tyhjyys, että tässä tämä sitten oli, mutta nyt on jo uudet tuulet. Pitäisi vain päättää uusi tavoite. Lenkkareita ei ole vielä laitettu jalkaan, flunssa iski. Myös muotoillut pohjalliset odottaa uusia, normaalisti askeltavien lenkkareita, jotka ovat vielä kaupassa.

Link to comment
Share on other sites

Uskoisin, että tavoitteesi on täysin realistinen ottaen huomioon aiemman harjoittelusi... Tulokset paranevat alussa varsin huomattavasti vain sen takia, että jalat tottuvat tekemään juoksuliikkeitä, ts. juoksusta tulee taloudellisempaa ja rennompaa. Peruskestävyys toki ratkaisee suurimman osan puolimaratonin ajasta sellaiselle ihmisellä, joka ei juurikaan ole juossut, mutta kyllä sopivanvauhtisia vetojakin voi mun mielestä juosta aina silloin tällöin. Mä ainakin olen tullut siihen tulokseen, että junnaamalla samaa vauhtia samanpituisia lenkkejä oppii juoksemaan vain saman matkan samaa vauhtia. Eli: vaihtelua lenkkeihin, niin hyvä tulee :sign0133:

Link to comment
Share on other sites

Tämähän on mukavan ajankohtainen kysymys+vastaus -setti minunkin kannaltani! Kevään puolimarakokeiluni meni erittäin katkonaiseen talvilenkkeilyyn nähden loistokkaasti nettoajalla 2.12 ja risat.

Kakkosen alittaminen tuntuu nyt luonnolliselta tavoitteelta. Ihmeeltä toki myös. Mutta sitä oli jo tuokin aika, joten suhtaudun avoimesti...

Keväällä olen kokeillut muutamia vauhtikestävyyslenkkejä ja mielestäni ne tekevät askeleelle ja motivaatiolle hyvää, vaikka kalliopohjan kaltainen peruskunto vielä alta puuttuukin.

Kun tavallinen hitaan lenkin vauhtini on noin 6.40-7.00 min/km, pyrin juoksemaan noin kerran viikossa 50 minuutin lenkin keskellä ~20 minuutin reippaamman vk-jakso n. 6 min/km vauhdilla. Kaksi muuta viikon lenkkiä olisivat siis peekoota ilman mitään mausteita, paitsi toinen pitkä. Jahka olen selättänyt meneillään olevan lentsun, kokeilen myös vähän nopeampia ja lyhyempiä vetoja ja kasvattelen vk:n mittaa 30 minsan suuntaan.

Vastapainoksi olen harrastellut jonkin verran kävelylenkkejä ja työmatkapyöräilyä, jotta liikunnan yleisrasittavuus ei heilahda liikaa tuonne kunnon ulosmittaamisen puolelle. Voi olla, että kuuluisin peruskuntoni puolesta vielä sauvakävelykaartiin, mutta tällä reseptillä mennään!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heippa vain kaikille!

Ensimmäisen puolimaratonin johdosta (Oulussa muutama viikko sitten) innostuin juoksusta ja liittymään tälle foorumille.

Todellakin, ennen tuota puolikastani juoksin kuluneen ½ vuoden aikana (kauemmaksi en muista) arviolta 7 lenkkiä, joista yksi oli jopa 10km pitkä. Tuon lenkin jälkeen tuntui, että olisin voinut juosta pidemmällekkin. Noin 1kk sen jälkeen kävin lenkillä Tarkoituksena juosta 16km, mutta koska pururata oli pitkä ja mieli sisukas niin matka venyi täyteen puolimaratonin mittaan. Aikaa kuluin 2h5min parin pysähdyksen kera.

Tästä innostuneena mieheni kehoitti minua osallistumaan viikon päästä järjestettävään Oulun terwamaratoniin puolikkaalle ja päivää ennen juoksua itteni sinne ilmoitinkin. Tavoite oli tietenkin realistinen "alle 2h" ja maaliin tulin 1h58min jälkeen. Mieheni juoksi täyspitkän alle 4h pohjalla pari 7km, yksi 16km ja yksi 21km juoksulenkkiä kevään mittaan.

Kaipa minulla (ja hänellä) sitten vain on hyvä peruskunto ja kestävyyttä, koska tuota varten en oikeasti reenannut yhtään mitenkään. Liikunta muuten koostui talven ja kevään mittaan pitkistä kävelylenkeistä koirulin kanssa sekä punttisalilla reenaamisesta.

Nyt kesän tullen olen todenteolla alkanut taas fillaroimaan, pääasiassa maastossa ja parin viikon päästä toivottavasti myös maantiellä kunhan tilaus saksasta saapuu. Tavoitteenani on juosta täysipitkä maraton tulevana syksynä. Tällä kertaa ajattelin jopa reenata juoksemista sitä varten noin kerran viikossa. Itse pidän tavoitetta täysin realistisena, varsinkin, kun mieheni lupasi lähteä mukaan jänikseksi.

Pointtini oli siis se, että ihan varppina on mahdollista saada tuo puolimaran aika tiputettua näinkin "lyhyellä" ajalla.

Yksi todella loistava apuväline oli kaveriltani lainaan saama Polarin footpodi, jonka avulla pystyin pitämään juoksunopeuden reippaana vaikka muuten alkoi jo hyydyttämään. Maaliin tulin nopeudella 15.8 km/h, kummasti se kannustus auttaa ittensä ylittämisessä :party0002: Lisäksi tankkaus meni täysin nappiin, koska missään vaiheessa matkaa ei alkanut vessattamaan.

Aurinkoisia juoksukelejä kaikille :smiley:

toivottaa Kattis

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy