Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
Pec

Muun liikunnan huomiointi juoksuharjoittelussa?

Recommended Posts

Moro!

Valaisisiko joku hiukan sitä, miten esim. palloilulajit suhtautuvat juoksuharjoitteluun. Tarkoitan tällä sitä, että jos esimerkiksi 2-3 kertaa viikossa pelailee salibandya, miten tämä kannattaa ottaa huomioon juoksuohjelmassa jos tähtäimessä on maratonin juokseminen?

Ymmärrän toki, että nopeatempoinen pallopeli ei vastaa treenaamista pitkää juoksusuoritusta varten, mutta jottei viikottainen liikunnallinen panos tulisi liian kovaksi, kaipaisinkin jonkinnäköistä "ohjenuoraa" asian suhteen...

Tavoitteenani tosiaankin on juosta ensimmäinen maraton ensi marraskuussa, ja pohjalla ei ole kovinkaan paljon lenkkeilyä. Lähinnä liikuntaharrastukseni on joukkuelajeihin keskittynyttä...

Kaikki neuvot/omat kokemukset ja poppakonstit otetaan mielellään vastaan! :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salibandynpeluu vastannee varmaankin lähinnä vetoharjoittelua.

Eli maratonharjoitteluun verrattuna tuosta puuttuvat pk- ja vk-harjoitteet. Eli pitkää hidasta ja sitten sitä reippaamapaa vauhtijuoksua. Noista se minusta rakentuisi.

Ongelmaksi voi muodostua levon määrä ainakin aluksi, jos lähes jokaiselle viikon päivälle tulee harjoitus, eikä mikään niistä ole palauttavaa laatua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itekin on jossain vaiheessa tullut pelailtua tota salibandya ja samalle päivälle ei ainakaan kannata laittaa mitään raskasta juoksutreeniä, muistaakseni tein noina päivinä yleensä muutaman kilsan aamulenkin.

Nilkat oli mulla aika lujilla noina aikoina(varmaan painon takia), mutta kyllä salibandy varmaan korvaa ainakin lyhyet vedot hyvinkin(salibandya voi tietty pelata erilaisilla tehoilla).

No mulla se salibandy kausi päätty joskus toukokuulla, joten silloinhan sitä voi sitten siirtyä täysipainoisemmin juoksuharjoitteluun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salibandynpeluu vastannee varmaankin lähinnä vetoharjoittelua.

Eli maratonharjoitteluun verrattuna tuosta puuttuvat pk- ja vk-harjoitteet. Eli pitkää hidasta ja sitten sitä reippaamapaa vauhtijuoksua. Noista se minusta rakentuisi.

Ongelmaksi voi muodostua levon määrä ainakin aluksi, jos lähes jokaiselle viikon päivälle tulee harjoitus, eikä mikään niistä ole palauttavaa laatua.

Omasta kokemuksesta samaa mieltä.

Suurin ongelma lienee PK-harjoitusten puuttuminen ja jalkojen maratonkestävyys saattaa olla heikohko. Olen pelannut useamman vuoden firman vuorolla salibändyä (1 h /vko) ja sykemittarin mukaan tunti jakautuu useimmiten niin että n. 20 min on PK- alueella ja 15 min vk-alueella ja 25 min selkeästi yli anaerobisen kynnyksen (joskus vaihtomiehiä, usein maalivahtina pystyy hetken aina palauttelemaan). Eli varsin sopiva, mutta on kyllä varsinkin lihaksistoa ärsyttävä ja kuormittava harjoitus, jossa keskisyke on vk-alueen puolivälissä.

Jos pelejä on viikossa useita niin helposti unohtuu se "perustotuus" että juoksijaksi tullaan juoksemalla. Eli juoksua pitää mahtua viikkoon tarpeeksi, jopa pelien kustannuksella. Nimittäin peleissä jaksaa puristaa ja nopeutta/ketteryyttä löytyy ja "kunto" tuntuu kovalta, mutta sillä on aika vähän tekemistä maratonharjoittelun tuoman todellisen "maratonkunnon" kanssa. Useat joukkuelajien harrastajat vähättelevät maratoonareita siitä, että kyllä mullakin "kunto" riittäisi hyvinkin maratoonin juoksemiseen ja varmaan juoksisin hyvän ajan, mutta kun jalat ei kestä... niinpä!

Kuitenkin tekee hyvää liikkuvuudelle, keuhkoille, kehon kaikille lihaksille ja on sosiaalista ja kaiken lisäksi helvetin hauskaa. :innostunut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäs asiantuntijaraati sanoo suunnistamisen ja juoksemisen yhdistämisestä?

