Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pääkaupunkijuoksu (ennen)

Recommended Posts

Tietääkö kukaan tuon pääkaupunkijuoksun pituutta ennenkuin sitä alettiin markkinoimaan puolimaratonina. Olen meinaan juossut sen jotain 10 - 15 v sitten ja aikaan 1.24.00,00. Olen suuresti ihmeisään jos se on aina ollut puolimaraton että tuo aika....minulta....olisi aivan ilmiömäinen kun vertaa eiliseen taaperrukseen...1.57.00,00.

Tuloslistoista ei ole kyllä hajua. Toivottavasti löytyvät jostain järjestäjien arkistoista tarvittaessa/kysyttäessä... http://www.viipurinurheilijat.fi/

Työkaverilta taannoin kuulin, että Pääkaupunkijuoksu on muutettu vasta muutama vuosi sitten puolimaraksi. Sitä ennen se oli 20 km. Kuulostaahan nyt 1/2 maraton suurelle yleisölle hienommalta, joten se lienee syynä matkan kasvattamiseen. :)

Googletin vähän mielenkiinnosta ja löytyi tällainen sivu, jonka perusteella voisi matkan olettaa olleen 80-luvulla 15 km:

http://www.dlc.fi/~eeromari/vaelluksia/vaellustaulukko.html

20 km se on ollut niin kauan kuin minä muistan (en muista vuoteen -83). Taisi tuo pituus olla vielä niin, että se oli hiukan vajaa parikymppinen. Mut ainakin 10v sitten oli matkana 20km.

Tulokset ovat varmasti olemassa järjestäjällä, sieltä suunnasta kyselisin tarkempia tietoja matkasta ja tuloksista. Kisan järjestää Viipurin Urheilijat.

Pääkaupunkijuoksu oli ainakin 80-luvun alkuvuosina, jolloin sen itse ekan kerran juoksin, virallisesti 20 km. Tosiasiassa viimeinen kilsa oli noin 200 metriä vajaa. Muistan, että se oli psykologisesti ihan mukavaa, kun viimeistä kilsaa rutistaessa matka tuntuikin loppuvan yllättäen kesken. Sitä oli niin tyytyväinen itseensä, kun oli tullut lopun kuin lentämällä - kunnes joku pilasi ilon kertomalla tuon matkan todellisen pituuden. Viimeisen kerran matka juostiin n. 20km:n mittaisena vuonna 2003 (30. Pääkaupunkijuoksu) ja sen jälkeen pituus muutettiin myyvemmäksi puolimaratoniksi.