Viime kesänä juosta jolkottelin tuon Sepon 4:30 ohjelman mukaan, mutta suunnistin kahdesti viikossa. Suunnistus meni kaikki mehut irti -periaatteella ja rääkki kesti radasta riippuen 30min-1h. Pitkää pk:ta en koskaan jättänyt väliin, enkä myöskään suunnistuspäivänä tehnyt muuta juoksulenkkiä.

No, tällä tyylillä tuli eka maraton hissuteltua läpi, enkä aio jatkossakaan suunnistamisesta luopua, mutta kyllä maraton-ajan parantaminenkin kiinnostaisi. Mietityttää vain, että kuinka paljon tuolla täysillä paahtamisella voi tehdä hallaa maraton-harjoittelua ajatellen? Pitäisikö varata suunnistusreissulle sienikori mukaan, ettei tulisi sykittyä niin rajusti? :hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole asiantuntija, mutta itse myös kävin iltarasteilla kerran viikossa viime kesän, ja täysillä tietenkin, kisahan se on :) Pohjalla oli epäsäännöllistä lenkkeilyä, ja kesällä oli myös muita harrasteita ja lenkkeilyä. Kesän puolivälissä alkoi rasitus painamaan ja kunto tuntui vain huononevan. Onneksi tajusin asian ajoissa (viime tipassa?), ja viikon levon jälkeen saattoi aloittaa taas varovaisen PK-lenkkeilyn. Ja iltarasteille otin sykemittarin mukaan, jarruttamaan edes hiukan.

Mutta riippuu varmaan omasta pohjakunnosta ja miten yleensä kestää kovaa harjoitelua. Itselleni se ei tuntunut sopivan, enkä ensi kesänä enää yritä vetää kaikkia iltarasteja täysillä, ja toivottavasti osaan myös kuunnella omaa kehoani paremmin (tavoitteena 4h alitus keväällä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäs asiantuntijaraati sanoo suunnistamisen ja juoksemisen yhdistämisestä?

Viime kesänä juosta jolkottelin tuon Sepon 4:30 ohjelman mukaan, mutta suunnistin kahdesti viikossa. Suunnistus meni kaikki mehut irti -periaatteella ja rääkki kesti radasta riippuen 30min-1h. Pitkää pk:ta en koskaan jättänyt väliin, enkä myöskään suunnistuspäivänä tehnyt muuta juoksulenkkiä.

No, tällä tyylillä tuli eka maraton hissuteltua läpi, enkä aio jatkossakaan suunnistamisesta luopua, mutta kyllä maraton-ajan parantaminenkin kiinnostaisi. Mietityttää vain, että kuinka paljon tuolla täysillä paahtamisella voi tehdä hallaa maraton-harjoittelua ajatellen? Pitäisikö varata suunnistusreissulle sienikori mukaan, ettei tulisi sykittyä niin rajusti? :hehe

En oo mikään asiantuntija mutta uskoisin, että suunnistus ja juoksu sopivat yhteen kuin paita ja peppu. Kysy vaikka MÃ¥rtenilta (Boström) ja kumppaneilta, jotka ovat kovia raastajia varsinkin maastojuoksijoina. Suunnistus, eli juokseminen erittäin vaihtelevassa maastossa tekee vain hyvää jalkojen lihaksistolle. Minäkin varmaan ottaisin suuhnistuksen ohjelmaan, jos vain tietäisin mitenpäin sitä karttaa kädessä pidetään...ja kompassin käyttö on täysi mysteeri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kah, no MÃ¥rtenpa tietenkin. Justiinsa kesällä sitä äimisteltiin laumassa, että on se kova äijä marallakin.

Tanikutsi: Jos vaan laji pikkusenkaan kiinnostaa, ota suunnaksi pk-seudun iltarastitapahtumat. Iltarasteilla järjestetään opastusta, joten lajiin pääsee aika kivuttomasti mukaan. Muilta suunnistajilta kannattaa myös rohkeasti kysyä neuvoa.

Kiitoksia vielä kommenteista. Ensi kesänä rastit kuuluu siis edelleenkin ohjelmaan. Tosin voisi kai sitä ensi kesänä keskittyä siihen kartan lukemiseenkin, ettei tarvitsisi aina hukassa olla. :doh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pelaan Ikämiesfutista ja talvella treenaamme sisällä,kerran viikossa.

Kesällä on pelin tai kahden (max) lisäksi treenit tai kahdet ja ainakin

itse otan tuon futiksen intervallina..eli lyhyttä spurttia...liiankin lyhyttä

että siitä mitään hyötyä maratonilla olisi mutta tuon maratontreenauksen etu on kiistaton futikseen..jaksaa helposti tollasen tunnin mittasen matsin,

ei oikeestaan ehdi tunnin matsissa tulemaan ku jalkahiki :viisas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy